Pappa Bjørn Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Det blir kanskje et litt galt tidspunkt med et innlegg som dette nå, men jeg har tenkt på en del ting om de raringene "over there" en stund uten at det har noe med en potensiell krig å gjøre. Det er nemlig slik at amerikanerne alltid skal gjøre ting annerledes, og alltid skal ha rett. De skal alltid gå foran, og om ikke de gjør det tar de æren for det andre har gjordt. Denne anneledes kulturen er vel noe merkelige greier? eksempelvis: I hele verden har vi en sport som er veldig populør. Den kales for fotball. Det er så enkelt at man tar en ball og sparker den med foten. Fot+ball = fotball. Men ikke i USA. Der heter det Soccer! Derimot dersom man tar en ball under armen og løper av gårde SÅ heter det fotball, og uten tvil er det jo riktig, resten av verden tar feil! Likeledes med vår del av verden, hva heter den? Jo, Europa. Det er et land ved siden av USA. Skal du til Europa kjører du mot Canada og tar til Høyre. Er ikke verre enn det. Om du skal til Norge eller Spania har ingen ting å si. Begge deler er tettsteder i "Europe" Where did you go on your holiday? We took a little trip to Europe. Hele verden er konsentrert om å spare miljøet. Bilene våre blir stadig utviklet slik at de bruker mindre drivstoff og med filter som gjør avgassene mindre skadelige. I USA arbeider de med å finne løsninger for hvordan de kan få plass til større motorer i bilene sine som brummer mer og har mere hestekrefter enn konkurrenten. Hvorfor? Because its the american way! I amerikanske filmer, eksempelvis Indipendence Day er det amerikanerne som blir kontaktet og må fortelle disse tullingene rundt i verden hvordan kloden skal reddes. Alt er større, bedre, nyere og totalt overlegent i USA i følge dem selv.Resten av verden er stort sett idioter, men har nå fått sitt areal og tumle på. Det kan de få lov til så lenge de holder kjeft og gjør som de får beskjed om av Big Brother. Er janteloven fullstendig akseptert når det gjelder USA? Må innrømme at jeg er litt lei av det jeg............... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Hei, Du skriver: "Men ikke i USA. Der heter det Soccer!" Det gjør det i Storbritannia også. Mye av kulturen i USA (samt språket) kommer jo fra Storbritannia. ==== Du skriver: "Om du skal til Norge eller Spania har ingen ting å si. Begge deler er tettsteder i "Europe"" Tja - du snakker jo om hele USA - det er på størrelse med Europa.... Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bassisten Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Hei, Du skriver: "Men ikke i USA. Der heter det Soccer!" Det gjør det i Storbritannia også. Mye av kulturen i USA (samt språket) kommer jo fra Storbritannia. ==== Du skriver: "Om du skal til Norge eller Spania har ingen ting å si. Begge deler er tettsteder i "Europe"" Tja - du snakker jo om hele USA - det er på størrelse med Europa.... Med vennlig hilsen Det heiter ikkje soccer i UK. Det heiter football eller footie.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bassisten Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 California har verdas strengaste reglar for avgassar for bil. Dei er definitivt med å tvinge bilbransjen i USA og resten av verda i meir miljøvenleg retning. Det stemmer ikkje at motorane blir større og større og brummar meir. Det motsatte er faktisk tilfelle. (Diverre ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Det heiter ikkje soccer i UK. Det heiter football eller footie.... Hei Bassisten, Det het ihvertfall "soccer" på 80-tallet da jeg bodde der! :-) Men de bruker begge ordene, og jeg kan tenke meg at det også går klasse-skiller i det britiske samfunnet. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dubreuilh Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Hei, Du skriver: "Men ikke i USA. Der heter det Soccer!" Det gjør det i Storbritannia også. Mye av kulturen i USA (samt språket) kommer jo fra Storbritannia. ==== Du skriver: "Om du skal til Norge eller Spania har ingen ting å si. Begge deler er tettsteder i "Europe"" Tja - du snakker jo om hele USA - det er på størrelse med Europa.... Med vennlig hilsen Hm... I England skriver de aller, aller fleste "football". De færreste bruker "soccer", bortsett fra når de snakker med amerikanere. Briten: "What's your favourite football team?" Amerikaneren: "New York Giants. And yours?" Briten: "Man.U!" Amerikaneren: "Never heard of'em. A farmer team?" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappa Bjørn Skrevet 15. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2003 California har verdas strengaste reglar for avgassar for bil. Dei er definitivt med å tvinge bilbransjen i USA og resten av verda i meir miljøvenleg retning. Det stemmer ikkje at motorane blir større og større og brummar meir. Det motsatte er faktisk tilfelle. (Diverre ;-) Vel, jeg har akkurat kjøpt bil og brukte god tid på å følge med i annonsene. Hver gang du kommer over en amerikaner er det gjerne 5 liters bensinmotor eller 6,2 liter diesel. Men det er kanskje ikke gjengs for bilparken der nede? Jeg bare synes det virker som om det enten er v6 eller v8 på alt som er og en 2 liters rekke firer som er stort nok i masse vis i mange andre biler ikke er representert i det hele tatt når du kommer til amerikanske biler. Men jeg har selvsagt ikke fasiten på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Hei Bassisten, Det het ihvertfall "soccer" på 80-tallet da jeg bodde der! :-) Men de bruker begge ordene, og jeg kan tenke meg at det også går klasse-skiller i det britiske samfunnet. Med vennlig hilsen Det er vel heller snakk om at ordet "soccer" er på vei ut, og at de fleste bruker "football" etterhvert. "..........." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Dette har vi snakket om før, Pappa Bjørn. Forsøk på så kompliserte resonnementer og tankerekker bør du ikke legge deg ut på. Her serverer du en rekke tøvete påstander som på ingen måte henger i hop, og som er så pinlige at selv ihuga usa-skeptikere som sør og Bassisten, må ile til og korrigere deg før det utarter. Kan jeg anbefale litt enklere saker? Tilstoppede porer og egenskaper ved ulike barnehagedresser, er kanskje noe å tenke på? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappa Bjørn Skrevet 15. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2003 Dette har vi snakket om før, Pappa Bjørn. Forsøk på så kompliserte resonnementer og tankerekker bør du ikke legge deg ut på. Her serverer du en rekke tøvete påstander som på ingen måte henger i hop, og som er så pinlige at selv ihuga usa-skeptikere som sør og Bassisten, må ile til og korrigere deg før det utarter. Kan jeg anbefale litt enklere saker? Tilstoppede porer og egenskaper ved ulike barnehagedresser, er kanskje noe å tenke på? Vi har ikke snakket om det før Grip, du har snakket om det før. Jeg registrerer at du følger ettermeg gjennom de forskjellige forum jeg bruker for å regelrett sjikanere alt jeg skriver. Det må du gjerne fortsette med. Du viser bare ditt patetiske selv ved å holde på. Lenge siden det ble noe på deg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Vi har ikke snakket om det før Grip, du har snakket om det før. Jeg registrerer at du følger ettermeg gjennom de forskjellige forum jeg bruker for å regelrett sjikanere alt jeg skriver. Det må du gjerne fortsette med. Du viser bare ditt patetiske selv ved å holde på. Lenge siden det ble noe på deg? Du skriver: "Du viser bare ditt patetiske selv ved å holde på. Lenge siden det ble noe på deg?" Hvis du er uenig i noe av det Grip eller jeg skriver, så vis det - istedet for slike pinglete og sutrete personangrep. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappa Bjørn Skrevet 15. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2003 Du skriver: "Du viser bare ditt patetiske selv ved å holde på. Lenge siden det ble noe på deg?" Hvis du er uenig i noe av det Grip eller jeg skriver, så vis det - istedet for slike pinglete og sutrete personangrep. Med vennlig hilsen Nei, selvsagt. Grips innlegg med velvalgte og saklige argumenter krever selvsagt et høflig svar............. Det burde jeg jo ha skjønt. Ingen bombe at hobbykverulantene holder sammen her, men dersom ikke jeg blir tiltalt på en ordentlig måte ser jeg heller ingen grunn til at jeg skal skåne den som angriper meg. Det er ikke snakk om sutring Sør, heller et legitimt spørsmål om hvorfor vedkommende er så til de grader negativ. Jeg har forøvrig ikke gjordt noen for å støte Grip så jeg synes det blri direkte patetisk når jeg skal angripes uansett hva jeg måtte mene om noe. Det er nemlig ikke bare denne tråden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518748 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Nei, selvsagt. Grips innlegg med velvalgte og saklige argumenter krever selvsagt et høflig svar............. Det burde jeg jo ha skjønt. Ingen bombe at