Gjest tmo Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Hei Jeg er en kvinne på 33 år som begynner å bli desperat etter svar/hjelp. Problem(er): Har i de to siste årene vært meget plaget (periodevis) av tretthet, hjertebank, tungpusthet, utslett, langvarig hoste (hostet ca 1,5 år) og diare. Min mor har hypoterose noe som ble oppdaget sent og nå har hun blitt uføretrygdet. Jeg er i fast arbeid som jeg trives med. Jeg henvender meg til Dem da legene jeg har vært hos ikke tar meg alvorlig og jeg er mer enn lei av å være "syk". I perioder er jeg svært trøtt og sliten, kroppen "hovner" opp og jeg orker ikke annet enn å ligge. Dette kan vare fra to -tre uker til en/to dager. Da min mor har hypoterose trodde jeg at jeg muligens har det også, men legene hevder at alle prøvene er normale. For ca 3 år siden fikk jeg utslett på armene og inne i hånden. Utslettet kommer og går, men var i fjor så ille at det spredde seg over hele kroppen og klødde noe vanvittig. Dette varte ca 3 mnd før det forsvant, siden den gang har jeg kun hatt det på armen i håndflatene. I september 2001 sluttet jeg og røyke, men har etter det hostet konstant (det er "slim hoste). Jeg har tatt rtg, spirometriprøver mm, men alle prøver viser at det ikke er noe galt. Dette har jeg fått Cosylan hostesaft for... Nå er jeg så lei av å ikke orke noen ting - jeg er ikke så gammel ennå.. Selv mistenker jeg at jeg kanskje er allergisk mot noe jeg spiser + at trøttheten kommer av b-12 mangel? Legene hevder alt er OK, men jeg håper du kan kikke på lab resultatene og kanskje komme til en annen konklusjon enn at jeg innbiller meg alt. Jeg har vært hos hudspesialist som sier at han ikke vet hva utslettet kommer av - fikk salve jeg skal smøre på v/behov. Til informasjon så er jeg mye deprimert og har i perioder meget stort søvnbehov, eller lider av søvnproblemer. Jeg har også gått på antideppressiver to ggr ila de siste to årene, men har sluttet da det er periodisk (manisk depressiv?). Blodtrykk er fint, men iflg ekg hopper hjertet over slag fra tid til annen, men ikke noe å bekymre seg for. Her følger lab resultater fra det siste året - Fint om du kan forklare hva forsk betyr. Jan 2002: B-HB:13,8 B-SR:2* (3-20) B-LPK: 5,5 S-KOBALA: 184 S-CA:2,26 S-ASAT:19 S-ALAT:16 S-KREAT:88 S-TRIGLY:1,3 S-FT4:11,6 S-TSH:0.97 S-T3: 2.5 TPO: Mars 02: Negativ screeningtest for luftveisallergener.Phadiatop: Timotei, bjørk, burot, oliven, nesle, katt, hest, hund, midd, mugg. Positiv screeningtest for matvareallergener (lav verdi): Eggehvite, melk, fisk, hvete, soya og peanøtter. Positiv reaksjon på matvareallergener må vurderes med forsiktighet.---> HVA BETYR DETTE? JEG HAR IKKE BLITT INFORMERT AV LEGEN OM DETTE, BLE OPPMERKSOM PÅ DET DA JEG FIKK UTSKRIFT AV JOURNALEN MIN IGÅR. Aug 02: B-HB: 12,6 B-SR: 3 B-LPK: 5,5 B-TPK: 262 S-JERN: 10 S-KOBALA: 114* (140-600) S-FERRIT: 17 Jeg har nå skiftet lege og tatt nye prøver - samme resultat som over, men S-KOBALA har gått opp til 118 - er ikke det B-12? Blir man ikke veldig slapp av B-12 mangel? Legen vil ikke teste meg for matallergi - hvorfor ikke? Jeg orker ikke å ikke orke mer!! Takk for et forhåpentligvis seriøst svar. Mvh TMO 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88526-stoffskifteallergitr%C3%B8tthet-b-12-mangel-mm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Vi har ikke lov i DOL å gin for spesifikke råd over internett da dette forutsetter en samtale og undersøkelse av pasienter for å kunne bli riktig. Du må derfor unnskylde at mine kommentarer blir generelle. Når det gjelder dine symptomer er det vanskelig å se at alle passer under samme hatt, men det er ikke uvanlig å lide av flere sykdommer. Nå en allergiprøve i form av en screeningtest(test av flere matvarer) er positiv, er det vanlig å følge opp med en grundigere analyse av enkeltmatvarer. Matvareallergi kan gi en rekke ulike symptomer, men diagnostikken er vanskelig. Min erfaring er at prøver kun er veiledende. I tillegg bør man gjøre eliminasjonsforsøk, dvs kutte ut de matvarene man tester positivt mot eller selv mistenker kan gi plagene. Hvis plagene blir bedre velger noen også å bruke provokasjonsforsøk (spise matvaren på nytt i stor mengde) for å være helt sikker på diagnosen. Kobalamin er det samme som vitamin B12 og mangel på dette vitaminet kan gi en rekke plager fra nervesystemet. Her som ellers er det best å ligge midt i referanseområdet fra laboratoriet og ved å måle folat, homocystein og metylmalonsyre samtidig blir resultatene enda mer nøyaktige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/88526-stoffskifteallergitr%C3%B8tthet-b-12-mangel-mm/#findComment-486259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.