Gå til innhold

BÅT: Er båtlivet virkelig SÅ verdifullt ?

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Båt i 3 år.

Kjøpt for 350.000, solgt for 290.000.

Avskriving (diff mellom kjøp- og salgspris: 60.000

Kapitalkostnad: 70.000

Leie båtplass: 14.000

Leie opplag vinter: 9.000

Båtpuss/maling/div, diesel : 15.000.

Tilsammen kr 168.000 på tre år.

Effektiv bruk : ca 120 dager.

Kr 1500 pr dag. Ække det dyrt ?

Kan ikke hele familien på 4 dra på ferie med full pensjon for en slik sum ?

Er det ikke bedre enn å skvalpe rundt i en liten balje ?

I min serie om ubehagelig økonomi som ingen gidder regne på.

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Du kan bare drite i å regne på hvor mye mine treningerpå SATS opp gjennom årene har kostet jaffal.

Kompisen satte i gang å regne ut hvor mye dama hans brukte på sminke, klær, beiliss, Prince Mild, bulker i biler og telefon. Han fikk ikke lov å fullføre.

Hun hadde like før regnet ut hvor mye han brukte på øl.

Ulv I Faarikaal

Du kan bare drite i å regne på hvor mye mine treningerpå SATS opp gjennom årene har kostet jaffal.

Spørs hvordan ternigseffekten har vært. Hjertet og resten har godt av all bevegelse. Men det kunne vært billigere å bare gå en tur ?

Ulv I Faarikaal

Nei, ikke i forhold til kostnaden ved alternative opplevelser, og snittkostnaden faller jo fort med økt bruk.

Det var gubben som var båtfrelst, da unga ble gamle nok, fikk han beskjed om at båtliv sugde, og at de hatet båten :-) Det samme sa kjerringa hans da de var skilt. Så det var nok vel anvendte penger.

Annonse

Det var gubben som var båtfrelst, da unga ble gamle nok, fikk han beskjed om at båtliv sugde, og at de hatet båten :-) Det samme sa kjerringa hans da de var skilt. Så det var nok vel anvendte penger.

Det der var kvalitative kostnader som ikke var inne i regnestykket ditt.... :-9

Ulv I Faarikaal

Det der var kvalitative kostnader som ikke var inne i regnestykket ditt.... :-9

He-he.

Ikke greit å være frelst og få vite at alle andre er hyklere. Fyren dro dem på båttur hvert år i 15 år. Hvorfor proteserte de ikke ? Snakker om sauer.

Kompisen satte i gang å regne ut hvor mye dama hans brukte på sminke, klær, beiliss, Prince Mild, bulker i biler og telefon. Han fikk ikke lov å fullføre.

Hun hadde like før regnet ut hvor mye han brukte på øl.

he-he....man skal være forsiktig å regne på slikt for andre (les - den man bor sammen med).

Det er nok mange regnestykker som ikke nødvendigvis faller så heldig ut - spesielt for damene.

Nå skal vel jeg være litt forsiktig, for aldri i verden om jeg regner på hva min motorsykkelinteresse faktisk koster meg.

En ting er sykkelen, men så kommer utstyret, turene, driftskostnadene, forsikring osv.

Men man skal ALDRI regne på hva en hobby koster - for da har man raskt ingen hobby lenger.....

Ulv I Faarikaal

he-he....man skal være forsiktig å regne på slikt for andre (les - den man bor sammen med).

Det er nok mange regnestykker som ikke nødvendigvis faller så heldig ut - spesielt for damene.

Nå skal vel jeg være litt forsiktig, for aldri i verden om jeg regner på hva min motorsykkelinteresse faktisk koster meg.

En ting er sykkelen, men så kommer utstyret, turene, driftskostnadene, forsikring osv.

Men man skal ALDRI regne på hva en hobby koster - for da har man raskt ingen hobby lenger.....

Økonomer har ikke skapt noe de bare er gledesdrepere for andre. En sa i et møte her om dagen: kjøp noen billige PC'er, reparasjonene går på et annet budsjett. De ansatte ville ha skikkelig utstyr, men det var viktigere hvordan budsjettene så ut.

Ulv I Faarikaal

Vil ikke gå god for de summene der. I gjennomsnitt betaler kanskje folk 3-4000 i året i bryggeplass/vinteropplag. Og i grisgrendte strøk enda mindre.

Dette var i Oslofjorden, rett ved huset deres, dyrt.

Annonse

Gjest biløkonom

NÅ venter jeg på regnestykket om bilhold, hvor mange dager kan man ha en flott leiebil for alle de pengene som brukes til bil i året?

Og hvor mange mil kan man kjøre i drosje pr. år.

(Håper du ikke har lagt det inn tidligere, for da har jeg virkelig driti på draget!)

Ulv I Faarikaal

NÅ venter jeg på regnestykket om bilhold, hvor mange dager kan man ha en flott leiebil for alle de pengene som brukes til bil i året?

(Håper du ikke har lagt det inn tidligere, for da har jeg virkelig driti på draget!)

He-he.

Jeg har nok det.

Essensen er at en ny bil til kr 300.000 koster ca 6 kr pr km når du kjører 10.000 i året. Så når naboene sitter på til Svinesund og tilbake, og bare betaler bensin, da har de fått en billig tur. Bensina er bare 1 kr pr km, bilen koster 5 ganger så mye.

Ulv I Faarikaal

Oi

Glemte spørsmålet.

Bilen koster 60.000 i året, det blir 300 drosjeturer til kr 200 ?

Oi

Glemte spørsmålet.

Bilen koster 60.000 i året, det blir 300 drosjeturer til kr 200 ?

Hvis du ikke regner med verdiforringelse av bilen, hvor mye koster den da? Har du regnet på det? Jeg krangler med Ligningskontoret nemlig og det er ingen spøk :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...