Gjest bebba Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Hei, Ja, men hva var poenget? Vi er fullstendig klar over at det finnes land hvor islam blir tolket slik. Kristne i samme land tolker kristendommen på en lignende måte. Alle vet at religioner kan tolkes på mange måter. Personlig er jeg ateist, og holder meg langt vekke fra eventyr som tvillingreligionene kristendom og islam. Med vennlig hilsen Hva var poenget med at det finnes flere kvinnelige ingeniører i Egypt og advokater i Algerie enn i USA? Kvinner i muslimske land utdanner seg selvom de har ingen makt og er underordnet menn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-519784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
huufsa Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Den sammenligningen holder bare dersom du de siste 20 årene til stadighet har bekjent deg som kristen. Igjen, har du noen grunn til å hevde at han ikke er en troende muslim? Jeg er ikke i en situasjon som tilsier at jeg 'bør hevde' at jeg er en kristen. (heldigvis) Jeg kjenner ikke Saddam personlig, (heldigvis) ) men jeg vet jo at den mannen ikke er noe annet enn en gal herskesyk mann, uten skrupler. Hvorfor ta 'for gitt' at han er en troende...? Jeg gjør ikke det... Jeg kjenner muslimer som har en helt annen tro og innstilling en han... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-519786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest QuePasta Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Jeg er ikke i en situasjon som tilsier at jeg 'bør hevde' at jeg er en kristen. (heldigvis) Jeg kjenner ikke Saddam personlig, (heldigvis) ) men jeg vet jo at den mannen ikke er noe annet enn en gal herskesyk mann, uten skrupler. Hvorfor ta 'for gitt' at han er en troende...? Jeg gjør ikke det... Jeg kjenner muslimer som har en helt annen tro og innstilling en han... "Hvorfor ta 'for gitt' at han er en troende...? Jeg gjør ikke det... Jeg kjenner muslimer som har en helt annen tro og innstilling en han... " Eh... fordi han sier det selv? Fordi han benytter enhver anledning til å poengtere nettopp det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-519788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 "Ble det litt klarere?:-) " Nei! Fordi det du skriver er fullt av selvmotsigelser: I det ene øyeblikket er han ikke religiøs. I det neste bruker han troen og religionen som en "samlende kraft, og er en "muslimsk" leder". Jeg er også sjokkert over at du bruker Osama Bin Laden som "sannhetsvitne" for hvorvidt Saddam er en god muslim eller ikke. Dersom alle gode muslimer er som Osama, så har verden et kjempeproblem! Da forstår jeg mye bedre hvorfor Bush turer fram som han gjør. Ellers: "han har til og med vært CIA-agent i sine yngre dager" Dette er vel også en fordreining av virkeligheten. CIA ga penger og støtte til Baath Partiet en gang på 50-60-tallet. Saddam var medlem. 1) Han bruker muslimsk retorikk etc, sier jeg, men han ER ikke praktiserende muslim. Han er opptatt av makt, ikke religion, men han bruker muslimsk retorikk fordi han lever i den muslimske verden og fordi "folket" hans hovedsakelig er muslimer. 2) Jeg bruker ikke bin Laden som "sannhetsvitne", men jeg siterer ham for å vise at Saddam overhode ikke oppfattes som en muslimsk leder i RELIGIØS forstand av fanatistene. Dessuten har Saddam ingen støtte hos eller forbindelse til al-Qaida, noe både dette utsagnet fra bin Laden og kjennskap til Saddam og bin Ladesn personligheter overbeviser oss om. De to har felles fiende (USA og Israel), men er ikke kumpaner. 3) Etter et mislykket kupp da han var ganske ung flyktet Saddam til Egypt. Der ble han vervet av CIA og var agent for dem i en periode. I TILLEGG har USA aktivt støttet styret hans i Irak, men dette var altså flere år senere, da kuppet lyktes. Saddam har vært "ansatt" av USA halve livet. Dette står i alle Saddam-biografiene, såvidt jeg vet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-520070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Forstår poenget ditt også. For de som opplever det spiller det liten rolle hva man kaller det - men historisk sett så er det av større interesse. Har ikke lest intervjuet du snakker om (leser ikke Klassekampen så ofte. Holder meg stort sett til andre komiserier....oiiidahhh:-) Det kan godt være at det hadde skjedd et maktskifte uansett, men slikt blir bare spekulasjoner - som alt annet som starter med "dersom....." Det er i hvert fall bare av teoretisk interesse og spekulasjoner. Men det er jo det de "intellektuelle" fordriver tiden med... Ha en god natt dewey! Mvh Du burde