Gå til innhold

Petter smart -svar på innlegget ditt om unge jenter og slanking

Anbefalte innlegg

Gjest Trinelisa

Jeg tror at det er flere unge jenter som ikke har med seg matpakke på skolen i dag,men det var da jeg gikk på ungdomsskolen.Da hadde i allefall de fleste jentene i min klasse med seg matpakke, og jeg var en av de få jentene som ikke hadde med seg matpakke på skolen i det hele tatt

Det er egentlig samfunnet som er hele skylda til at det blir sånn.Altså alle de slanke modellene som blir framstilt rundt omkring på blader,butikkvinduer o.l.Samtidig så tror jeg at det er en del slankehysteri blant unge jenter i dag.

Var på kjøpesenteret her om dagen og gikk forbi noen unge jenter som jeg tror at dem gikk på ungdomsskolen.Hun ene jenta klaget til de to andre jentene som hun stod sammen med at hun var så fet.Selv så synes jeg ingen av dem er fete i det hele tatt.Det å ikke å kunne leve opp til dagens idealer,skaper ofte dårlig selvbilde blant dagens unge både når det gjelder gutter og jenter.

Stadig så er det mye mer mobbing i dag enn da jeg gikk på skolen som er blant annet basert på utseendet til folk.Bare hvis man er litt for kraftig, så får man høre det over lang tid etter på, og det kan da ikke være noe særlig koselig.

Videre så selger dem jo bare klær i små størrelser i butikkene.De unge jentene som har litt rompe og lår, kommer jo ikke inn i dagens bukser,bare fordi buksene blir produsert i altfor små størrelser.Synes rett og slett at det er tragisk og trist når det er sånn.

Noen andre som har synspunkter på dette?

Fortsetter under...

Skal jeg fortelle deg hvem som har skylda? Det er ikke media og blader av unge, vakre mennesker, men foreldre!

Hvorfor?

Fordi de er regelrett skyld i at ungene deres blir dvaske i kroppen.

Hvorfor?

Jo, ikke fordi maten man i dag spiser er noe verre enn matan man spiste for noen år siden, men fordi unger i dag ikke lenger er i aktivitet.

Ser man i dag halve nabolaget leke snøballkrig når det snør? Spiller gutta hockey på løkka om vintern og fotball på gressplenen om sommeren? Klaterer man opp i trær så høye at brannvesenet må komme for å hente ned krabatene? Leker man cowboy og indianer i skogen?

Er unger i det hele tatt ute lenger?

Nei, de boltrer seg foran datamaskinen fra de er knøttsmå, foran videoen fordi foreldrene er så late at de bruker den som barnevakt, og foreldre er overengstelige for alt som kan ha et et snev av faremoment innebygd, og foretrekker faktisk at det er slik: At ungene blir stuegriser innen de har begynt på skolen.

Det er foreldres skyld at nordmenn blir feitere og feitere. Ikke fordi man spiser mye mer usunn mat i dag enn tidligere, men fordi man rett og slett ikke lenger lærerer å være i aktivitet fra man er små.

Vi lever i datamaskinens verden, og fysisk aktivitet er ikke en like stor grad av ungers hverdag lenger, noe man selvsagt tar med seg når man blir eldre.

Derfor blir unger feite.

Og derfor ender mange opp med å slanke seg, og ødelegge seg på den måten.

Foreldre ødelegger små barns muligheter til å lære å være i aktivtet når de blir små, og det påvirker deres forbrenning, deres livsstil, ting som vil følge med dem resten av livet.

For ikke å snakke om noe enda mer alvorlig enn et par kg: Ungers mangel på lek utenfor datamaskinen hemmer deres kreativitet.

Og da har jeg ikke engang snakket om alle de dårlige rollemodellene som er der ute. Foreldre som dytter i seg nutrilett mens unga ser på, klager over vekta, osv, noe som åpenbart aaaaaaaaaaaaldri vil påvirke de små.

Nei! Til veldig mange anorexiaofre står det nok en mor, en far, eller en mor og en far bak, og ta på seg skylda for ungas fall.

Skal jeg fortelle deg hvem som har skylda? Det er ikke media og blader av unge, vakre mennesker, men foreldre!

Hvorfor?

Fordi de er regelrett skyld i at ungene deres blir dvaske i kroppen.

Hvorfor?

Jo, ikke fordi maten man i dag spiser er noe verre enn matan man spiste for noen år siden, men fordi unger i dag ikke lenger er i aktivitet.

