Gå til innhold

Hva betyr det å avspassere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest avspasere

Å avspasere er å ta ut timer men har jobbet overtid i fri, ikke i ekstra lønn.

F.eks at jeg har jobbet noen timer ekstra (mer enn det jeg har betalt for / mer enn det som står i avtalen min) hver ettermiddag en uke, så tar jeg fri en dag neste uke.

De fleste steder har ulike regler for dette. Noen steder stempler man og har full kontroll på timene, noen steder kan man velge om overtiden skal betales (ekstra lønn) eller avspaseres, noen steder er overtid innbakt i lønnen (det forventes at man jobber en god del mer enn 40 timer i uken) osv.

Ulv I Faarikaal

Når du jobber overtid, skal det etter loven betales lønn + overtidstillegg f eks 40%. Det er ikke anledning til å pålegge noen avspasering, dette fordi arbeidsgiver ikke skal kunne forskyve arbeidstida. Mange gjør det likevel, og knapt noen vet at de kan kreve lønn i stedet. Har du timer til gode, krev penger for det. En annen ting er om du VIL ha avspasering, men da burde du få 40% overtid i tillegg ?

Vi har stemplingsur og flexitid. Jobber vi mer enn enn 7,5 t mellom kl 7 og 16,30, får vi ekstra timer. Alt vi jobber etter 16,30 går direkte på overtid, og blir betalt ut med 50 eller 100% tillegg. Vi kan overstyre dette, slik at vi kan gjøre overtid om til fleksitimer. Fleksitimene kan vi avspasere. Har vi mer enn 37,5 fleksitimer når det er lønnskjøring, blir det som overstiger 37,5 utbetalt med 50% overtid.

Avspasering betyr å ta ut fritid i stedet for betaling i forbindelse med overtid.

Overtid skal være minst 40 % tillegg .

For hver time overtid kan du da kreve minst 1,4 timer fri.

Hos mange arbeidsgivere gjelder regelen om at avspasering skal tas ut på samme måte som overtiden er tjent opp. Det vil si: Stykkevis og delt.

Hos mine to siste arbeidsgivere var det noe annerledes, siden vi kunne spare opp overtiden, og ta dette ut som samlet avspasering. (Fint ved f.eks. "inneklemte" dager i forbindelse med jul, påske osv.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...