Gå til innhold

Tapt rett til fødselspenger grunnet for tidlig fødsel

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om trygdekontoret har mulighet til å ta utgangspunkt i termindato når de skal se på grunnlag for fødselspenger? Jeg fødte en liten gutt 2 måneder før termin, dette førte til at jeg manglet 3 uker av grunnlaget(6 mnd yrkesaktivitet) for å få fødselspenger. Hadde jeg vært gravid i 3 uker til, hadde jeg hatt noe å leve av nå.

Fortsetter under...

Det jeg tror du trenger er å få enten sykemelding eller omsorgspenger for den perioden barnet ligger på sykehuset. Disse skal telle som vanlig yrkesaktivitet når det gjelder opptjening. Din permisjon begynner ikke å løpe før omsorgspenger/sykemelding utgår.

§ 14-4. Generelle bestemmelser om fødselspenger

Ved fødsel ytes det fødselspenger til barnets mor dersom hun har vært yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt (§ 3-15) i minst seks av de siste ti månedene før _stønadsperioden tar til_, se § 14-8 første ledd.

Likestilt med yrkesaktivitet er tidsrom da det er gitt en ytelse til livsopphold i form av dagpenger under arbeidsløshet etter kapittel 4, sykepenger etter kapittel 8 eller stønad ved barns sykdom m.m. etter kapittel 9, eller enten fødselspenger, svangerskapspenger eller adopsjonspenger etter kapitlet her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...