Gå til innhold

Ingen muligheter?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

Hva i all verden kan jeg gjøre? Jeg får ingen trygd, fordi jeg studerer& ikke er syk, og studie lån får jeg heller ikke.. Og ikke jobb. Grunnen til at jeg har hatt noe å spise siden januar er snille venner&foreldre.. Jeg ringer rundt, skaffer de papirer som blir utbedt, men får bare avslag.. Er det meningen jeg skal legge meg ned å dø.. Finnes det etater som dekker pistol? Jeg vil jo så gjerne ordne livet mitt, men den eneste muligheten jeg ser nå er å slutte på skolen slik at jeg kan få sosialpenger og noe å spise.. Og det er jo kortsiktig.. noen som vet råd? I såfall mottas de med takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95985-ingen-muligheter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

laguna1365380434

Har du studielån, da? Hvis ikke - søk omgående!

det er litt av krisa! Jeg ble forespeilet rentefritak( har gammelt og desverre misligholdt lån fra før) av lånekassa fordi jeg har så dårlig råd, men de har bare gitt fritak for i fjor.. Jeg kan få nytt lån om jeg betaler inn 29000 som jeg ikke har..ARGH! Tror snart jeg nærmer meg den summen i kontantkort og frimerker..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95985-ingen-muligheter/#findComment-538270
Del på andre sider

laguna1365380434

Hvorfor får du ikke studielån da? Det ville jo være det du i din situasjon skulle ha å leve av. Kveldsjobb er jo et alternativ, men vil selvfølgelig gå utover studier.

Høres litt kinkig ut syns jeg.

Jeg får ikke lån fordi jeg desverre har et gammelt lån som jeg har misligholdt.. prøver å komme til enighet med lånekassa (rentefritak o.l), men jeg har ikke vært arbeidsledig lenge nok i strekk o.l til at de kan gi meg noen avtaler.. Kveldsjobb søker jeg, men det er også litt vrient, da det jeg kan best er barjobbing, og da får jeg gjerne ikke lagt meg før i 5 tiden.. Hardt når en skal opp kl 7. Jeg lurer da på å slutte hele utdannelsen, men som sagt synes jeg det blir så kortsiktig, tilbake til enten trygd eller drittjobb (om jeg får noe i det hele tatt). Og jeg liker utdannelsen min..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95985-ingen-muligheter/#findComment-538278
Del på andre sider

Mulig du må få noen til å ødelegge knærne dine elns sånn at du får attføring. Eller er det ingen mulighet for at du har pådratt deg psykiske problemer av din usikre livssituasjon?

På den mer reelle siden: er det ingen som kan låne deg 29 000? Spør slekta, skriv til rike mennesker, og søk sosialkontoret om det. Om enn bare som lån. Begrunn det som du gjorde nå f.eks. Og klag klag klag dersom du ikke får det igjennom!

Ellers får du kaste deg på noe halvtvilsomt som f.eks natures own eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95985-ingen-muligheter/#findComment-538730
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

det er litt av krisa! Jeg ble forespeilet rentefritak( har gammelt og desverre misligholdt lån fra før) av lånekassa fordi jeg har så dårlig råd, men de har bare gitt fritak for i fjor.. Jeg kan få nytt lån om jeg betaler inn 29000 som jeg ikke har..ARGH! Tror snart jeg nærmer meg den summen i kontantkort og frimerker..

Sorry, men du har nok bare en mulighet og det er å avslutte utdannelsen og få deg en jobb. Det er nok den harde virkelighet enten man er enig eller uenig.

Når du har fått deg fast inntekt kan du jo forsøke å ta opp utdannelsen igjen , som deltidsstudent.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95985-ingen-muligheter/#findComment-540772
Del på andre sider

tigertrollet

Jeg får ikke lån fordi jeg desverre har et gammelt lån som jeg har misligholdt.. prøver å komme til enighet med lånekassa (rentefritak o.l), men jeg har ikke vært arbeidsledig lenge nok i strekk o.l til at de kan gi meg noen avtaler.. Kveldsjobb søker jeg, men det er også litt vrient, da det jeg kan best er barjobbing, og da får jeg gjerne ikke lagt meg før i 5 tiden.. Hardt når en skal opp kl 7. Jeg lurer da på å slutte hele utdannelsen, men som sagt synes jeg det blir så kortsiktig, tilbake til enten trygd eller drittjobb (om jeg får noe i det hele tatt). Og jeg liker utdannelsen min..

