Gå til innhold

Vannbåren gulvvarme

Anbefalte innlegg

terningkast6

Jeg har vannbåren gulvvarme i huset, selve fyrkjelen drives av strøm.

Jeg vet at det går an å koble til en fyrkjele som fyres med ved for å spare på strømmen, men hva koster dette? Kanskje investeringen er så stor at det ikke vil lønne seg i forhold til strømbesparelse. Her hvor jeg bor får vi veden gratis, dvs. vi må jo hente den selv i skogen da, men det er jo ren trivsel det da!

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ha varmepumpe men det ble jeg frarådet, fordi kostnadene med boring og selve pumpa angivelig ville blitt så mye større enn det jeg ville spart i strømutgifter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88565-vannb%C3%A5ren-gulvvarme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Surrealis

Jeg er enig i at investeringen av varmepumpe eller lignende kan bli så stor at det direkte ikke lønner seg sammenlignet med normalt strømforbruk.

Men her er det også viktig å tenke totalverdi på huset. Hvis du er i den situasjon at du skal selge huset om f.eks. 3-4 år, vil varmepumpen være med på å øke prisen (salgssummen). I prinsippet blir det som å pusse opp badet med 40.000 kroner, og få verditaksten økt med 80.000. En får ikke bare gleden av verdistigningen og evt. "investerte penger igjen", men en får gleden av å bruke investeringen også.

Motto: Tenk langsiktig, enten du skal bo i huset om 10 år eller ikke.:-))

Gjest Persille

Holder på å bygge hus nå, og med 350m2 gulvflate totalt, er kostnaden på å borre etter varme tjent inn etter tre år...

Og jeg tatt i betraktning av at jeg har tenkt å bruke dette huset litt mer enn tre år, så jeg ikke noen grunn til å ikke gjøre det. Og så får du støtte til borringen også, for det er bra for miljøet =)

Kan du ikke bare borre nå da? Eller blir det for dyrt? Vet ikke om det blir dyrere når man ikke gjør alt samtidig...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...