Gå til innhold

Virker egentlig homeopati?

Anbefalte innlegg

Så noen av dere prorammet på Svensk tv forrige mandag om hva homeopati er?

Og om det virkelig har noen effekt. r>Homeopatiske midler er spedd ut med destilert vann i slik grad at det ikke er et eneste molekyl igjen av det opprinnelige virkestoffet stoffet igjen? Hvordan kan det da virke, spør jeg meg selv.

For de som ikke så det, kan jeg fortelle at de lager det slik: En dråpe av det virksomme middelet i 99 dråper vann. Ristes godt, og så tar man en dråpe av den blandingen, og tilsetter nye 99 dråper vann, og rister. Risting er viktig. Så gjør man det samme et visst antall ganger. For å nå blandingen D 30 som bla brukes her til lands, er forholdet mellom det virksomme stoffet og destillert vann, lik en-1 dråpe i Atlanterhavet. Hvordan kan dette ha effekt på sykdom? 1 dråpe i Atlantern. Ingen molelyler igjen. Homeopater sier at vannet har minne, slik at det husker virkningstoffet, selvom det er spedd ut.

Skeptikere sier at dyr og mennesker som blir friske, hadde kanskje alikevel blitt friske uansettt? For menneskers del er det helbredene å bare det å spise piller. Vi føler oss friskere av det. Derfor kan i placebo-narremedisin virke hos enkelte. I tillegg er samtalen mellom pasienten og homeopaten kan være lindrene da ´delt smerte er halv smerte´ (Karsten Isacksen)

>Jeg selv visste vel ikke så mye om homeopati, og hva det dreide seg om før jeg så programmet, og har alltid stillt meg åpen til at alternative metoder kan fungere bedre enn skolemedisin. Men når det gjelder homeopati, er jeg ikke så sikker lenger.

I programmet gjorde de et eksperiment, men noen av verdens mest kjente forskere (Slik sa de, selvom noen av navnene var for meg helt ukjent.) Flere forsøk tidligere hadde vist at celler reagerer på homeopatisk medisin, kontra rent vann.

Forsøket ble filmet og alle ønsket at dette skulle vise seg å være sant, for en kar named James Randy hadde utlovet en belønning på en mill dollar til den som kunne bevise at homeopati virkelig har effekt.

Eksperimentet er for vanskelig for meg å gjengi, det var mange ting, og masse maskiner som målte, og analytikere som analyserte, men konklusjonen ble:

(Og svaret på hvilke flasker som inneholdt hva visste ingen før eksperimentet var ferdig.)

De cellene som hadde reagert i kontakt med stoffet ble merket med D (forhåpnetligvis kontakt med homeopati) og de som ingen reaksjon hadde, ble merket med C. (rent vann)

Det viste seg at C og D ble slumpvis utdelt, og da de åpnet svarene for hvilke regensrør som inneholdt homeopatiske midler, var det ingen tegn på at celler som hadde fått homeopati hadde reagert mer enn de som hadde fått rent vann. Omtrent like mange celler i hver gruppe C og D hadde reagert i kontakt med stoffet, enten det var vann eller homeopati. Så konklusjonen er at homeopati ikke har noen vitenskapelig, eller målbar forklaring. Og antagelig vis ikke har noe effekt.

Kan noen fortelle meg at det har en effekt? Og da snakker jeg ikke om bikkja til naboen til vennen til Gry, men noen dere kjenner selv, som har blitt friske av destillert vann, uten en molekyl, (for det er det det er.)

Kan noen komme med beviser på det motsatte?

I såfall ville jeg blitt glad.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92681-virker-egentlig-homeopati/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Homeopatica

Vet ikke om du vil ha svar fra meg, da jeg er homeopat.

Men jeg prøver likevel.

Du har helt rett, vi klarer foreløpig ikke å bevise vitenskapelig at homeopati virker. Man forsker og man forsker, men enda har man ikke funnet en måte å forklare det på. Men det eneste det beviser er at man ikke har gode nok forskningsmetoder!