Hvis du er frisk og studerer skal du vel ikke ha noen form for trygd? (bortsett fra event sosialtrygd?)

Om du har misligholdt lån tidligere slik at du ikke får lån nå er ikke folketrygdens ansvar vel? Eller noen andres?

"tilbake til enten trygd eller drittjobb (om jeg får noe i det hele tatt)."

Har man ikke penger til mat og husrom er man ikke kresen på jobben..

Det er den harde virkelighet for mange det at de må jobbe først, betale ned event gjeld og event studere på deltid/vente med studiene.

Eller vinne i lotto:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95985-ingen-muligheter/#findComment-541810
Del på andre sider

laguna1365380434

Hvis du er frisk og studerer skal du vel ikke ha noen form for trygd? (bortsett fra event sosialtrygd?)

Om du har misligholdt lån tidligere slik at du ikke får lån nå er ikke folketrygdens ansvar vel? Eller noen andres?

"tilbake til enten trygd eller drittjobb (om jeg får noe i det hele tatt)."

Har man ikke penger til mat og husrom er man ikke kresen på jobben..

Det er den harde virkelighet for mange det at de må jobbe først, betale ned event gjeld og event studere på deltid/vente med studiene.

Eller vinne i lotto:)

Hei&takk for svar.

Det er meg bekjent en realitet for ytterst få, misligholdt gjeld eller ikke å ikke kvalifisere til å motta noen form for offentlig støtte under utdanning..

Jeg oppfyller kravene til rentefritak på flere pkt, nemlig både lav inntekt OG arbeidsledighet i perioden jeg søker for. og da kan nemlig ikke lånekassen være behjelpelig med noe.. Hadde jeg hatt en inntekt på opptil 9700 pr.måned hadde saken stilt seg annerledes.. Logisk? På meg virker dette som et system som i høyere grad fokuserer på regel enn på resultat.. Selvom det er kjedelig og ulønnsomt for meg (Fortjent?) gjør ikke dette det mere lønnsomt for samfunnet.. Skulle tro det beste for alle parter var å få de som kan gjennom utdanningssystemet og inn i ordentelige jobber. Slik hadde i allefall jeg hatt en realistisk mulighet til å gjøre opp for meg, betale skatter å generellt være nyttig i samfunnet. Alternativ nr.2, der drittjobb og/eller trygd er sentrale elementer gangner, så vidt jeg kan se ingen.. Tvertom vil jeg da, i tillegg til å koste dyrt, ikke ha noen mulighet for å betale gjeld.. Synes nå ikke det er så lurt jeg da..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95985-ingen-muligheter/#findComment-541979
Del på andre sider

tigertrollet

Hei&takk for svar.

Det er meg bekjent en realitet for ytterst få, misligholdt gjeld eller ikke å ikke kvalifisere til å motta noen form for offentlig støtte under utdanning..

Jeg oppfyller kravene til rentefritak på flere pkt, nemlig både lav inntekt OG arbeidsledighet i perioden jeg søker for. og da kan nemlig ikke lånekassen være behjelpelig med noe.. Hadde jeg hatt en inntekt på opptil 9700 pr.måned hadde saken stilt seg annerledes.. Logisk? På meg virker dette som et system som i høyere grad fokuserer på regel enn på resultat.. Selvom det er kjedelig og ulønnsomt for meg (Fortjent?) gjør ikke dette det mere lønnsomt for samfunnet.. Skulle tro det beste for alle parter var å få de som kan gjennom utdanningssystemet og inn i ordentelige jobber. Slik hadde i allefall jeg hatt en realistisk mulighet til å gjøre opp for meg, betale skatter å generellt være nyttig i samfunnet. Alternativ nr.2, der drittjobb og/eller trygd er sentrale elementer gangner, så vidt jeg kan se ingen.. Tvertom vil jeg da, i tillegg til å koste dyrt, ikke ha noen mulighet for å betale gjeld.. Synes nå ikke det er så lurt jeg da..

