Goliath Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Når vi først snakker om å spy...kynikere er det jeg spyr av, du vet - de som vet prisen på alt men ikke verdien av noen ting...... Så for deg er alt svart og hvitt, eller...? Du glemte en vesentlig ting, og det er "konsekvensanalyse". Joda - det er viktig å se verdiene i det man gjør/kan gjøre. Men enda vitkigere er det å være i stand til å vurdere om de negative konsekvensene er større en de positive verdiene man forsøker å skape. For meg er det noe helt annet enn kynisme. Men for all del - du må gjerne tolke meg annerledes om du vil. Du kjenner meg jo likevel overhode ikke. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93782-fett/page/3/#findComment-523133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
musikeren Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Åssen veit du at artikkelen gir et riktig bilde av virkeligheta? Hvis de virkelig kjeder seg sånn burde de finne på noe, organisere en frivillig hjelpegruppe til dømes. En må sjøl fylle tilværelsen med mening for at den skal oppleves givende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93782-fett/page/3/#findComment-523134 Del på andre sider Flere delingsvalg…
musikeren Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Litt av poenget (slik jeg ser det iallefall) er at vi må skjønne at de har det jævlig, at enhver person kunne flydd på veggen og drept en bussjåfør når han har sittet og glodd uten en jævla fornuftig ting å gjøre i flere år. De trenger profesjonell hjelp, ikke bare et oppholdssted. Og vi bør skjønne det, istedet for å si "få 'rem hjem der 'em kommer fra, det pakket har ikke en dritt å gjøre her hvis de ikke kan oppføre seg". Vel, de har ikke det. Som gjester synes jeg ikke de er i posisjon til å kreve. Og som gjester er de i sin fulle rett til å dra herfra hvis de blir dårlig mottatt. Det hadde jeg gjort ihvertfall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93782-fett/page/3/#findComment-523139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Vel, de har ikke det. Som gjester synes jeg ikke de er i posisjon til å kreve. Og som gjester er de i sin fulle rett til å dra herfra hvis de blir dårlig mottatt. Det hadde jeg gjort ihvertfall. Vet du hva jeg synes? At som temmelig velfødde, priviligerte mht. livsbetingelser av ulike slag og med kontinuerlig fred i snart 60 år kan vi være litt rause og unne mennesker som ikke er velfødde, som er u-priviligerte og som kommer fra krigsområder og / eller fascistisk styrte nasjoner litt mer enn den holdningen der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93782-fett/page/3/#findComment-523156 Del på andre sider Flere delingsvalg…
musikeren Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Vet du hva jeg synes? At som temmelig velfødde, priviligerte mht. livsbetingelser av ulike slag og med kontinuerlig fred i snart 60 år kan vi være litt rause og unne mennesker som ikke er velfødde, som er u-priviligerte og som kommer fra krigsområder og / eller fascistisk styrte nasjoner litt mer enn den holdningen der. Jeg sammenligner det litt med å være gjest i noens hus. Når jeg er på besøk hos folk, så ville det tatt seg dårlig ut hvis jeg som gjest skulle prøve å diktere vertskapet hva slags forpleining jeg vil ha. Dårlig folkeskikk kalles det. Som vert tar jeg selvfølgelig godt imot de gjester jeg får, og prøver etter beste evne å få alle til å hygge seg. Men, som vert føler jeg meg krenka hvis det viser seg at noen utnytter gjestfriheta mi. Som en gammal luring, en husgjest, jeg husker fra jeg var liten gjorde. Han kom kun fordi det var gratis mat, og andre ting han kunne snoke med seg. Da vi skjønte det blei selvfølgelig han veldig lite velkommen etterhvert. Når det gjelder innvandrere så er det selvfølgelig en veldig kompleks sak. Men jeg synes det er trist og leit å oppleve at så mange er dårlige gjester, at så mange kommer hit for å utnytte systemet, eller til og med for å tjene penger på kriminalitet. Jeg synes det er trist og leit at mennesker er sånn, og jeg synes det er trist og leit for de som kommwer hit med god grunn, og med hederlige hensikter. Men hva gjør vi med det? Jeg trur ihvertfall ikke løsninga er å slakke enda mer på krava, og at det sitter innvandrere og klager og forlanger synes jeg er drøyt. Vi prøver tross alt å hjelpe. Og det finnes ting de kan gjøre sjøl mens de venter, for å bedre sin egen situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93782-fett/page/3/#findComment-523193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Jeg sammenligner det litt med å være gjest i noens