Gå til innhold

Boutgifter - trenger innspill

Gjest Andres erfaringer og råd

Anbefalte innlegg

Gjest Andres erfaringer og råd

Vi planlegger å kjøpe større bolig. Den vi har sett på vil gi oss reelle boutgifter (husleie og gjeldsbetaling) på 8 000 kroner i måneden. Da er fyring og varmt vann inkludert i husleien.

Vi er to voksne, men med tre mindreårige barn vil vi ikke jobbe full tid begge to (dette vil vel heller ikke lønne seg, da vi i så fall må regne omtrent 10 000 i barnepass i mnd - det er jo omtrent en lønning det).

Vi tjener ikke mye noen av oss, så åtte lapper i måneden virker skrekkelig mye. Samtidig må vi jo ha et sted å bo (ikke blivende her vi er), og får vi egentlig noe rimerligere enn dette i sentrale strøk? Liker særlig at vi knapt vil få strømutgifter, og dessuten at leiligheten er ny, så vi må ikke ut med vedlikeholdsbudsjett etc.

Hva syns dere der ute?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92623-boutgifter-trenger-innspill/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var hyggelig å høre:)

Men er det penger til mat etc igjen når man bruker 8 000 på bolig av en lønning på omtrent 14 000? Og så MINST 3-4 000 i mnd på barnepass etc?

*regner, regner*

8000 kr var ikke så ille når dere er to. Men er de 14 000 medberegnet barnetrygden? Dere har jo 3 000 der også.

Det er vanskelig å svare på dette, fordi vi ikke har nok informasjon. Man må se på bruttolønn, barnetrygd, hvor mye i lån og hvor mye i renteutgifter, bl.a. for å kunne regne ut hvor mye som blir igjen pr. måned etter skatt. Men 8000,- i måneden i husleie høres ikke mye ut i utgangspunktet. Men det spørs jo hvor i verden dere bor.

Gjest Andres etc

8000 kr var ikke så ille når dere er to. Men er de 14 000 medberegnet barnetrygden? Dere har jo 3 000 der også.

Nei, de 14 000 er en ca-lønning her i huset.

Og vi er jo ikke to som skal jobbe, da...

Men selvfølglig, barnetrygd og kontantstøtte kommer jo utenom.

Men det gjør også utgifter til barnehage etc. for eldstebarnet.

Annonse

Gjest Andres etc.

Det er vanskelig å svare på dette, fordi vi ikke har nok informasjon. Man må se på bruttolønn, barnetrygd, hvor mye i lån og hvor mye i renteutgifter, bl.a. for å kunne regne ut hvor mye som blir igjen pr. måned etter skatt. Men 8000,- i måneden i husleie høres ikke mye ut i utgangspunktet. Men det spørs jo hvor i verden dere bor.

Som sagt: En full lønning er omtrent 14 000 utbetalt. Vi har ikke tenkt å jobbe begge to, pga. barnepassutgifter vil ikke dette lønne seg.

Annet lån har vi ikke, og de 8 000 er som nevnt ALT vi blir å betale i boutgifter (unntatt lyspærer, teltfon og internett).

Barnetrygd og kontantstøtte (for ett barn) kommer jo oppå der igjen, det vil da utgjøre (rask hoderegning) omtrent 6 000 , fire av disse går med til EN barnehageplass.

Dette er nesten Oslo.

Syns det høres ut til å bli skikkelig knapt jeg, men kan ikke se at det går an å slippe billigere unna...

Det var hyggelig å høre:)

Men er det penger til mat etc igjen når man bruker 8 000 på bolig av en lønning på omtrent 14 000? Og så MINST 3-4 000 i mnd på barnepass etc?

*regner, regner*

Ikke inkludert barnepassutgifter nei... da blir det trangt. Si 4000 til mat og husholdningsartikler pluss husleie, telefon ev. bil .. barnepass etc etc.

Da er man anhengig av å tjene mer vil jeg tro ..

Nei, de 14 000 er en ca-lønning her i huset.

Og vi er jo ikke to som skal jobbe, da...

Men selvfølglig, barnetrygd og kontantstøtte kommer jo utenom.

Men det gjør også utgifter til barnehage etc. for eldstebarnet.

