Gå til innhold

kan sjefen forlange dette???

Anbefalte innlegg

Gjest slitenmor

Utrolig men sant:

Sjefen min, (bitch i slutten av tjueårene), har vært ansatt ved denne barnehagen jeg jobber i 9 år. De andre som er ansatt her har også jobbet her i en årrekke, og alle skal fortsette å jobbe her i lang tid freover. Unntaket er meg, som begynte å jobbe nå i januar og kun har et vikariat som går ut i desember. Jeg kommer ikke til å fortsette å jobbe i denne barnehagen, uansett.

Nå har sjefen/styreren fått en idè om at personalet skal bruke ettermiddagene/kveldene og helgene fremover til å pusse opp barnehagen både innvendig og utvendig. Dette skal gjøres gratis, og hun krever at alle stiller opp. Det er en kommunal barnehage, men kommunen har ikke råd til dette selv. De andre ansatte bor ikke så langt fra barnehagen, men jeg må kjøre bil nesten en time hver vei for å komme dit, men bensinutgiftene må jeg betale selv , det fikk jeg streng beskjed om...

Jeg har bare SÅ lite lyst til dette, har nok med barna mine hjemme (er alene med 2 små barn...), og har lite nok fritid som det er... Og jeg må innrømme det ikke frister å begynne prosessen med å pusse opp en barnehage jeg _vet_ jeg bare er innom for en kortere periode...

PS! Foreldrene har allerede stilt opp, så de var utelukket å spørre noe mere...

HVA GJØR JEG???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93817-kan-sjefen-forlange-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen arbeidsgiver kan pålegge arbeidstakerne arbeid som ikke følger av kontrakten dem i mellom.

Arbeid utover arbeidstiden uten vederlag i form av lønn eller avspasering er veldedighet/dugnad og kan ikke kreves -det er i såfall frivillig arbeid.

Jeg hadde aldri i verden gått med på noe slikt påfunn. Hva har du igjen for det?

Stiller virkelig de andre opp på dette?

Det er uansett noe annet for deg som ikke skal jobbe der lenger enn til desember.

Jeg skjønner godt at du ikke vil dette. Men det er ikke sikkert de andre som jobber der vil akseptere det. Du bør derfor finne på en god unnskyldning for å unngå bråk.

Gjest slitenmor

Da jeg stilte henen spørsmålet "hva vil jeg ha igjen for dette?" fikk jeg til svar at jeg var en egoistisk person som i det hele tatt kunne stille dette spørsmålet, trivsel var belønningen sa hun... Nå har det seg slik at hun sjefen er utrolig manipulerende og hun sjefer og herser med de andre... Det er hun som styrer med jernhånd, de andre dilter etter hennes påfunn. Hun får nesten aldri nei fra de andre ansatte, kommer det en sjelden gang et nei så overkjører hun dem fullstendig.

Men; hjelp meg å finne på en god unnskyldning! Tro meg, jeg har prøvd, men har kommet til kort til nå.

Annonse

Da jeg stilte henen spørsmålet "hva vil jeg ha igjen for dette?" fikk jeg til svar at jeg var en egoistisk person som i det hele tatt kunne stille dette spørsmålet, trivsel var belønningen sa hun... Nå har det seg slik at hun sjefen er utrolig manipulerende og hun sjefer og herser med de andre... Det er hun som styrer med jernhånd, de andre dilter etter hennes påfunn. Hun får nesten aldri nei fra de andre ansatte, kommer det en sjelden gang et nei så overkjører hun dem fullstendig.

Men; hjelp meg å finne på en god unnskyldning! Tro meg, jeg har prøvd, men har kommet til kort til nå.

Unnskyldning = to små barn som du er alene med

En god unnskyldning ? Du trenger ingen unnskyldning overhodet. Du er ansatt på en fast arbeidstid og en fast lønn, hvorfor skal du jobbe mer for ingenting ?

Gjest slitenmor

Unnskyldning = to små barn som du er alene med

Har sagt det men fikk til svar: "Du har jo foreldrene dine, faren til barna dine bor ikke så langt unna, ta barna dine med hit så kan de leke seg mens du maler og annet....."

Uansett hva jeg kommer med så har hun et svar.... *sukk* Og så er det måten hun svarer meg på også; på en svært nedlatende måte, får meg til å føle meg som en dritt...

Unnskyld meg, men dette er vi kvinner for lite flinke til: å si nei -UTEN unnskyldninger, bortforklaringer osv!!

Ikke mange menn som hadde akseptert å blitt hersjet med på den måten som hun tydeligvis styrer de ansatte med.

Du trenger INGEN unnskyldning. Si NEI.

Gjest Novembermom

Du nevner det som tigertrollet sier og at du i tillegg er alene med to små barn og at andre kan ikke stille opp for deg i hytt og pine.