hobbykverulantene holder sammen her, men dersom ikke jeg blir tiltalt på en ordentlig måte ser jeg heller ingen grunn til at jeg skal skåne den som angriper meg. Det er ikke snakk om sutring Sør, heller et legitimt spørsmål om hvorfor vedkommende er så til de grader negativ. Jeg har forøvrig ikke gjordt noen for å støte Grip så jeg synes det blri direkte patetisk når jeg skal angripes uansett hva jeg måtte mene om noe. Det er nemlig ikke bare denne tråden. Jeg hadde heller aldri skrevet noe negativt til deg (og langt mindre OM deg til en tredje person) da du drev på slikt med meg for noen måneder siden. Derved beviste du at du slettes ikke er noe bedre enn "hobbykverulantene" du nevner. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Nei, selvsagt. Grips innlegg med velvalgte og saklige argumenter krever selvsagt et høflig svar............. Det burde jeg jo ha skjønt. Ingen bombe at hobbykverulantene holder sammen her, men dersom ikke jeg blir tiltalt på en ordentlig måte ser jeg heller ingen grunn til at jeg skal skåne den som angriper meg. Det er ikke snakk om sutring Sør, heller et legitimt spørsmål om hvorfor vedkommende er så til de grader negativ. Jeg har forøvrig ikke gjordt noen for å støte Grip så jeg synes det blri direkte patetisk når jeg skal angripes uansett hva jeg måtte mene om noe. Det er nemlig ikke bare denne tråden. Jeg syns også de kan la være å stikke nesa i været, og la deg i fred. Jeg forstår godt hva du skriver og tar det for det det er, dine private betraktninger og småfiliosfering over livets folkelige gåter. De vil ikke la deg mene eller skrive om noe som i følge dem er kun for høyerestående vesener (les bedrevitere) en slik holdning vil ikke gi dem mange venner nei. Jeg kjenner et par slike i RL, og de er ikke populære selv om de kan ha rett i mye. Folk gidder ikke snakke med eller svare dem. En jeg vet om fikk bildet sitt på veggen og vi gutta kasta piler på det. Det var det eneste vi kunne bruken til. Positive egenskaper som settes pris på er toleranse, høflighet, omtenksomhet, raushet og diskresjon. Jeg oppsøker kun mennesker i førstnevnte kategori når jeg vil ha en krangel, men det er sjelden nå. Ofte i livet må man "la ting passere". F eks gir jeg f... i om mora mi ikke har greie på data, bare hun er snill og grei og kjøper ny vaskemaskin til meg (ja faktisk). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Vel, jeg har akkurat kjøpt bil og brukte god tid på å følge med i annonsene. Hver gang du kommer over en amerikaner er det gjerne 5 liters bensinmotor eller 6,2 liter diesel. Men det er kanskje ikke gjengs for bilparken der nede? Jeg bare synes det virker som om det enten er v6 eller v8 på alt som er og en 2 liters rekke firer som er stort nok i masse vis i mange andre biler ikke er representert i det hele tatt når du kommer til amerikanske biler. Men jeg har selvsagt ikke fasiten på det. Jeg tror det er slik du sier her i landet. De miljøvennlige bilene blir ikke importert så mange av hit, men i USA er det flest slike nå. Når vi skal ha amerikaner, vil vi ha store motorer og dollarglis utseende, og da får vi det, og da blir det mange av dem her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bassisten Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Vel, jeg har akkurat kjøpt bil og brukte god tid på å følge med i annonsene. Hver gang du kommer over en amerikaner er det gjerne 5 liters bensinmotor eller 6,2 liter diesel. Men det er kanskje ikke gjengs for bilparken der nede? Jeg bare synes det virker som om det enten er v6 eller v8 på alt som er og en 2 liters rekke firer som er stort nok i masse vis i mange andre biler ikke er representert i det hele tatt når du kommer til amerikanske biler. Men jeg har selvsagt ikke fasiten på det. Køyrer amerikansk 7,3 liters turbodiesel sjølv, så eg er kanskje litt lite objektiv, men: Hugs at den europeiske marknaden er dominert av europeiske og japanske bilar. Dei amerikanske bilane som blir importert hit er i all hovudsak spesielle typar bilar som ikkje blir produsert i særleg stor grad i Europa. Rekkefirarar importert frå USA ville bli uforholdsmessig dyrare enn dei som blir produsert her og tildels i Japan. Det er ikkje tilfeldig at fleire og fleire japanske bilar blir produsert i Europa, og til dømes ein av dei amerikanske bilane som sel mest i Europa no; Crysler, blir produsert i Østerrike. Heimemarknaden på bilar i USA er heilt annleis enn den marknaden av amerikanske bilar du stort sett finn i annonsar her: Vans, store 4x4, limo's, etc. Rekkefirarar er meir vanleg enn du trur der borte... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shandy Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Jeg syns også de kan la være å stikke nesa i været, og la deg i fred. Jeg forstår godt hva du skriver og tar det for det det er, dine private betraktninger og småfiliosfering over livets folkelige gåter. De vil ikke la deg mene eller skrive om noe som i følge dem er kun for høyerestående vesener (les bedrevitere) en slik holdning vil ikke gi dem mange venner nei. Jeg kjenner et par slike i RL, og de er ikke populære selv om de kan ha rett i mye. Folk gidder ikke snakke med eller svare dem. En jeg vet om fikk bildet sitt på veggen og vi gutta kasta piler på det. Det var det eneste vi kunne bruken til. Positive egenskaper som settes pris på er toleranse, høflighet, omtenksomhet, raushet og diskresjon. Jeg oppsøker kun mennesker i førstnevnte kategori når jeg vil ha en krangel, men det er sjelden nå. Ofte i livet må man "la ting passere". F eks gir jeg f... i om mora mi ikke har greie på data, bare hun er snill og grei og kjøper ny vaskemaskin til meg (ja faktisk). Enkelt og greit svar ulv, men bare en ting. Jeg kan neppe se for meg sør og Grip som kamerater Det eneste de måtte være enige i er at det er gøy å "vite bedre" enn alle andre. Grip var ok før, sør har alltid vridd og vrengt på alt mulig, og har han ikke rett, dreier han bare ting i over på sitt spesialområde uansett hva utgangspunktet måtte være. Kjedelig, men sant. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappa Bjørn Skrevet 15. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2003 Jeg syns også de kan la være å stikke nesa i været, og la deg i fred. Jeg forstår godt hva du skriver og tar det for det det er, dine private betraktninger og småfiliosfering over livets folkelige gåter. De vil ikke la deg mene eller skrive om noe som i følge dem er kun for høyerestående vesener (les bedrevitere) en slik holdning vil ikke gi dem mange venner nei. Jeg kjenner et par slike i RL, og de er ikke populære selv om de kan ha rett i mye. Folk gidder ikke snakke med eller svare dem. En jeg vet om fikk bildet sitt på veggen og vi gutta kasta piler på det. Det var det eneste vi kunne bruken til. Positive egenskaper som settes pris på er toleranse, høflighet, omtenksomhet, raushet og diskresjon. Jeg oppsøker kun mennesker i førstnevnte kategori når jeg vil ha en krangel, men det er sjelden nå. Ofte i livet må man "la ting passere". F eks gir jeg f... i om mora mi ikke har greie på data, bare hun er snill og grei og kjøper ny vaskemaskin til meg (ja faktisk). Enig med deg Ulven. Kardemomme loven HAR faktisk littegrann for seg den altså. Men det er da bare å ignorere de to der. Det er utelukkende for å skape konflikter de holder på som de gjør. Du ser hva mange andre kan lire av seg uten at de reagerer i det hele tatt. Synes ellers vi har det hyggelig her inne jeg......?...... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Enkelt og greit svar ulv, men bare en ting. Jeg kan neppe se for meg sør og Grip som kamerater Det eneste de måtte være enige i er at det er gøy å "vite bedre" enn alle andre. Grip var ok før, sør har alltid vridd og vrengt på alt mulig, og har han ikke rett, dreier han bare ting i over på sitt spesialområde uansett hva utgangspunktet måtte være. Kjedelig, men sant. Men har du lagt merke til at bedrevitere uten toleranse ikke er så populære ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Enig med deg Ulven. Kardemomme loven HAR faktisk littegrann for seg den altså. Men det er da bare å ignorere de to der. Det er utelukkende for å skape konflikter de holder på som de gjør. Du ser hva mange andre kan lire av seg uten at de reagerer i det hele tatt. Synes ellers vi har det hyggelig her inne jeg......?...... Hyggelig, ja visst. Men så har jeg evne til å sette på plass de som ikke lar folk være i fred. Jeg har lært av min lille venninne som sa til en større gutt: "Du er slem ! Jeg vil ikke være sammen med deg ! Si i fra når du blir snill, så skal jeg være sammen med deg. Nå kan du gå hjem og skamme deg !" Han gjorde faktisk det. En bestemt modig reaksjon i rette øyeblikk funker som regel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93414-hva-er-det-med-disse-amerikanerne/#findComment-518774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.