Gjest hegelu Skrevet 9. november 2000 Del Skrevet 9. november 2000 Hei! Jeg skal skrive en oppgave om adhd og lurer på om det finnes noen alternative behandlingsformer for denne diagnosen. Jeg synes det er vondt å høre om barn som møter neddopet på skolen om morgenen, for så å bli mer og mer hyperaktive i løpet av dagen. Er det noen som vet/kan/har erfart noe om dette, så er jeg veldig interessert i å få vite noe om det!! På forhånd takk til alle som svarer. Hilsen Hege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9171-adhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hegelu Skrevet 9. november 2000 Del Skrevet 9. november 2000 Hei! Jeg skal skrive en oppgave om adhd og lurer på om det finnes noen alternative behandlingsformer for denne diagnosen. Jeg synes det er vondt å høre om barn som møter neddopet på skolen om morgenen, for så å bli mer og mer hyperaktive i løpet av dagen. Er det noen som vet/kan/har erfart noe om dette, så er jeg veldig interessert i å få vite noe om det!! På forhånd takk til alle som svarer. Hilsen Hege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9171-adhd/#findComment-49679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dampmor Skrevet 9. november 2000 Del Skrevet 9. november 2000 Jeg vil ha meg frabedt at folk som tydeligvis ikke har greie på hva de snakker om påstår at bruk av medisiner mot ADHD er "nedoping". Er du klar over hvor stor skade slike holdninger som du har har gjort for folk med denne diagnosen? Kort forklart om ADHD og hvorfor medisinen virker for mange. ADHD er en tilstand der det er ubalanse i kjemien i hjernen. Denne ubalansen fører til noe som kan sammenlignes med overtrøtthet. Om du noen gang har vært skikkelig trøtt vet du hvordan man da føler seg. Mange kjemper da mot dette ubehaget med å ha stor uro i kroppen. Konsentrasjon blir vanskelig. Impulskontroll blir vanskelig, og det kan være vanskelig å f.eks. styre sitt temperament. Når man tilfører sentralstimulerende medisiner i MEGET små mengder vil de erstatte de substanser som mangler i hjernen og personen vi føle an enorm bedring av almenntilstand og symptomer. For mitt barn og mange andre har denne medisinen blitt redningen i en hverdag som ellers ville vært preget av konflikter kjeft og konstante opplevelser av tap og mindreverd i sosiale sammenhenger. Like lite som en diabetiker kan unnvære sin medisin, kan min gutt unvære sin Ritalin. Han vil kanskje ikke dø uten (med en gang) men de sosiale og faglige følger vil kunne ødelegge livet hans. Før du dømmer andre så sett deg inn i hva dette er. Jeg doper IKKE min sønn!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9171-adhd/#findComment-42832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dampmor Skrevet 9. november 2000 Del Skrevet 9. november 2000 Jeg vil ha meg frabedt at folk som tydeligvis ikke har greie på hva de snakker om påstår at bruk av medisiner mot ADHD er "nedoping". Er du klar over hvor stor skade slike holdninger som du har har gjort for folk med denne diagnosen? Kort forklart om ADHD og hvorfor medisinen virker for mange. ADHD er en tilstand der det er ubalanse i kjemien i hjernen. Denne ubalansen fører til noe som kan sammenlignes med overtrøtthet. Om du noen gang har vært skikkelig trøtt vet du hvordan man da føler seg. Mange kjemper da mot dette ubehaget med å ha stor uro i kroppen. Konsentrasjon blir vanskelig. Impulskontroll blir vanskelig, og det kan være vanskelig å f.eks. styre sitt temperament. Når man tilfører sentralstimulerende medisiner i MEGET små mengder vil de erstatte de substanser som mangler i hjernen og personen vi føle an enorm bedring av almenntilstand og symptomer. For mitt barn og mange andre har denne medisinen blitt redningen i en hverdag som ellers ville vært preget av konflikter kjeft og konstante opplevelser av tap og mindreverd i sosiale sammenhenger. Like lite som en diabetiker kan unnvære sin medisin, kan min gutt unvære sin Ritalin. Han vil kanskje ikke dø uten (med en gang) men de sosiale og faglige følger vil kunne ødelegge livet hans. Før du dømmer andre så sett deg inn i hva dette er. Jeg doper IKKE min sønn!