Ser man i dag halve nabolaget leke snøballkrig når det snør? Spiller gutta hockey på løkka om vintern og fotball på gressplenen om sommeren? Klaterer man opp i trær så høye at brannvesenet må komme for å hente ned krabatene? Leker man cowboy og indianer i skogen?

Er unger i det hele tatt ute lenger?

Nei, de boltrer seg foran datamaskinen fra de er knøttsmå, foran videoen fordi foreldrene er så late at de bruker den som barnevakt, og foreldre er overengstelige for alt som kan ha et et snev av faremoment innebygd, og foretrekker faktisk at det er slik: At ungene blir stuegriser innen de har begynt på skolen.

Det er foreldres skyld at nordmenn blir feitere og feitere. Ikke fordi man spiser mye mer usunn mat i dag enn tidligere, men fordi man rett og slett ikke lenger lærerer å være i aktivitet fra man er små.

Vi lever i datamaskinens verden, og fysisk aktivitet er ikke en like stor grad av ungers hverdag lenger, noe man selvsagt tar med seg når man blir eldre.

Derfor blir unger feite.

Og derfor ender mange opp med å slanke seg, og ødelegge seg på den måten.

Foreldre ødelegger små barns muligheter til å lære å være i aktivtet når de blir små, og det påvirker deres forbrenning, deres livsstil, ting som vil følge med dem resten av livet.

For ikke å snakke om noe enda mer alvorlig enn et par kg: Ungers mangel på lek utenfor datamaskinen hemmer deres kreativitet.

Og da har jeg ikke engang snakket om alle de dårlige rollemodellene som er der ute. Foreldre som dytter i seg nutrilett mens unga ser på, klager over vekta, osv, noe som åpenbart aaaaaaaaaaaaldri vil påvirke de små.

Nei! Til veldig mange anorexiaofre står det nok en mor, en far, eller en mor og en far bak, og ta på seg skylda for ungas fall.

Hei,

Anoreksia fikk sine første ofre på en øy i Stillehavet akkurat når TV ble introdusert på øyen.

Man blir ikke anorektisk pga manglende tre-klatring.

Med vennlig hilsen

jeg har vokst opp ute i aktivitet,ikke foran datamaskinen.

Og hjemme var det aldri prat om slanking pga min beviste mor.

Hun fortalte meg tidlig om en bekjent som hadde utviklet anoreksi og hvor farlig det var.Jeg viste at det var farlig.Men jeg har nå selv diagnosen anoreksi,selv om jeg tenkte at det skulle aldri skje meg...(jeg føler selv ikke at jeg er syk,men det har ikke så mye å si for det jeg prøvde å si,men føyer det til her allikavel)

Dere har gode synspunkter begge to,SierDuDet og Sør.Men jeg tror at det er ulike faktorer som spiller inn når spiseforstyrrelser utvikles.

Selv hater jeg,bokstavlig talt,dagens idealer,men strever etter å bli tynn.År etter år.Innleggelse etter innleggelse.

Hvorfor?det vet jeg ikke...

Alt jeg vet er at jeg er ufattelig lei av alt.

Ødelagt foredrene mine.

Anoreksi(og andre spiseforstyrrelser)er et helvete.

Håper jeg ikke skrev noe dumt nå,at noen følte seg tråkket på eller noe,var ikke det jeg ville med innlegget.

Gjest Vivalda

En feil som har blitt gjort er vel å faktisk bare fokusere på anoreksi.

Med bilder på bilder av anorektikse mennesker, så advarsler om hvor farlig det er og at de tror de er feite selv om de er så tynne, så tynne, og at de ikke spiser.

Dette lærer dagens ungdom, FØR de lærer at man må spise lite ofte og regelmessig for å få god forbrenningen.

Dermed tror de at de blir tynne ved å ikke spise, og en del av dem får anoreksi, noen får bulimi, andre ødelegger forbrenningen og blir tykke jojo-slankere etc.

Ingen tror jo seriøst at de vil ende opp som de helt utmagrede menneskene som florerer i ukebladene, de bare de skal bli kjempetynne ved å ikke spise noe særlig.

En feil som har blitt gjort er vel å faktisk bare fokusere på anoreksi.

Med bilder på bilder av anorektikse mennesker, så advarsler om hvor farlig det er og at de tror de er feite selv om de er så tynne, så tynne, og at de ikke spiser.