Det har også blitt gjort mange studier med forskjellige syke mennesker som har fått homeopatiske midler. Av disse er det veldig blandet resultat. Mange viser liten eller ingen effekt. Grunnen til dette er at man har testet det ut på samme måte som man tester vanlige legemidler, og det gir slike resultater. Homeopatiske midler gis på et helt annet grunnlag enn vanlige legemidler. Har man 10 personer med høysnue, er sannsynligheten stor for at alle 10 får forskjellige homeopatiske midler. Mens alle får det samme midlet av legen. Slikt må man ta hensyn til ved testing.

Så til om homeopati virker. Der kan jeg svar et ubetinget JA!

For det første har jeg merket det på meg selv. (Seneskjedebetennelse i skulderen i 3 mnd, fikk riktig homeopatisk middel og ble bra på 1 time)

Den ene datteren min var 2 år og fikk skrek når hun tisset. Jeg satte på urinprøvepose før hun skulle ta luren sin, ringte legen og fikk time på ettermiddagen. Jenta våknet og skrek når hun tisset. Hun fikk et middel av meg, og jeg hørte ikke noe skriking mer. Dro til legen. Urinen som ble samlet før hun fikk midlet var full av "alt". Vi ventet med antibiotika. Lot midlet få virke. 1 uke etterpå er urinprøven helt fin.

Har hatt flere damer i overgangsalderen som har store plager med hetetokter og ustabilt humør bl.a.

De kommer tilbake til meg etter 4 uker og forteller om et helt nytt liv.

Gutt 5 uker gammel som er fryktelig plaget av kolikk. Får middel av meg, og på 1 døgn er gutten rolig og uten smerter. Fikk tilbakefall da han var 8 uker, og vi repeterte og så var han fin. Han er nå 8 mnd gammel.

Jente 3 år med gjentatte ørebetennelser. Har time om 2 mnd for å få satt inn dren. Mor vil prøve noe annet først.

Jenta får homeopatisk middel av meg. Kommer til undersøkelse på ØNH og får beskjed om at de skal vente med operasjonen fordi ørene ser så fine ut. Har siden ikke hatt ørebetennelser. Jenta er nå 5 år.

Jeg kan fortsette og fortsette i det uendelige.

Det er helt klart at homeopatene, slik som alle andre behandlere - inkludert leger, nyter godt av placeboeffekten. (Får man en pille føler man seg bedre). Det er også klart at mange føler det er godt å snakke om plagene sine, og vi homeopater tar oss god tid. Men kom ikke å si at ei ku med jurbetennelse kan si til seg selv at nå skal jeg bli frisk fordi homeopaten har gitt meg et middel! Eller at den lille gutten på 5 uker klarer å bli frisk fordi han får vann med smeltede homeopatisk piller i.

For meg sier det også noe om kvaliteten at homeopatien har vært uforandret i 200 år. Det som ble funnet ut da, det gjelder fremdeles.

I legevitenskapen blir "sannhetene" byttet ut hver 10-år. De medisinene som er "helt trygge" i dag, blir trukket tilbake fordi de er farlige om 3 år.

Oj, dette ble langt. Håper du fikk svar på noen spørsmål. Bare kom med flere hvis du vil.

Gjest ikke undertegnet

Homopati har hjulpet meg iallfall. Enten det er placebo eller ikke.

Skolemedisin kunne ikke hjelpe meg. Hverken med medisiner eller placeboeffekt ved bruk av disse.

Hadde masse plager, bl.a hodepine og øyeplager som forsvant iløpet av en helg etter inntak av 'sukkerpiller'.

Den helga var ganske jævlig for å si det mildt. Måtte holde senga siden alle plagene ble mange ganger forsterket.

Var hos homopaten fredag formiddag. På ettermiddagen måtte jeg gå fra jobben pga smertene. Mandag morgen var smertene vekk og hvar vært det siden.

Det er det samme for meg om det var homopatmedisinene eller placeboefekten som virket. Det viktigste var at jeg ble frisk.

Hvorfor ble jeg ikke det med skolemedisin? Jeg ville like mye blir frisk da og trodde på legene (de første åra iallefall). Placeboeffekten var jo tilstede der i fullt monn også.

Min sønn ble frisk av øreplager ved homopati. Var 'dren-unge'. Han visste ikke hva han var med på engang, så der var det iallefall ikke noen placeboeffekt!