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9171-adhd/#findComment-49708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dreamer Skrevet 9. november 2000 Del Skrevet 9. november 2000 Hei Hege! Før du setter igang å skrive denne oppgaven så synes jeg du bør oppsøke foreldre med AD/HD barn eller voksne med AD/HD og høre hva de har å si om det du kaller å dope ned...... Det er tydelig at du ikke har peiling på det emnet du skal skrive oppgave om,så jeg synes også du skal sette deg inn i hva AD/HD egentlig er og hva det kan føre til hvis ikke medisnering settes i gang. Vi har i media den siste tiden fått høre om unge voksne som sier at de er slik de er og gjør slik de gjør fordi de har en ubehandlet AD/HD. AD/HD er ingen unskyldning min venn,men en forklaring , og for min sønn som nå bruker det sentralstimulerende middelet Ritalin, har livet og tilverelsen blitt så mye bedre enn før han begynnte på medisinen. Han fungerer bortimot noemalt på skolen , har fått venner og kan være med på fritidsaktiviteter . Ingen av disse tingene var mulig før medisineringen startet i februar . Dampmor har gitt deg noen momenter om AD/HD , men for å skrive en slik oppgave som du skal gjøre må du sette deg bedre inn i problemene AD/HDere sliter med og det er det tydelig at du ikke har gjort... Hvis du derimot trenger hjelp til å lære mer er du velkommen til å maile meg på [email protected] Jeg ønsker også å avslutte inlegget mitt med : Jeg doper heller ikke sønnen min. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9171-adhd/#findComment-42845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dreamer Skrevet 9. november 2000 Del Skrevet 9. november 2000 Hei Hege! Før du setter igang å skrive denne oppgaven så synes jeg du bør oppsøke foreldre med AD/HD barn eller voksne med AD/HD og høre hva de har å si om det du kaller å dope ned...... Det er tydelig at du ikke har peiling på det emnet du skal skrive oppgave om,så jeg synes også du skal sette deg inn i hva AD/HD egentlig er og hva det kan føre til hvis ikke medisnering settes i gang. Vi har i media den siste tiden fått høre om unge voksne som sier at de er slik de er og gjør slik de gjør fordi de har en ubehandlet AD/HD. AD/HD er ingen unskyldning min venn,men en forklaring , og for min sønn som nå bruker det sentralstimulerende middelet Ritalin, har livet og tilverelsen blitt så mye bedre enn før han begynnte på medisinen. Han fungerer bortimot noemalt på skolen , har fått venner og kan være med på fritidsaktiviteter . Ingen av disse tingene var mulig før medisineringen startet i februar . Dampmor har gitt deg noen momenter om AD/HD , men for å skrive en slik oppgave som du skal gjøre må du sette deg bedre inn i problemene AD/HDere sliter med og det er det tydelig at du ikke har gjort... Hvis du derimot trenger hjelp til å lære mer er du velkommen til å maile meg på [email protected] Jeg ønsker også å avslutte inlegget mitt med : Jeg doper heller ikke sønnen min. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9171-adhd/#findComment-49721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ulnaR Skrevet 9. november 2000 Del Skrevet 9. november 2000 Jeg vil ha meg frabedt at folk som tydeligvis ikke har greie på hva de snakker om påstår at bruk av medisiner mot ADHD er "nedoping". Er du klar over hvor stor skade slike holdninger som du har har gjort for folk med denne diagnosen? Kort forklart om ADHD og hvorfor medisinen virker for mange. ADHD er en tilstand der det er ubalanse i kjemien i hjernen. Denne ubalansen fører til noe som kan sammenlignes med