Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Inspirert av Petter Smart, har jeg følgende gåte:

Tre gutter ble sendt avgårde til en fruktdyrker for å kjøpe epler. De hadde fått med seg 10 kroner hver(tils 30 kroner).

De fikk sine epler, men fruktdyrkeren ble litt anger pga prisen, så han sendte assistenten sin etter de tre guttene, med 5 kroner som han ønsket å tilbakebetale. Assistenten syntes det var vanskelig å dele 5 kroner på tre, så han beholdt 2 kroner sjøl, og ga de tre guttene hver sin krone tilbake.

Da har vi følgende "regnskap": Guttene hadde betalt 9x3 = 27 kroner hver. Hvis vi plusser på de to kronene assistenten tok, så blir det 29 kroner.

Hvor i helvete ble det av den siste krona?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93685-g%C3%A5te-kj%C3%B8p-av-epler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gåten blander svarene på to forskjellige spørsmål.

Hvor er pengene ? Jo, fruktdyrkeren har 25 kroner, guttene 3 og assistenten 2. 30 kroner.

Hva kostet eplene for guttene ? 27 kroner. Hva tjente fruktdyrkeren ? 25 kroner. Forskjellen, 2 kroner, er i lomma til assistenten.

Hvor er pengene ? Jo, fruktdyrkeren har 25 kroner, guttene 3 og assistenten 2. 30 kroner.

Hva kostet eplene for guttene ? 27 kroner. Hva tjente fruktdyrkeren ? 25 kroner. Forskjellen, 2 kroner, er i lomma til assistenten.

Nå har du holdt deg lenge, nå! ;)

Meg1365380063

Da klarte jo jeg å forstå det og. Hang meg opp i at de plutselig hadde mer penger, og lurte på hva det betydde...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...