Begynner hun med å herse med deg da, da hadde jeg vurdert å se meg om etter en annen jobb altså eller prøvd vikarbyrået for hjelp( hvis du har fått jobben via ett da ).

Men dette hadde jeg ikke funnet meg i i det hele tatt.

Alene med to små barn, kjøre en time hver vei for dette og ikke noe ekstralønn........nei tror ikke det du.

Sjefen kunne bare ha blitt forbanna for min del da.

Uansett, så kan hun ikke kreve at noen av dere stiller opp med mindre dere har en kontrakt på det...vil jeg tro.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Ingen arbeidsgiver kan pålegge arbeidstakerne arbeid som ikke følger av kontrakten dem i mellom.

Arbeid utover arbeidstiden uten vederlag i form av lønn eller avspasering er veldedighet/dugnad og kan ikke kreves -det er i såfall frivillig arbeid.

Jeg hadde aldri i verden gått med på noe slikt påfunn. Hva har du igjen for det?

Avspasering står det ikke noe i loven om, det står bare at overtid skal betales. Det står i lovforarbeidene at arbeidsgiver ikke skal kunne forskyve arbeidstida etter eget forgodtbefinnende, derfor SKAL overtid kun betales, ikke avspaseres.

Hva folk gjør frivillig er en annen sak.

NEI! Det kan hun ikke! Overtidsarbeid reguleres av Arbeidsmiljøloven, og planlagt overtid er ikke tillatt. Dessuten skal du ha betalt. Du bør ta kontakt med din fagforening, og er du ikke medlem av en så bør du melde deg inn. Dersom sjefen din ikke tror deg så kan hun ta kontakt med Arbeidstilsynet. Det kan du også gjøre, men de sier bare om det er lovlig eller ikke. Fagforeningen kan hjelpe deg mer. Det er tillatt å ha en dugnad, men en dugnad er jo frivillig...

Avspasering står det ikke noe i loven om, det står bare at overtid skal betales. Det står i lovforarbeidene at arbeidsgiver ikke skal kunne forskyve arbeidstida etter eget forgodtbefinnende, derfor SKAL overtid kun betales, ikke avspaseres.

Hva folk gjør frivillig er en annen sak.

Det du sier er at arbeidsgiver ikke kan pålegge arbeidstaker å avspasere, men at arb.taker har krav på å få utbetalt vederlag? Det er slik jeg mener det er -uten å ha sjekket med lover og regler nå:-)

Ulv I Faarikaal

Det du sier er at arbeidsgiver ikke kan pålegge arbeidstaker å avspasere, men at arb.taker har krav på å få utbetalt vederlag? Det er slik jeg mener det er -uten å ha sjekket med lover og regler nå:-)

Riktig.

Ingen kan pålegge deg avspasering, du leverer overtidsliste og får penger, ingen andre ordninger kan pålegges.

Du kan si du tar avspasering og så kan du ombestemme deg og ta penger i stedet, for loven kan ingen overstyre. Unntaket er avtaler mellom arbeidstaker- /arbeidsgiverorganisasjoner, der er det _litt_ mer spillerom.

Rådene er av varierende kvalitet. Mange vil du skal henvise til lovverk og fagforening og slå i bordet.

Jeg antar at du er i en situasjon med behov for jobb etterhvert og derfor kan trenge en bra referanse.

Selv ville jeg nok prøvd å være litt mer lagelig, uttrykt meg positivt og kanskje deltatt en runde eller to. Man kan jo i positivismens tegn fortelle sjefen om små barn og lang vei etc, slik at man kommer fram til en minnelig ordning for alle parter.

Sjefer elsker folk som er positive og stiller opp litt ekstra i ei knipe. Dermed ikke sagt at dette skal utnyttes.

Riktig.

Ingen kan pålegge deg avspasering, du leverer overtidsliste og får penger, ingen andre ordninger kan pålegges.

Du kan si du tar avspasering og så kan du ombestemme deg og ta penger i stedet, for loven kan ingen overstyre. Unntaket er avtaler mellom arbeidstaker- /arbeidsgiverorganisasjoner, der er det _litt_ mer spillerom.

Jepp. Vi er så enige så enige. Det jeg mente i det opprinnelige innlegget var bare at en arbeidstaker skal ha noe igjen for ekstra-jobbing/overtid -man kan jo ha mulighet til å få avspasere i enkelte bedrifter.

Jeg jobber som du vet i en "overtidsbransje" og vi har avtale om å kunne ta ut en del av overtiden i avspasering (oppad begrenset til noen uker ihht interne kontrakter) om vi ønsker det. Men hovedregelen er at det blir utbetalt i form av banansjokolader.....eh..

penger;-P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...