overtrøtthet. Om du noen gang har vært skikkelig trøtt vet du hvordan man da føler seg. Mange kjemper da mot dette ubehaget med å ha stor uro i kroppen. Konsentrasjon blir vanskelig. Impulskontroll blir vanskelig, og det kan være vanskelig å f.eks. styre sitt temperament. Når man tilfører sentralstimulerende medisiner i MEGET små mengder vil de erstatte de substanser som mangler i hjernen og personen vi føle an enorm bedring av almenntilstand og symptomer. For mitt barn og mange andre har denne medisinen blitt redningen i en hverdag som ellers ville vært preget av konflikter kjeft og konstante opplevelser av tap og mindreverd i sosiale sammenhenger. Like lite som en diabetiker kan unnvære sin medisin, kan min gutt unvære sin Ritalin. Han vil kanskje ikke dø uten (med en gang) men de sosiale og faglige følger vil kunne ødelegge livet hans. Før du dømmer andre så sett deg inn i hva dette er. Jeg doper IKKE min sønn!!! Vil bare slutte meg til det som dampmor skriver. Det er faktisk slik at medisinering fungerer som det motsatte av neddoping. Visste du at nyere studier viser at barn som blir medisinert ikke har særlig større risiko enn "normale" barn for å utvikle stoffmisbruk, mens de ADHD-barn som ikke blir medikamentelt behandlet har betydelig større risiko. Søk informasjon, unngå synsing - og lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9171-adhd/#findComment-42857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ulnaR Skrevet 9. november 2000 Del Skrevet 9. november 2000 Jeg vil ha meg frabedt at folk som tydeligvis ikke har greie på hva de snakker om påstår at bruk av medisiner mot ADHD er "nedoping". Er du klar over hvor stor skade slike holdninger som du har har gjort for folk med denne diagnosen? Kort forklart om ADHD og hvorfor medisinen virker for mange. ADHD er en tilstand der det er ubalanse i kjemien i hjernen. Denne ubalansen fører til noe som kan sammenlignes med overtrøtthet. Om du noen gang har vært skikkelig trøtt vet du hvordan man da føler seg. Mange kjemper da mot dette ubehaget med å ha stor uro i kroppen. Konsentrasjon blir vanskelig. Impulskontroll blir vanskelig, og det kan være vanskelig å f.eks. styre sitt temperament. Når man tilfører sentralstimulerende medisiner i MEGET små mengder vil de erstatte de substanser som mangler i hjernen og personen vi føle an enorm bedring av almenntilstand og symptomer. For mitt barn og mange andre har denne medisinen blitt redningen i en hverdag som ellers ville vært preget av konflikter kjeft og konstante opplevelser av tap og mindreverd i sosiale sammenhenger. Like lite som en diabetiker kan unnvære sin medisin, kan min gutt unvære sin Ritalin. Han vil kanskje ikke dø uten (med en gang) men de sosiale og faglige følger vil kunne ødelegge livet hans. Før du dømmer andre så sett deg inn i hva dette er. Jeg doper IKKE min sønn!!! Vil bare slutte meg til det som dampmor skriver. Det er faktisk slik at medisinering fungerer som det motsatte av neddoping. Visste du at nyere studier viser at barn som blir medisinert ikke har særlig større risiko enn "normale" barn for å utvikle stoffmisbruk, mens de ADHD-barn som ikke blir medikamentelt behandlet har betydelig større risiko. Søk informasjon, unngå synsing - og lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9171-adhd/#findComment-49733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hegelu Skrevet 9. november 2000 Del Skrevet 9. november 2000 Hei igjen!! Beklager at jeg har støtet dere, det var ikke meningen. Jeg har nok uttrykt meg uklart!!Jeg mener ikke at man ikke skal gi barn med AD/HD medisiner, men jeg lurte på om det fantes noe alternativ til deres medisinering. Vet dere noe om bivirkninger til Ritalin? Hilsen Hege! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9171-adhd/#findComment-42870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hegelu Skrevet 9. november 2000 Del Skrevet 9. november 2000 Hei igjen!! Beklager at jeg har støtet dere, det var ikke meningen. Jeg har nok uttrykt meg uklart!!Jeg mener ikke at man ikke skal gi barn med AD/HD medisiner, men jeg lurte på om det fantes noe alternativ til deres medisinering. Vet dere noe om bivirkninger til Ritalin? Hilsen Hege! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9171-adhd/#findComment-49746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ulnaR Skrevet 10. november 2000 Del Skrevet 10. november 2000 Hei igjen!! Beklager at jeg har støtet dere, det var ikke meningen. Jeg har nok uttrykt meg uklart!!Jeg mener ikke at man ikke skal gi barn med AD/HD medisiner, men jeg lurte på om det fantes noe alternativ til deres medisinering. Vet dere noe om bivirkninger til Ritalin? Hilsen Hege! Vanligste bivirkninger av Ritalin er kvalme, problem med innsovning og hodepine. Sjeldnere kan puls og blodtrykk bli påvirket og allergiske hudreaksjoner forekomme. Dette følges opp av lege. Langtidsstudier har vist at barnets sluttlengde ikke blir påvirket og at det er et trygt medikament ved riktig bruk. Ca 80% av barna har effekt av det. Fortsatt lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9171-adhd/#findComment-42994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ulnaR Skrevet 10. november 2000 Del Skrevet 10. november 2000 Hei igjen!! Beklager at jeg har støtet dere, det var ikke meningen. Jeg har nok uttrykt meg uklart!!Jeg mener ikke at man ikke skal gi barn med AD/HD medisiner, men jeg lurte på om det fantes noe alternativ til deres medisinering. Vet dere noe om bivirkninger til Ritalin? Hilsen Hege! Vanligste bivirkninger av Ritalin er kvalme, problem med innsovning og hodepine. Sjeldnere kan puls og blodtrykk bli påvirket og allergiske hudreaksjoner forekomme. Dette følges opp av lege. Langtidsstudier har vist at barnets sluttlengde ikke blir påvirket og at det er et trygt medikament ved riktig bruk. Ca 80% av barna har effekt av det. Fortsatt lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9171-adhd/#findComment-49870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ulnaR Skrevet 10. november 2000 Del Skrevet 10. november 2000 Vanligste bivirkninger av Ritalin er kvalme, problem med innsovning og hodepine. Sjeldnere kan puls og blodtrykk bli påvirket og allergiske hudreaksjoner forekomme. Dette følges opp av lege. Langtidsstudier har vist at barnets sluttlengde ikke blir påvirket og at det er et trygt medikament ved riktig bruk. Ca 80% av barna har effekt av det. Fortsatt lykke til! PS - Tror ingen ville være gladere enn foreldre til barn med ADHD hvis en kunne finne en annen effektiv behandling enn sentralstimulerende medikamenter, men pr. idag viser all forskning at dette er den mest effektive behandling både alene eller sammen med atferdsbehandling. Mye alternativt har vært prøvd.Alt kan jo hjelpe litt hvis barnet opplever oppriktig interesse for sitt behov. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9171-adhd/#findComment-42996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ulnaR Skrevet 10. november 2000 Del Skrevet 10. november 2000 Vanligste bivirkninger av Ritalin er kvalme, problem med innsovning og hodepine. Sjeldnere kan puls og blodtrykk bli påvirket og allergiske hudreaksjoner forekomme. Dette følges opp av lege. Langtidsstudier har vist at barnets sluttlengde ikke blir påvirket og at det er et trygt medikament ved riktig bruk. Ca 80% av barna har effekt av det. Fortsatt lykke til! PS - Tror ingen ville være gladere enn foreldre til barn med ADHD hvis en kunne finne en annen effektiv behandling enn sentralstimulerende medikamenter, men pr. idag viser all forskning at dette er den mest effektive behandling både alene eller sammen med atferdsbehandling. Mye alternativt har vært prøvd.Alt kan jo hjelpe litt hvis barnet opplever oppriktig interesse for sitt behov. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9171-adhd/#findComment-49872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