Dette lærer dagens ungdom, FØR de lærer at man må spise lite ofte og regelmessig for å få god forbrenningen.

Dermed tror de at de blir tynne ved å ikke spise, og en del av dem får anoreksi, noen får bulimi, andre ødelegger forbrenningen og blir tykke jojo-slankere etc.

Ingen tror jo seriøst at de vil ende opp som de helt utmagrede menneskene som florerer i ukebladene, de bare de skal bli kjempetynne ved å ikke spise noe særlig.

Enig.

Det er flere sider av spiseforstyrrelser enn anoreksi.

Annonse

Hei,

Anoreksia fikk sine første ofre på en øy i Stillehavet akkurat når TV ble introdusert på øyen.

Man blir ikke anorektisk pga manglende tre-klatring.

Med vennlig hilsen

Helt enig med deg, men disse sunne aktivitetene som vi hadde når jeg var barn, og rimelig sikkert når du var barn da jeg går ut fra at du er eldre enn meg, er med på å gjøre gjennomsnittsvekten tyngre, noe som igjen fører til mer slanking.

Mer slanking fører igjen til spiseforstyrrelser.

Helt enig med deg, men disse sunne aktivitetene som vi hadde når jeg var barn, og rimelig sikkert når du var barn da jeg går ut fra at du er eldre enn meg, er med på å gjøre gjennomsnittsvekten tyngre, noe som igjen fører til mer slanking.

Mer slanking fører igjen til spiseforstyrrelser.

Hei,

Jeg hadde 75% fravær gjennom hele skolen, og fysisk aktivitet var mest inn og ut på sykehus! ;-)

===

Jeg mener du kobler to uavhengige ting:

1) Jeg er enig med deg i at det er mindre fysisk aktivitet nå. Men det var også mindre fysisk aktivitet for 90 år siden enn for 200 år siden....

2) Barn på 7 år slanker seg pga presset, og ikke fordi de er overvektige.

Det som motbeviser din teori er at selv tynne/normal-vektige mennesker fremdeles får spiseforstyrrelser. Selv de som aldri har vært overvektige.

===

En annen diskusjon er om ikke konkurransen ville dreid på noe annet hvis man ikke fokuserte på vekt. Ville vi vært vesentlig mye lengre hvis all folkus var på IQ, lønn, eller karriere?

Med vennlig hilsen

Hei,

Jeg hadde 75% fravær gjennom hele skolen, og fysisk aktivitet var mest inn og ut på sykehus! ;-)

===

Jeg mener du kobler to uavhengige ting:

1) Jeg er enig med deg i at det er mindre fysisk aktivitet nå. Men det var også mindre fysisk aktivitet for 90 år siden enn for 200 år siden....

2) Barn på 7 år slanker seg pga presset, og ikke fordi de er overvektige.

Det som motbeviser din teori er at selv tynne/normal-vektige mennesker fremdeles får spiseforstyrrelser. Selv de som aldri har vært overvektige.

===

En annen diskusjon er om ikke konkurransen ville dreid på noe annet hvis man ikke fokuserte på vekt. Ville vi vært vesentlig mye lengre hvis all folkus var på IQ, lønn, eller karriere?

Med vennlig hilsen

"Det som motbeviser din teori er at selv tynne/normal-vektige mennesker fremdeles får spiseforstyrrelser. Selv de som aldri har vært overvektige."

Det er sant.

Men her er det foreldrene som spiller inn. Hvor mange små barn er det tross alt ikke som hører mor klage over vekta, dytte i seg piller og pulver, skippe måltider fordi hun er "feit", osv.

Det er ikke rart at lett påvirkelige barn får problemer.

Ja, det var nok mindre aktivitet for 90 år siden enn for 200 år siden, men i vår tid går det omtrent ikke en dag uten at det er fokus på vekt og helse i media, og forskere klager veldig ofte over at vi blir feitere og feitere, mens de snakker om kosthold.

Jeg tror ikke her at det er kostholdet som er problemet, da norsk husmannskost aldri har vært "sunt", men rett og slett fordi vi beveger oss mindre enn tidligere.

Det er mange grunner til slankehysteriet. Mye skyldes nok at de unges idealer er syltynne og at de som er tynne framstilles som lykkelige og suksessfulle.

Men det jeg synes er veldig paradoksalt er at de kutter ut sunn mat og drikke med snop og brus. Tror de at det hjelper?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...