Gå til innhold

Huff da, dette ble for enkelt, hva med denne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenk deg tre esker med frukt. Den første esken er merket fersken, den andre er merket appelsiner og den tredje er merket fersken og appelsiner. Alle eskene er merket med feil etikett. Hvordan kan du merke hver eske korrekt hvis du bare kunne se på en frukt i en av eskene?

Skrevet

Du åpner en vilkårlig eske og ser hva innholdet er, så fester man på den riktige etiketten og bytter så om på de to gjenværende.

Skrevet

Du ser hva den ene inneholder og tar etiketten som tilhører denne eska fra den feilmerkede.

Nå har du ei eske med korrekt merking, ei uten merking og en feilmerket.

Flytt etiketten fra den feilmerkede til den umerkede, og sett etiketten fra eska du fikk se på over på den siste eska.

Skrevet

Du åpner en vilkårlig eske og ser hva innholdet er, så fester man på den riktige etiketten og bytter så om på de to gjenværende.

Du må huske at en boks inneholder appelsiner, en fersken og en begge deler. Hvordan vet du da hvem som er hvem av de som er igjen?

Skrevet

Begge svar jeg har lest til nå er feil. Du kan bare se på én frukt fra hver eske, derfor er det ikke likegyldig hvilken du åpner.

Se i esken merket Fersken/Appelsin. Hvis det man finner er en fersken, er det fersken esken. Den som er merket Appelsin, er ikke appelsiner, så den må være Fersken/appelsin. Da er den som er merket Fersken appelsin esken.

Hvis frukten man tar ut er appelsin, blir logikken likedan.

Skrevet

Du ser hva den ene inneholder og tar etiketten som tilhører denne eska fra den feilmerkede.

Nå har du ei eske med korrekt merking, ei uten merking og en feilmerket.

Flytt etiketten fra den feilmerkede til den umerkede, og sett etiketten fra eska du fikk se på over på den siste eska.

Se mitt svar til Tornerose. Det er ikke 3 ulike ting i boksene.

Skrevet

Begge svar jeg har lest til nå er feil. Du kan bare se på én frukt fra hver eske, derfor er det ikke likegyldig hvilken du åpner.

Se i esken merket Fersken/Appelsin. Hvis det man finner er en fersken, er det fersken esken. Den som er merket Appelsin, er ikke appelsiner, så den må være Fersken/appelsin. Da er den som er merket Fersken appelsin esken.

Hvis frukten man tar ut er appelsin, blir logikken likedan.

Meget bra, og meget riktig.

Skrevet

Du må huske at en boks inneholder appelsiner, en fersken og en begge deler. Hvordan vet du da hvem som er hvem av de som er igjen?

Fordi du skrev at alle eskene var merket feil. La oss si at vi åpner fersken først og det er appelsiner i den. Ta tar vi appelsinetiketten og fester på boks nr 1. Da vet vi at den esken som var merket appelsiner (boks nr 2) var merket feil, det er to merkelapper igjen: Fersken og Fersken/appelsin, siden Fersken/Appelsin-esken (boks nr 3) også er merket feil må det være Fersken i den (Appelsin er jo brukt opp) og altså Fersken/appelsin i eske nr 2.

Skrevet

Fordi du skrev at alle eskene var merket feil. La oss si at vi åpner fersken først og det er appelsiner i den. Ta tar vi appelsinetiketten og fester på boks nr 1. Da vet vi at den esken som var merket appelsiner (boks nr 2) var merket feil, det er to merkelapper igjen: Fersken og Fersken/appelsin, siden Fersken/Appelsin-esken (boks nr 3) også er merket feil må det være Fersken i den (Appelsin er jo brukt opp) og altså Fersken/appelsin i eske nr 2.

Nei, du må lese spørsmålet. Du kan bare se på én frukt i hver eske. Så når du åpner fersken esken og finner en appelsin, vet du ikke om det er appelsin esken eller appelsin/fersken esken.

Skrevet

Dersom du åpner den det står fersken på først og du får en appelsin kan den enten inneholde bare appelsiner eller både appelsiner og fersken. Det vet du ikke.

Skrevet

Må understreke at du kun får ta opp en frukt fra boksen.

Skrevet

Må understreke at du kun får ta opp en frukt fra boksen.

Ja, da skal man selvsagt se på Fersken/Appelsin først, det skjønte jeg, men jeg leste gåten din litt feil, jeg trodde man kunne se nedi esken, altså ville man se om det var bare en frukt eller en blanding.

Skrevet

Ja, da skal man selvsagt se på Fersken/Appelsin først, det skjønte jeg, men jeg leste gåten din litt feil, jeg trodde man kunne se nedi esken, altså ville man se om det var bare en frukt eller en blanding.

Da hadde din løsning vært riktig. Men da hadde det vært litt for enkelt.

Skrevet

Da hadde din løsning vært riktig. Men da hadde det vært litt for enkelt.

Ja, men det skrev du også i innlegget ditt. :-)

Skrevet

Du åpner f.eks. esken som er merket fersken først. Den vil da inneholde appelsiner eller begge sorter. Da merker du esken med riktig etikett. Bare en av de uåpnede eskene har nå etikett. Da alle eskene var feilmerket, må denne flyttes over på den andre uåpnede esken. Den etiketten du to av den første esken, limer du så på den siste esken.

Dette må jo være riktig, men jeg er nok dårlig å forklare.

Skrevet

Du åpner f.eks. esken som er merket fersken først. Den vil da inneholde appelsiner eller begge sorter. Da merker du esken med riktig etikett. Bare en av de uåpnede eskene har nå etikett. Da alle eskene var feilmerket, må denne flyttes over på den andre uåpnede esken. Den etiketten du to av den første esken, limer du så på den siste esken.

Dette må jo være riktig, men jeg er nok dårlig å forklare.

Men du får kun lov å se på en frukt i den første esken du åpner. Ellers hadde det blitt for enkelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...