chanti Skrevet 11. november 2000 Del Skrevet 11. november 2000 Vil bare slutte meg til Dreamer og Dampmor i deres innlegg . Reagerer veldig på at du skriver neddopet da det faktisk er det motsatte som skjer når vil gir barna våres den medisinen de trenger . Min sønn "våknet da han begynte på ritalin ; først da kunne han delta på lik linje som de andre i timene og friminuttene . Hans "våkne tilstand gjør nå at han har "oppdaget verden irundt seg og kan reflektere bedre det som skjer uten at andre impulser tar over før han får tenkt tanken ferdig. Det er også et par ting jeg lurer på : I hvilken forbindelse skal du skrive denne oppgaven og hvor god tid har du ? du har tydeligvis mye arbeid foran deg . Likedan lurer jeg på hvor gammel du er da jeg synes det er umodent det med å skrive at vi doper barna våre . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9171-adhd/#findComment-43269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
chanti Skrevet 11. november 2000 Del Skrevet 11. november 2000 Vil bare slutte meg til Dreamer og Dampmor i deres innlegg . Reagerer veldig på at du skriver neddopet da det faktisk er det motsatte som skjer når vil gir barna våres den medisinen de trenger . Min sønn "våknet da han begynte på ritalin ; først da kunne han delta på lik linje som de andre i timene og friminuttene . Hans "våkne tilstand gjør nå at han har "oppdaget verden irundt seg og kan reflektere bedre det som skjer uten at andre impulser tar over før han får tenkt tanken ferdig. Det er også et par ting jeg lurer på : I hvilken forbindelse skal du skrive denne oppgaven og hvor god tid har du ? du har tydeligvis mye arbeid foran deg . Likedan lurer jeg på hvor gammel du er da jeg synes det er umodent det med å skrive at vi doper barna våre . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9171-adhd/#findComment-50145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 12. november 2000 Del Skrevet 12. november 2000 Kjære hegelu. Det er gjort en rekke forsøk med kostbehandling og kosttilskudd hos barn med adhd. Resultatene har vært sammensatte og ikke helt overbevisende selv om enkelte kan fortelle om gode resultater. Jeg pleier å anbefale at urinen undersøkes av dr Reichelt ved Rikshospitalets barneavdeling som forsker på ulike stoffskifteforstyrrelser. Hvis det finnes et unormalt proteinmønster i urinen kan man forsøke en periode uten melk og hvete for eksempel. Noen hevder å ha erfraing med at kutte ut sukker i kosten og visse fargestoffer kan hjelpe. Andre sverger til kinesologi eller tilskudd av essensielle fettsyrer. Intet av dette er godt dokumentert og man må ta erfaring for det det er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9171-adhd/#findComment-43471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 12. november 2000 Del Skrevet 12. november 2000 Kjære hegelu. Det er gjort en rekke forsøk med kostbehandling og kosttilskudd hos barn med adhd. Resultatene har vært sammensatte og ikke helt overbevisende selv om enkelte kan fortelle om gode resultater. Jeg pleier å anbefale at urinen undersøkes av dr Reichelt ved Rikshospitalets barneavdeling som forsker på ulike stoffskifteforstyrrelser. Hvis det finnes et unormalt proteinmønster i urinen kan man forsøke en periode uten melk og hvete for eksempel. Noen hevder å ha erfraing med at kutte ut sukker i kosten og visse fargestoffer kan hjelpe. Andre sverger til kinesologi eller tilskudd av essensielle fettsyrer. Intet av dette er godt dokumentert og man må ta erfaring for det det er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9171-adhd/#findComment-50347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.