lese klassa, Goliath - det er veldig OK å se en sak fra mange sider, det er derfor jeg leser den:-) (Ikke pga. alle reportasjene fra nedleggingstruede verft og sånt:-)) Nå skal jeg være god kone og lage middag:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-520071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 "Hvis Saddam Hussein påstod at han var humanist, ville du trodd på ham da også?" Nei - det er nemlig ingen religion. "Eller buddhist, hvis det gavnet hans sak?" Ja, dersom han til stadighet sa han var buddhist, hadde jeg trodd på at han selv mente han var buddhist. "Saddam blir ikke "mer muslim" pga et brev hvor han skal smiske med muslimer." Så hva du sier er at du ikke tror på at han er muslim og trenger mer bevis? "Og hva er poenget med om han er muslim eller ei? Mannen er jo ikke tilregnelig." Diskusjonen startet fordi du påsto han var ateist. Men for den nåværende konflikten i regionen er det i høyeste grad relevant. Hadde Saddam IKKE vært muslim, ville det ha vært mye enklere å fjerne ham. "Men for den nåværende konflikten i regionen er det i høyeste grad relevant. Hadde Saddam IKKE vært muslim, ville det ha vært mye enklere å fjerne ham. " Nix. Dette handler IKKE om religion - men om makt. Han er en despot og en tyrann, og beholder makten på grunn av sitt jerngrep, ikke fordi folk elsker ham (selv om mange irakere selvfølgelig samler seg rundt lederen sin når krig truer, det er elementær psykologi). Les en Saddam-biografi eller to, evnt. serien som gikk i Morgenbladet om mannen, så ser du sammenhengene litt klarere:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-520080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Du burde lese klassa, Goliath - det er veldig OK å se en sak fra mange sider, det er derfor jeg leser den:-) (Ikke pga. alle reportasjene fra nedleggingstruede verft og sånt:-)) Nå skal jeg være god kone og lage middag:-) Du har sikkert et poeng der. Men samtidig nekter jeg å støtte kassa økonomisk gjennom å kjøpe den. lese den en sjelden gang hvis jeg kommer over den, og det holder i grunnen godt:-) Godt også å se at noen holder på gode tradisjoner:-) Her i huset er det ikke alltid fruen som lager maten...., og da blir det som regel noe svært enkelt hvis jeg selv må trå til... Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-520085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Hva var poenget med at det finnes flere kvinnelige ingeniører i Egypt og advokater i Algerie enn i USA? Kvinner i muslimske land utdanner seg selvom de har ingen makt og er underordnet menn. Der tok du Sørs argumentasjon på kornet. Han påstår det ene i ett innlegg, og når du motargumenterer hans påstand, så stiller han deg et "god dag man økseskaft" spørsmål til svar. Han "glemmer" så lett hva som var innholdet i tråden - når han plutselig ikke lenger kan svare. Og dette gjør han mer kronisk enn en muslim vender seg mot Mekka... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-520089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 "Hvorfor ta 'for gitt' at han er en troende...? Jeg gjør ikke det... Jeg kjenner muslimer som har en helt annen tro og innstilling en han... " Eh... fordi han sier det selv? Fordi han benytter enhver anledning til å poengtere nettopp det? Hvis Saddam påstod over tid at han var Julenissen, ville du trodd på det også? Som Dewey oppfordrer jeg deg til å lese litt bakgrunnshistorie. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-520129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Nei, det er ikke likegyldig. For det første er det viktig at du er etterrettelig i din argumentasjon. Ved å lyve om en ting, så sår du samtidig tvil om resten av dine argumenter. Videre er det absolutt av betyding at Saddam er muslim. Ved å kalle ham ateist, galning, og sidestille ham med hitler, så ufarliggjør du situasjonen. Det er jo akkurat det USA vil du skal mene. Er Saddam en galning, en potensielt ny hitler, med 100% oppslutning blant egen befolkning, så må jo noe drastisk gjøres? Og er han samtidig en ateist uten støtte i den muslimske verden, så gjør jo USA bare resten av verden en tjeneste ved å ta ansvar - da er det minimal risiko for noe gjengjeldelsesaksjoner f.eks. Han er en ateist, men han appellerer til muslimer (som ikke tror på det) ved å utgi seg som muslim. USA kjenner denne mannen ut og inn - han har tross alt vært "en av deres" til ca 1990. Som du også vet utmerket godt har Saddam liten støtte i den arabiske verden, men USA har like liten støtte. Det irakiske folk har støtte, og derfor er folk imot krig. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-520131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Hva var poenget med at det finnes flere kvinnelige ingeniører i Egypt og advokater i Algerie enn i USA? Kvinner i muslimske land utdanner seg selvom de har ingen makt og er underordnet menn. Hei, Poenget er at situasjonen i de fleste land er vesentlig forskjellig fra hvordan folk i Norge tror den er. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-520140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bebba Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Du skriver: "Jeg har overhodet ikke sammenlignet religioner, siterte ingenting fra Bibelen eller Koranen." Du skrev: "For det står i Koranen at menn skal bestemme." Poenget er det det står også i bibelen. Med vennlig hilsen Jeg siterte ikke Koranen, jeg henviste til muslimske venner som bruker de argumentene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-520219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bebba Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Hei, Poenget er at situasjonen i de fleste land er vesentlig forskjellig fra hvordan folk i Norge tror den er. Med vennlig hilsen Det er kjent for mange at muslimske kvinner utdanner seg. Jeg har selv studert sammen med mange muslimske kvinner. Det er også kjent for mange at kvinner er undertrykte i muslimske land. Mange Skandinaver har reist til de landene, mange har venner i de landene eller venner som kommer derifra. Mange har opplevd den fantastiske varmen og gjestfriheten. Mange har forelsket seg i muslimer eller blitt glad i dem som gode venner. En av disse mange er jeg selv. Det er forskjellige opplevelser og inntrykk og vil alltid være, men vi vet at vestlige kvinner har mere makt og råder over sitt eget liv på en annen måte enn muslimske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-520224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Det er kjent for mange at muslimske kvinner utdanner seg. Jeg har selv studert sammen med mange muslimske kvinner. Det er også kjent for mange at kvinner er undertrykte i muslimske land. Mange Skandinaver har reist til de landene, mange har venner i de landene eller venner som kommer derifra. Mange har opplevd den fantastiske varmen og gjestfriheten. Mange har forelsket seg i muslimer eller blitt glad i dem som gode venner. En av disse mange er jeg selv. Det er forskjellige opplevelser og inntrykk og vil alltid være, men vi vet at vestlige kvinner har mere makt og råder over sitt eget liv på en annen måte enn muslimske. Er det noen som påstår at kvinner i Norge ikke er mer likestilte enn kvinner i Algeria? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-520237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bebba Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Jeg er ikke i en situasjon som tilsier at jeg 'bør hevde' at jeg er en kristen. (heldigvis) Jeg kjenner ikke Saddam personlig, (heldigvis) ) men jeg vet jo at den mannen ikke er noe annet enn en gal herskesyk mann, uten skrupler. Hvorfor ta 'for gitt' at han er en troende...? Jeg gjør ikke det... Jeg kjenner muslimer som har en helt annen tro og innstilling en han... Takk og pris for at de fleste muslimer har en annen innstilling enn Saddam Hussein. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-520453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Du har sikkert et poeng der. Men samtidig nekter jeg å støtte kassa økonomisk gjennom å kjøpe den. lese den en sjelden gang hvis jeg kommer over den, og det holder i grunnen godt:-) Godt også å se at noen holder på gode tradisjoner:-) Her i huset er det ikke alltid fruen som lager maten...., og da blir det som regel noe svært enkelt hvis jeg selv må trå til... Mvh Jeg lager ikke middag pga. tradisjoner. Jeg lager middag fordi jeg er smart: Det er mye morsommere å lage mat enn å rydde og vaske. Når jeg har laget mat, rydder og ordner samboeren min etterpå, så slipper jeg unna med det som er gøy og kreativt. Dessuten kan jeg si "ta med ungene ut en tur, så skal jeg lage litt middag" og da går det fort etpar timer man kan bruke til ettermiddagsdoling og sånt før man kaster sammen noe rett før folket kommer hjem:-) Hadde du giddet å møte opp på Youngstorget i går hadde du fått Klassa gratis, de delte dem ut der *hehe* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-520472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Jeg lager ikke middag pga. tradisjoner. Jeg lager middag fordi jeg er smart: Det er mye morsommere å lage mat enn å rydde og vaske. Når jeg har laget mat, rydder og ordner samboeren min etterpå, så