Nei, beklageligvis er ikke systemet hverken tøyelig eller individualiserende..det har du rett i.

Håper du finner en løsning:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95985-ingen-muligheter/#findComment-542019
Del på andre sider

Er jo veldig mange som kombinerer jobb og studier og klarer seg uten studielån. Mener å ha lest et sted at du skylder lånekassen 29 000 , du skal jo ikke jobbe så ye for å tjene inn det. Litt avhengig av hva du studerer kan du jo ta en pause - evnt. satse på å få det inn i løpet av sommeren.

Jeg hadde også spurt mine nærmeste om et kortsiktig lån for å dekke inn disse pengene til jeg fikk tjent dem inn.

Dette er jo en situasjon du har skapt selv - og har selv ansvar for å komme ut av.

Jeg trodde forsåvidt man fikk rentefritak når man studerer - dvs. avlegger og består eksamener.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95985-ingen-muligheter/#findComment-542052
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

Er jo veldig mange som kombinerer jobb og studier og klarer seg uten studielån. Mener å ha lest et sted at du skylder lånekassen 29 000 , du skal jo ikke jobbe så ye for å tjene inn det. Litt avhengig av hva du studerer kan du jo ta en pause - evnt. satse på å få det inn i løpet av sommeren.

Jeg hadde også spurt mine nærmeste om et kortsiktig lån for å dekke inn disse pengene til jeg fikk tjent dem inn.

Dette er jo en situasjon du har skapt selv - og har selv ansvar for å komme ut av.

Jeg trodde forsåvidt man fikk rentefritak når man studerer - dvs. avlegger og består eksamener.

Hei, takk for svar!

Vet at situasjonen er skapt av meg, men jeg er usikker på om det er et argument for på ikke løse den..Mange mennesker har gjort seg skyldig i større(?) forbrytelser enn å misligholde gjeld, og får fortsatt dra nytte av velferdsgoder..

Reagerer på at noen som har tjent mer enn meg( men som ikke nødvendigvis har behandlet lånet sitt bedre) automatisk kvalifiserer.. som sagt synes resultatene blir forfordelt regelverket, til liten nytte både for meg& andre..

Jeg har ikke kvalifikasjoner for a ha en jobb som skaffer meg 29000, spesiellt ikke før fristene går ut.. Har søkt siden januar, men søknader trenerer som kjent lett i systemene.. Jeg har heller ikke slekt som har den slags summer på stående fot..

Selvfølgelig søker jeg å få jobbe så mye som mulig, men hvis inntektene skal dekke det jeg trenger til mat til meg&katt+ leie og nødvendigheter, blir det nok stusselig med studeringen.. Og da er jeg tilbake til trygd/drittjobb scenarioet.. Og som sagt ser jeg ikke at det har nytteverdi verken for meg eller for samfunnet som sådant..

Jeg mener ikke å virke selvmedlidende, men jeg synes det er forsmedelig at det er et stivbent regelsystem som i bunn og grunn er avgjørende for min og andres livssituasjonen og fremtid, ikke vurderinger av hva som er økonomisk, både individuellt og samfunnsmessig..

Jeg skal forsøke et par runder til, går det ikke så går det ikke.. Men jeg synes fortsatt det er dustete av lånekasse/sosial/trygdevesen å prioritere slik.. Det er jævlig dyrt for alle de involverte..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95985-ingen-muligheter/#findComment-542090
Del på andre sider

laguna1365380434

Dette er helt som det skal være slik jeg ser det. Du må forsørge deg selv.

Viser til det jeg har svart andre.. Så vidt meg bekjent er det ytterst få "som klarer seg selv" under studie perioden..