Dere skulle vel klare det. Rike blir dere jo ikke:o)

Må dere betale høyeste sats i barnehagen? Dersom en av dere skal være hjemme kan dere spare endel på å sette ned barnehageplassen til 6 timer pr dag. Tror jeg sparte ca 1000 kr på det og jeg betalte ikke høyeste sats. Og hvis dere har tre kjappe så kan de jo arve endel tøy fra hverandre.

Tror jeg ville satse på det hvis jeg var dere og heller kutte ned på andre "unødvendige utgifter".

Som sagt: En full lønning er omtrent 14 000 utbetalt. Vi har ikke tenkt å jobbe begge to, pga. barnepassutgifter vil ikke dette lønne seg.

Annet lån har vi ikke, og de 8 000 er som nevnt ALT vi blir å betale i boutgifter (unntatt lyspærer, teltfon og internett).

Barnetrygd og kontantstøtte (for ett barn) kommer jo oppå der igjen, det vil da utgjøre (rask hoderegning) omtrent 6 000 , fire av disse går med til EN barnehageplass.

Dette er nesten Oslo.

Syns det høres ut til å bli skikkelig knapt jeg, men kan ikke se at det går an å slippe billigere unna...

Jeg vil si at det går akkurat, men at dere ikke har MYE til overs til klær, ting og kulturelle aktiviteter.

VI er to voksne og 1 barn.

Vi lever på sammenlagt (inkludert barnetrygd etc etc etc) 11 400 kr. Har ingen utgifter til strøm eller barnepass inkl. i dette.

Ut går husleie 4000mnd, internet 3000 kr halvåret, telefon 1300 kr hvert kvartal. Mobil: ca 600 kr kvartalet. Mat 4000mnd.

Resten (om det er noe igjen) går til klær (vesla trenger jo en del), sparing til reiser eller ting, kafebesøk eller kino. Det er sjelden det er noe igjen :-)

Det er trangt, men vi lider ingen nød akkurat. Kanskje litt asosiale da. Og jeg kunne ønske vesla hadde en liten barnehageplass.

VI er to voksne og 1 barn.

Vi lever på sammenlagt (inkludert barnetrygd etc etc etc) 11 400 kr. Har ingen utgifter til strøm eller barnepass inkl. i dette.

Ut går husleie 4000mnd, internet 3000 kr halvåret, telefon 1300 kr hvert kvartal. Mobil: ca 600 kr kvartalet. Mat 4000mnd.

Resten (om det er noe igjen) går til klær (vesla trenger jo en del), sparing til reiser eller ting, kafebesøk eller kino. Det er sjelden det er noe igjen :-)

Det er trangt, men vi lider ingen nød akkurat. Kanskje litt asosiale da. Og jeg kunne ønske vesla hadde en liten barnehageplass.

Har du sjekket hvor mye dere må betale for halv barnehageplass eller for 6 timer pr dag. Kommer dere på høyeste sats. Jeg betalte 1750 for 6 timer pr dag og det var det verdt.

Har du sjekket hvor mye dere må betale for halv barnehageplass eller for 6 timer pr dag. Kommer dere på høyeste sats. Jeg betalte 1750 for 6 timer pr dag og det var det verdt.

Er bare en sats her i kommunen .. *grmf*

En barnehageplass hel koster 3200 kr mnd.

Men jeg er faktisk ikke sikker på om jeg har lov å bruke kontantstøtten på å ha vesla i barnehagen mens jeg er arbeidssøker. Mulig sosialkontoret vil lage noe trøbbel på det, siden de må betale mer til meg da?

Nå er jo kontantstøtten "livsopphold".

Jeg får spørre dem neste gang. Må også da klare å presse inn betalingen for barnehageplassen av de pengene vi har, kan bli litt trangt :P

Er nemlig også bekymret fordi hun har så godt som null kontakt med andre barn, stort sett på grunn av min livssituasjon. Det kan umulig være sunt.

Annonse

Men jeg er faktisk ikke sikker på om jeg har lov å bruke kontantstøtten på å ha vesla i barnehagen mens jeg er arbeidssøker. Mulig sosialkontoret vil lage noe trøbbel på det, siden de må betale mer til meg da?

Jeg får spørre dem neste gang. Må også da klare å presse inn betalingen for barnehageplassen av de pengene vi har, kan bli litt trangt :P

Er nemlig også bekymret fordi hun har så godt som null kontakt med andre barn, stort sett på grunn av min livssituasjon. Det kan umulig være sunt.