slipper jeg unna med det som er gøy og kreativt. Dessuten kan jeg si "ta med ungene ut en tur, så skal jeg lage litt middag" og da går det fort etpar timer man kan bruke til ettermiddagsdoling og sånt før man kaster sammen noe rett før folket kommer hjem:-) Hadde du giddet å møte opp på Youngstorget i går hadde du fått Klassa gratis, de delte dem ut der *hehe* Det er det jeg alltid har sagt - det finnes alltid noen "baktanker" når kvinnfolka gjør noe for deg:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-520603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest QuePasta Skrevet 18. februar 2003 Del Skrevet 18. februar 2003 "Men for den nåværende konflikten i regionen er det i høyeste grad relevant. Hadde Saddam IKKE vært muslim, ville det ha vært mye enklere å fjerne ham. " Nix. Dette handler IKKE om religion - men om makt. Han er en despot og en tyrann, og beholder makten på grunn av sitt jerngrep, ikke fordi folk elsker ham (selv om mange irakere selvfølgelig samler seg rundt lederen sin når krig truer, det er elementær psykologi). Les en Saddam-biografi eller to, evnt. serien som gikk i Morgenbladet om mannen, så ser du sammenhengene litt klarere:-) ""Men for den nåværende konflikten i regionen er det i høyeste grad relevant. Hadde Saddam IKKE vært muslim, ville det ha vært mye enklere å fjerne ham. " Nix. Dette handler IKKE om religion - men om makt." Tror du misforsto meg litt. Hadde Saddam ikke vært muslim, og Irak ikke vært muslimsk, så hadde det vært mye enklere å fjerne despoten. Problemet nå er at et angrep på Irak også av noen vil oppleves som et angrep på den muslimske verden. Det gjør situasjonen vanskeligere. Dermed handler det også om religion. Det var mitt poeng - ikke hvorfor han klarer å holde makten i eget rike. (Selv om det selvsagt også er et interessant spørsmål!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-521921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest QuePasta Skrevet 18. februar 2003 Del Skrevet 18. februar 2003 1) Han bruker muslimsk retorikk etc, sier jeg, men han ER ikke praktiserende muslim. Han er opptatt av makt, ikke religion, men han bruker muslimsk retorikk fordi han lever i den muslimske verden og fordi "folket" hans hovedsakelig er muslimer. 2) Jeg bruker ikke bin Laden som "sannhetsvitne", men jeg siterer ham for å vise at Saddam overhode ikke oppfattes som en muslimsk leder i RELIGIØS forstand av fanatistene. Dessuten har Saddam ingen støtte hos eller forbindelse til al-Qaida, noe både dette utsagnet fra bin Laden og kjennskap til Saddam og bin Ladesn personligheter overbeviser oss om. De to har felles fiende (USA og Israel), men er ikke kumpaner. 3) Etter et mislykket kupp da han var ganske ung flyktet Saddam til Egypt. Der ble han vervet av CIA og var agent for dem i en periode. I TILLEGG har USA aktivt støttet styret hans i Irak, men dette var altså flere år senere, da kuppet lyktes. Saddam har vært "ansatt" av USA halve livet. Dette står i alle Saddam-biografiene, såvidt jeg vet. "Han bruker muslimsk retorikk etc, sier jeg, men han ER ikke praktiserende muslim. Han er opptatt av makt, ikke religion, men han bruker muslimsk retorikk fordi han lever i den muslimske verden og fordi "folket" hans hovedsakelig er muslimer." Altså - vi finner masse skrifter og utsagn rundt omkring hvor Saddam kaller seg selv muslim. Hvilket belegg har du da for å si han IKKE er muslim? En nordmann kan da være kristen uten å gå i kirken? "Jeg bruker ikke bin Laden som "sannhetsvitne", men jeg siterer ham for å vise at Saddam overhode ikke oppfattes som en muslimsk leder i RELIGIØS forstand av fanatistene." Men han kan da være muslim uten at fanatistene synes han er det? Ville du bedt en pastor i en eller annen sekt vurdere hvorvidt du var en god kristen? "Dessuten har Saddam ingen støtte hos eller forbindelse til al-Qaida, noe både dette utsagnet fra bin Laden og kjennskap til Saddam og bin Ladesn personligheter overbeviser oss om. De to har felles fiende (USA og Israel), men er ikke kumpaner." Enda en godt grunn for Osama til å si at Saddam ikke er religiøs... "Etter et mislykket kupp da han var ganske ung flyktet Saddam til Egypt. Der ble han vervet av CIA og var agent for dem i en periode. Der ble han vervet av CIA og var agent for dem i en periode." Jeg må spørre igjen - ble Saddam vervet, eller var det slik at brukte CIA penger på Baath-partiet som han var en del av? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93480-nei-til-krig-ja-til-saddam-terrorisme-og-islam/page/4/#findComment-521946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.