• 1 måned senere...

Vet ikke om du vil ha svar fra meg, da jeg er homeopat.

Men jeg prøver likevel.

Du har helt rett, vi klarer foreløpig ikke å bevise vitenskapelig at homeopati virker. Man forsker og man forsker, men enda har man ikke funnet en måte å forklare det på. Men det eneste det beviser er at man ikke har gode nok forskningsmetoder!

Det har også blitt gjort mange studier med forskjellige syke mennesker som har fått homeopatiske midler. Av disse er det veldig blandet resultat. Mange viser liten eller ingen effekt. Grunnen til dette er at man har testet det ut på samme måte som man tester vanlige legemidler, og det gir slike resultater. Homeopatiske midler gis på et helt annet grunnlag enn vanlige legemidler. Har man 10 personer med høysnue, er sannsynligheten stor for at alle 10 får forskjellige homeopatiske midler. Mens alle får det samme midlet av legen. Slikt må man ta hensyn til ved testing.

Så til om homeopati virker. Der kan jeg svar et ubetinget JA!

For det første har jeg merket det på meg selv. (Seneskjedebetennelse i skulderen i 3 mnd, fikk riktig homeopatisk middel og ble bra på 1 time)

Den ene datteren min var 2 år og fikk skrek når hun tisset. Jeg satte på urinprøvepose før hun skulle ta luren sin, ringte legen og fikk time på ettermiddagen. Jenta våknet og skrek når hun tisset. Hun fikk et middel av meg, og jeg hørte ikke noe skriking mer. Dro til legen. Urinen som ble samlet før hun fikk midlet var full av "alt". Vi ventet med antibiotika. Lot midlet få virke. 1 uke etterpå er urinprøven helt fin.

Har hatt flere damer i overgangsalderen som har store plager med hetetokter og ustabilt humør bl.a.

De kommer tilbake til meg etter 4 uker og forteller om et helt nytt liv.

Gutt 5 uker gammel som er fryktelig plaget av kolikk. Får middel av meg, og på 1 døgn er gutten rolig og uten smerter. Fikk tilbakefall da han var 8 uker, og vi repeterte og så var han fin. Han er nå 8 mnd gammel.

Jente 3 år med gjentatte ørebetennelser. Har time om 2 mnd for å få satt inn dren. Mor vil prøve noe annet først.

Jenta får homeopatisk middel av meg. Kommer til undersøkelse på ØNH og får beskjed om at de skal vente med operasjonen fordi ørene ser så fine ut. Har siden ikke hatt ørebetennelser. Jenta er nå 5 år.

Jeg kan fortsette og fortsette i det uendelige.

Det er helt klart at homeopatene, slik som alle andre behandlere - inkludert leger, nyter godt av placeboeffekten. (Får man en pille føler man seg bedre). Det er også klart at mange føler det er godt å snakke om plagene sine, og vi homeopater tar oss god tid. Men kom ikke å si at ei ku med jurbetennelse kan si til seg selv at nå skal jeg bli frisk fordi homeopaten har gitt meg et middel! Eller at den lille gutten på 5 uker klarer å bli frisk fordi han får vann med smeltede homeopatisk piller i.

For meg sier det også noe om kvaliteten at homeopatien har vært uforandret i 200 år. Det som ble funnet ut da, det gjelder fremdeles.

I legevitenskapen blir "sannhetene" byttet ut hver 10-år. De medisinene som er "helt trygge" i dag, blir trukket tilbake fordi de er farlige om 3 år.

Oj, dette ble langt. Håper du fikk svar på noen spørsmål. Bare kom med flere hvis du vil.

Spørsmål til Homeopatica:

Hva ga du din lille datter mot urinveisinfeksjonen?

Gjest Homeopatica

Spørsmål til Homeopatica:

Hva ga du din lille datter mot urinveisinfeksjonen?

Cantharis hjalp henne på sekunder/minutter første gangen. Helt utrolig å se.

Kjøp Cantharis C30, og gi 3 piller som skal suges annenhver time. Om det ikke er noen bedring i løpet av 2-3 doser, så er det et annet middel man trenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...