Jeg trodde at så lenge du var arbeissøker så skulle du ha barnepass. Det var da et av kravene før. Dessuten sier de på sosialkontoret at barnetrygden skal gå til barnehageplass.

Tror jeg hadde vært sta der og skaffet meg barnehageplass og så bare sagt at arbeidskontoret forlagte det. Sjekk det. Du er gift eller samboende ikke sant så du har ikke mulighet til å få det dekket.

Og med den inntekten må du betale så mye? Kontantstøtten forsvinner jo og dermed blir inntekten lavere. Har dere ikke graderte satser?

Før var det i hvert fall et krav på arbeidskontoret at for å være reell arbeidsøker så måtte du ha barnehageplass. Sjekk det for da har du et godt argument til sosialkontoret. Og med den inntekten du/dere har så må dere vel ikke betale så mye? Eler har dere ikke graderte satser.

Nå snakker du om din livssituasjon, jeg vet ikke hva det er, men det kan jo være et argument det også.

Du har ikke mulighet til å si du trenger avlastning. Du kan også snakke med barnevernet og bruke argumentet at du føler datteren din er isolert fordi dere er hjemme hele dagen.

Sorry, jeg datt ut og trodde ikke det første ble sendt :o)

Jeg trodde at så lenge du var arbeissøker så skulle du ha barnepass. Det var da et av kravene før. Dessuten sier de på sosialkontoret at barnetrygden skal gå til barnehageplass.

Tror jeg hadde vært sta der og skaffet meg barnehageplass og så bare sagt at arbeidskontoret forlagte det. Sjekk det. Du er gift eller samboende ikke sant så du har ikke mulighet til å få det dekket.

Og med den inntekten må du betale så mye? Kontantstøtten forsvinner jo og dermed blir inntekten lavere. Har dere ikke graderte satser?

Nei, det er ikke graderte priser i kommunen.

Med livssituasjon tenker jeg mest på at jeg bor på et sted nesten uten fritidstilbud, og jeg er arbeidsløs, og går ikke skole. Dermed kjenner jeg ingen andre med barn. Det finnes ingen lekeplasser her. Ei heller parker eller kortidsbarnehager.

Har forøvrig tatt det opp med helsesøster, men hun syntes ikke det gjorde noe fordi vesla bare var 2 år gammel.

Barnevernet har jeg desverre ikke noen tiltro til.

Ikke det, jeg synes vi har det helt kurant altså, håper å få flyttet et sted med større sosialt liv og noen arbeidsplasser så fort som mulig :-)

Nei, det er ikke graderte priser i kommunen.

Med livssituasjon tenker jeg mest på at jeg bor på et sted nesten uten fritidstilbud, og jeg er arbeidsløs, og går ikke skole. Dermed kjenner jeg ingen andre med barn. Det finnes ingen lekeplasser her. Ei heller parker eller kortidsbarnehager.

Har forøvrig tatt det opp med helsesøster, men hun syntes ikke det gjorde noe fordi vesla bare var 2 år gammel.

Barnevernet har jeg desverre ikke noen tiltro til.

Ikke det, jeg synes vi har det helt kurant altså, håper å få flyttet et sted med større sosialt liv og noen arbeidsplasser så fort som mulig :-)

Ikke det at jeg synes situasjonen er helt kurant altså, men jeg synes det høres ut som jeg syter for mye.

Men kanskje vi burde slutte å trashe denne tråden før webbis kaster oss ut :-)

Det høres hasardiøst ut for meg, men de fleste andre mener det bør gå, så da er det nok bare å hoppe i det.

Uansett vil opplegget kreve en asketisk livsførsel i flere år, men det er kanskje slik det skal være.

Renten er på vei ned og vil slå ut positivt. Men; arbeidsledigheten er sterkt økende.

Hvis det er mulig, bør man alliere seg med likvide foreldre som kan tre støttende til hvis skvis skulle oppstå.

Det er vanskelig å si noe om det utfra så lite opplysninger, men som en tommelfingerregel sier bankene at man ikke bør bruke mer enn 50% av samlet nettoinntekt på bolig.

Ta kontakt med beanken, det er ingen som kan svare bedre enn dem. Forutsatt at du har en bank som virkelig bryr seg, da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...