Jeg innser ikke at jeg har gjort meg skyldig i en så stor forbrytelse at den fra skriver meg deltagelse i velferdsamfunnet..

Tross alt har en voldtekstmenn o.l, som får div. støtteordninger m.m

Personlig har jeg misligholdt et lån( i likhet med mange, mange)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95985-ingen-muligheter/#findComment-542098
Del på andre sider

laguna1365380434

Mulig du må få noen til å ødelegge knærne dine elns sånn at du får attføring. Eller er det ingen mulighet for at du har pådratt deg psykiske problemer av din usikre livssituasjon?

På den mer reelle siden: er det ingen som kan låne deg 29 000? Spør slekta, skriv til rike mennesker, og søk sosialkontoret om det. Om enn bare som lån. Begrunn det som du gjorde nå f.eks. Og klag klag klag dersom du ikke får det igjennom!

Ellers får du kaste deg på noe halvtvilsomt som f.eks natures own eller noe i den duren.

Tusen takk for svar! Desverre har ikke familien min mange penger.. Og, de er kjempe snille som det er..

Er stort sett gjerne med på noe tvilsomt, men hva er natures own? Sminke? Prostitusjon?

Har forøvrig lest noen av dine innlegg på disse sidene og det virker jo ikke akkurat som du har det helt enkelt økonomisk selv heller.. Blir det noe ordning? Lykke til:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95985-ingen-muligheter/#findComment-542108
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Desverre har ikke familien min mange penger.. Og, de er kjempe snille som det er..

Er stort sett gjerne med på noe tvilsomt, men hva er natures own? Sminke? Prostitusjon?

Har forøvrig lest noen av dine innlegg på disse sidene og det virker jo ikke akkurat som du har det helt enkelt økonomisk selv heller.. Blir det noe ordning? Lykke til:)

Ja, jeg skal (antakeligvis) studere til høsten :-))

Søker attføring nå, og får jeg ikke det blir det studielån. Går fint det, men tar gjerne opp litt mindre hvis jeg kan, siden det ikke er sikkert min fysiske helse holder til å jobbe fulltid i ettertid. Og da kan studielån bli hardt å nedbetale.

Men bare studiepenger er sammenlagt for familien (hvis begge voksne studerer) 8000 kr mnd mer enn vi har nå, så det er jo fabelaktig :-)

Prostitusjon tror jeg er ganske utrolig hardt for psyken, uten å noengang har prøvd selv :-) Natures own .. kjenner folk som har tjent mye, kjenner folk som har floppet helt. WGI og alle andre tvilsomme ting .. kjenner folk som har gjort det bra, og dårlig. Kommer an på din sosiale utadvendthet, skruppelløshet og hvor mye du orker å jobbe for det.

Lykke til, hvordan det nå enn går :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95985-ingen-muligheter/#findComment-542127
Del på andre sider

laguna1365380434

Ja, jeg skal (antakeligvis) studere til høsten :-))

Søker attføring nå, og får jeg ikke det blir det studielån. Går fint det, men tar gjerne opp litt mindre hvis jeg kan, siden det ikke er sikkert min fysiske helse holder til å jobbe fulltid i ettertid. Og da kan studielån bli hardt å nedbetale.

Men bare studiepenger er sammenlagt for familien (hvis begge voksne studerer) 8000 kr mnd mer enn vi har nå, så det er jo fabelaktig :-)

Prostitusjon tror jeg er ganske utrolig hardt for psyken, uten å noengang har prøvd selv :-) Natures own .. kjenner folk som har tjent mye, kjenner folk som har floppet helt. WGI og alle andre tvilsomme ting .. kjenner folk som har gjort det bra, og dårlig. Kommer an på din sosiale utadvendthet, skruppelløshet og hvor mye du orker å jobbe for det.

Lykke til, hvordan det nå enn går :-)

Så bra da! Hva skal du studere da? Uansett, lykke til med det... Hmm, må visst finnes finne info om natures own, kan være skruppelløs om nødvendig:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95985-ingen-muligheter/#findComment-542134
Del på andre sider

Hei, takk for svar!

