Gå til innhold

Brukket tannrot


JoNi

Anbefalte innlegg

Min sønn på 3 1/2 år falt mot sengekanten for 11 dager siden. Vi måtte på legevakten og sy underleppen som var helt flerret opp.

I overmunn var det bare et stort "krater" og vi ble henvist til kjeve/tann-klinikken på Rikshospitalet. Der tok de bilde som viste at den ene fortannen var brukket i roten. (Den er også løs) Tannkjøttet er skjøvet langt oppover og leppebåndet er borte. Tannhalsene synes på begge fortennene.

Vi fikk beskjed om at tannen antagelig må opereres ut og skal tilbake på mandag for nye bilder.

Det jeg lurer på er hvordan de opererer ut en tann på en så liten gutt? I narkose? Og vil tannkjøttet trekke seg nedover etterhvert?

Glad for svar, hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sønn på 3 1/2 år falt mot sengekanten for 11 dager siden. Vi måtte på legevakten og sy underleppen som var helt flerret opp.

I overmunn var det bare et stort "krater" og vi ble henvist til kjeve/tann-klinikken på Rikshospitalet. Der tok de bilde som viste at den ene fortannen var brukket i roten. (Den er også løs) Tannkjøttet er skjøvet langt oppover og leppebåndet er borte. Tannhalsene synes på begge fortennene.

Vi fikk beskjed om at tannen antagelig må opereres ut og skal tilbake på mandag for nye bilder.

Det jeg lurer på er hvordan de opererer ut en tann på en så liten gutt? I narkose? Og vil tannkjøttet trekke seg nedover etterhvert?

Glad for svar, hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Hei JoNi.

Dette var leit å høre. Desverre er slike skader hyppige. Når den er slik du beskriver er det ikke annet å gjøre enn å fjerne melketannen. Det er hensynet til den blivende tannen som teller.

Jeg vet jo ikke hvordan de vil gripe dette an, men hun er hos våre beste fagfolk som vet hva de gjør.

Jeg kan ikke uttale meg om hvordan de vil bedøve, men jeg synes du skal be om å få snakke med kirurgen som skal gjøre dette så dere vet hva den lille pasienten går til.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Hei JoNi.

Dette var leit å høre. Desverre er slike skader hyppige. Når den er slik du beskriver er det ikke annet å gjøre enn å fjerne melketannen. Det er hensynet til den blivende tannen som teller.

Jeg vet jo ikke hvordan de vil gripe dette an, men hun er hos våre beste fagfolk som vet hva de gjør.

Jeg kan ikke uttale meg om hvordan de vil bedøve, men jeg synes du skal be om å få snakke med kirurgen som skal gjøre dette så dere vet hva den lille pasienten går til.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...