Gå til innhold

"Halve" Norge på sosialkontoret...

Anbefalte innlegg

Selvsagt gjør jeg ikke det. De hadde nok ledd rått når de hadde hørt etternevnet ;-)

Derimot har jeg sendt mail til motbydelige Steensnæs og minnet ham på at det ikke bare er minstepensjonister og sosialklienter som har stemmerett, og at det ikke er så alt for lenge til det er valg.

Fortsetter under...

Ja, for ADSL or jo så mye viktigere enn strøm......

Akkurat det er nå min sak da. Det koster 395 i måneden med adsl, og strømmen er mye dyrere. De 395 kronene dekker ikke opp utgiftene til strøm uansett, selv om jeg bruker så lite som overhodet mulig. Om du har noen innvendinger mot det, så fyr løs.

:o)

Gjest moralsiten

Ja, denne gangen kommer jeg til å gjøre det. Hvis ikke, vil vi bare ha 1000 kroner maks igjen å leve for i februar (det kommer regning på adsl og telefon også...), og det går ikke på fire stykker. Det KAN vel gå, men fy søren så kjedelig det blir. Jeg hater å si til barna at "vi har ikke råd"...

Hvis du mener du hater å fortelle barna dere ikke har råd til mat og husleie forstår jeg deg, men å stikke innom sosialkontoret fordi dere ikke har råd til å ha det gøy virker noe sært. Er det rart nasjonen går til helvete.

Hvis du mener du hater å fortelle barna dere ikke har råd til mat og husleie forstår jeg deg, men å stikke innom sosialkontoret fordi dere ikke har råd til å ha det gøy virker noe sært. Er det rart nasjonen går til helvete.

Selvsagt.

Tenkt deg i samme situasjon selv da - når husleie, barnehage/sfo, telefon, og andre regninger som kommer av og til, samt diesel er betalt, da er det knappe 2000 kroner igjen på konto. Når det da kommer ei strømregning på over 3000 kroner, sier det seg selv at det blir 0 å leve for, om man ikke lever på foreldrene sine. Det er ikke mye gøy...

I neste måned (mars) kommer årsavgifta på bil igjen også, det er slike store kneiker jeg sliter litt med å komme over når barna i tillegg skal ha det bra.

Nei, jeg har ingen betenkeligheter med å få litt hjelp fra sosialkontoret da. Noe ekstra unner vi oss stort sett ikke!

Etter å ha vært igjennom en adopsjonsprosess, har jeg stiftet bekjentskap med både sosialkontor og barnevernsetat (disse kommer feks på hjemmebesøk etc i søknadsprosessen), steder som mange opplever det stigmatiserende å ta kontakt med.

Så jeg føler det ikke værre å ta kontakt med sosialkontoret enn f.eks trydekontoret, jeg har fått et mer pragmatisk forhold til dette og ser at det mye er de samme menneskene og de samme pengene..

Så jeg synes de som virkelig trenger hjelp må kunne oppsøke sosialkontoret (jeg vet det er mange som føler det ille, men allikevel er sosialkontoret en del av velferdssystemet vårt, på samme måte som andre ytelser, trygder, skatteletter, bidrag..), systemet trenger et sted man kan gå når man ikke dekkes av andre regler.

Men jeg er enig med deg, dette (akutt høye strømutgifter) er ikke et kommunalt problem, det bør løses sentralt. Dessuten er dette et problem som rammer mange som kanskje har noen verdier (sparer i livsforsikringsfond, har en bil), verdier en stort sett er nødt til å innløse før en kan motta sosialstønad. Og da er man like langt, for å kvitte seg med disse verdiene vil kunne være vel så tøft som å fryse, og da velger de kanskje frosten fremfor usikker pensjonstilværelse eller isolasjon pga at de må selge bilen.

Strømprisene er et problem for de sentrale mydinghetene, for det er de som de siste hundre år har lagt opp til at strøm skal varme opp husene i Norge. I andre land med tilsvarende klima tillates det ikke storstilt boligbygging av hus uten annen oppvarming enn strøm. Men myndighetene i Norge har i hundre år sagt at vi skal bruke strøm, for det har vi mye av og det er rimelig. Da kan de ikke på få ukers varsel si at vi burde ha varmepumper, gassoppvarming, oljebrennere, vedovner etc, når veldig mange (også offentlige) byggeprosjekter har bygget boliger og forretningsbygg uten slike muligheter.

Jeg slutter meg helt og fullt til ditt velformulerte og poengterte innlegg, spesielt siste avsnitt om offentlig energipolitikk og senere tiders merkverdigheter rundt alternativ oppvarming osv.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...