hus. Når jeg er på besøk hos folk, så ville det tatt seg dårlig ut hvis jeg som gjest skulle prøve å diktere vertskapet hva slags forpleining jeg vil ha. Dårlig folkeskikk kalles det. Som vert tar jeg selvfølgelig godt imot de gjester jeg får, og prøver etter beste evne å få alle til å hygge seg. Men, som vert føler jeg meg krenka hvis det viser seg at noen utnytter gjestfriheta mi. Som en gammal luring, en husgjest, jeg husker fra jeg var liten gjorde. Han kom kun fordi det var gratis mat, og andre ting han kunne snoke med seg. Da vi skjønte det blei selvfølgelig han veldig lite velkommen etterhvert. Når det gjelder innvandrere så er det selvfølgelig en veldig kompleks sak. Men jeg synes det er trist og leit å oppleve at så mange er dårlige gjester, at så mange kommer hit for å utnytte systemet, eller til og med for å tjene penger på kriminalitet. Jeg synes det er trist og leit at mennesker er sånn, og jeg synes det er trist og leit for de som kommwer hit med god grunn, og med hederlige hensikter. Men hva gjør vi med det? Jeg trur ihvertfall ikke løsninga er å slakke enda mer på krava, og at det sitter innvandrere og klager og forlanger synes jeg er drøyt. Vi prøver tross alt å hjelpe. Og det finnes ting de kan gjøre sjøl mens de venter, for å bedre sin egen situasjon. I utgangspunktet må det vel være mulig å operere innenfor en balansegang mellom et oppegående regelverk, sunn fornuft og mellommenneskelighet. Jeg er ikke uenig i det du sier, det finnes råtne egg overalt. Og det må man ta til etterretning og handle ut fra - det gjelder selvsagt på alle bauger og kanter, både de som kommer til og de som allerede er her ('vi'). Men det er forferdelig trist og ikke så rent lite opprørende at altfor mange ser ut til å betrakte alle 'gjester' (for å holde oss til metaforbruken din) som om disse per definisjon er røvere, kriminelle, snyltere og generelt sett udugelige. Tanken din om egeninnsats er ok, den. Men... nå må du huske at dette ofte dreier seg om mennesker som ofte er traumatiserte, som har kjempeproblemer med å holde hodet over vannet, som har sekken full av lidelse. Fra vår egen hverdag vet vi jo at arbeidsløshet passiviserer og kan knekke den mest standhaftige. Hvordan tror du ikke det kan være for en i asylmottak over lengre tid med uvisshet, uten midler, uten kontakt med samfunnet utenfor osv.osv.? Kort sagt: Mange faktorer som spiller inn og som gjør at vi - jeg - ikke har problemer med å forstå at handlingslammelse preger disse menneskene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93782-fett/page/3/#findComment-523207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
musikeren Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 I utgangspunktet må det vel være mulig å operere innenfor en balansegang mellom et oppegående regelverk, sunn fornuft og mellommenneskelighet. Jeg er ikke uenig i det du sier, det finnes råtne egg overalt. Og det må man ta til etterretning og handle ut fra - det gjelder selvsagt på alle bauger og kanter, både de som kommer til og de som allerede er her ('vi'). Men det er forferdelig trist og ikke så rent lite opprørende at altfor mange ser ut til å betrakte alle 'gjester' (for å holde oss til metaforbruken din) som om disse per definisjon er røvere, kriminelle, snyltere og generelt sett udugelige. Tanken din om egeninnsats er ok, den. Men... nå må du huske at dette ofte dreier seg om mennesker som ofte er traumatiserte, som har kjempeproblemer med å holde hodet over vannet, som har sekken full av lidelse. Fra vår egen hverdag vet vi jo at arbeidsløshet passiviserer og kan knekke den mest standhaftige. Hvordan tror du ikke det kan være for en i asylmottak over lengre tid med uvisshet, uten midler, uten kontakt med samfunnet utenfor osv.osv.? Kort sagt: Mange faktorer som spiller inn og som gjør at vi - jeg - ikke har problemer med å forstå at handlingslammelse preger disse menneskene. Vi er vel i det store og hele enige trur jeg, og som jeg sier, det hele er jo veldig komplekst:-) Men jeg er litt personlig såra og vonbroten, for jeg ser at jeg har hatt et alt for naivt syn på innvandrere og innvandring. Problemet er at jeg vil gjerne vil ta imot folk som trenger hjelp, men samtidig opplever vi alt for ofte drittsekker som bare er ute etter å ta seg til rette. Men det med å sysselsette seg sjøl, det setter jeg gjerne litt strek under. Det veit jeg fra egen erfaring, at det kan forebygge og motvirke mangt et traume eller depresjoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93782-fett/page/3/#findComment-523312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.