Gå til innhold

får beskjed om at disketten må formateres når det er innhold på den...

Anbefalte innlegg

Gjest Trientali

jeg får beskjed om at når jeg skal åpne disketten må den formateres, dette enda jeg har innhold på den. dette har skjedd med flere disketter jeg har, og jeg har måtte formatere og ødelegge innholdet...noen tips om hva som skjer eller hva jeg kan gjøre for å redde innholdet?

Fortsetter under...

Dersom dette skjer ofte bør du se på to ting:

1) Det kan være noe galt med diskettstasjonen din. Prøv diskettene i en annen maskin.

2) Det kan være noe galt med måten du oppbevarer diskettene på. Om du frakter dem med deg fram og tilbake, pass på at de er godt pakket inn. Disketter tåler lite. Pass også på at diskettene ikke oppbevares i direkte sollys, høy varme eller i nærheten av magneter/elektromagneter.

Gjest Trientali

Dersom dette skjer ofte bør du se på to ting:

1) Det kan være noe galt med diskettstasjonen din. Prøv diskettene i en annen maskin.

2) Det kan være noe galt med måten du oppbevarer diskettene på. Om du frakter dem med deg fram og tilbake, pass på at de er godt pakket inn. Disketter tåler lite. Pass også på at diskettene ikke oppbevares i direkte sollys, høy varme eller i nærheten av magneter/elektromagneter.

men dette skjer plutselig med disketter som jeg har brukt før?

finnes det noe gratis programvare som kan redde data som ser ut til å ha gått tapt?

Ulv I Faarikaal

men dette skjer plutselig med disketter som jeg har brukt før?

finnes det noe gratis programvare som kan redde data som ser ut til å ha gått tapt?

Disketter er svært vanskelig å redde, når de ikke lar seg lese, er det som regel allokeringstabellen som har gått fløyten, og da vet ikke PC'en hvor dataene er og f eks hvor de ender og starter og hvilke biter som henger sammen.

du kan prøve CHKDSK A:

og evt CHKDISK A: /f

men jeg tror jeg har prøvd å redde noe sånt som 100 disketter i mitt liv, jeg kan ikke huske at noen lot seg bruke.

Disketter er svært vanskelig å redde, når de ikke lar seg lese, er det som regel allokeringstabellen som har gått fløyten, og da vet ikke PC'en hvor dataene er og f eks hvor de ender og starter og hvilke biter som henger sammen.

du kan prøve CHKDSK A:

og evt CHKDISK A: /f

men jeg tror jeg har prøvd å redde noe sånt som 100 disketter i mitt liv, jeg kan ikke huske at noen lot seg bruke.

Hva skal man gjøre etter man har tatt "run" og skrevet "CHKDSK A:"?

Annonse

Hva ble meldingen ?

Hmm, nå gjorde jeg dette i natt så nå husker jeg ikke helt, men "command prompt" kom opp også stod det bare en linje der med "DAT" på slutten.

Hvordan skal man få åpnet en diskett på dne måten egentlig?

Ulv I Faarikaal

Hmm, nå gjorde jeg dette i natt så nå husker jeg ikke helt, men "command prompt" kom opp også stod det bare en linje der med "DAT" på slutten.

Hvordan skal man få åpnet en diskett på dne måten egentlig?

Klikk Run...

Skriv COMMAND

Skriv CHKDSK A:

Se meldingene da.

Ulv I Faarikaal

Chkdsk cannot run because the volume is in use by another

process. Would you like to schedule this volume to be

checked the next time the system restarts? (Y/N)

Aldri sett, kanskje noen andre vet ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...