Vet at situasjonen er skapt av meg, men jeg er usikker på om det er et argument for på ikke løse den..Mange mennesker har gjort seg skyldig i større(?) forbrytelser enn å misligholde gjeld, og får fortsatt dra nytte av velferdsgoder..

Reagerer på at noen som har tjent mer enn meg( men som ikke nødvendigvis har behandlet lånet sitt bedre) automatisk kvalifiserer.. som sagt synes resultatene blir forfordelt regelverket, til liten nytte både for meg& andre..

Jeg har ikke kvalifikasjoner for a ha en jobb som skaffer meg 29000, spesiellt ikke før fristene går ut.. Har søkt siden januar, men søknader trenerer som kjent lett i systemene.. Jeg har heller ikke slekt som har den slags summer på stående fot..

Selvfølgelig søker jeg å få jobbe så mye som mulig, men hvis inntektene skal dekke det jeg trenger til mat til meg&katt+ leie og nødvendigheter, blir det nok stusselig med studeringen.. Og da er jeg tilbake til trygd/drittjobb scenarioet.. Og som sagt ser jeg ikke at det har nytteverdi verken for meg eller for samfunnet som sådant..

Jeg mener ikke å virke selvmedlidende, men jeg synes det er forsmedelig at det er et stivbent regelsystem som i bunn og grunn er avgjørende for min og andres livssituasjonen og fremtid, ikke vurderinger av hva som er økonomisk, både individuellt og samfunnsmessig..

Jeg skal forsøke et par runder til, går det ikke så går det ikke.. Men jeg synes fortsatt det er dustete av lånekasse/sosial/trygdevesen å prioritere slik.. Det er jævlig dyrt for alle de involverte..

Hvis man skal kunne studere OG motta trygd så slår det jo bena under hele systemet - da er det jo ingen som gidder å ta studielån. AT du ikke faktisk får lån er jo da et problem kan man si ..... men det er da jeg mener du bare bør stoppe og studere for å kvitte deg med gjelden. I løpet av 2-3 mnd med jobbing børdu klare å spare opp 29 000 kr. Du må jo også se på hvilke jobber som faktisk gir deg best lønn - jeg trodde feks. at helge/nattevakter på sykehjem o.l. var brukbart betalt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95985-ingen-muligheter/#findComment-542226
Del på andre sider

laguna1365380434

Hvis man skal kunne studere OG motta trygd så slår det jo bena under hele systemet - da er det jo ingen som gidder å ta studielån. AT du ikke faktisk får lån er jo da et problem kan man si ..... men det er da jeg mener du bare bør stoppe og studere for å kvitte deg med gjelden. I løpet av 2-3 mnd med jobbing børdu klare å spare opp 29 000 kr. Du må jo også se på hvilke jobber som faktisk gir deg best lønn - jeg trodde feks. at helge/nattevakter på sykehjem o.l. var brukbart betalt.

Hm, det med sykehjem/nattvakt er en god ide...:) Jeg trodde at en måtte ha kvalifikasjoner/utdanning for å jobbe med sånt jeg, men dette skal sjekkes.. (min arbeidserfaring er hovedsakelig fra bar o.l)

Jeg mener heller ikke at en skal kunne unngå å ta opp lån bare fordi en heller vil ha trygd, men jeg mener at f.eks et lån fra sosialkontoret e.l kunne vært passende om en av en eller annen grunn ikke får annen utdanningsstøtte.. Og jeg synes regelverket til lånekassen er både underlig og urettferdig ( F.eks har en jeg kjenner, som har ett misligholdt lån på over 300 tusen, får mer, fordi han har vært lenger sammenhengende i arbeid- tjent mer!!- en jeg har)

Det hadde jo vært fint for lånekassen (og for meg) om jeg kunne betale lånet radig, og det er stor sjanse for å få en godt betalt(?) jobb etter utdannelsen.. Det lønner seg sjelden å holde folk nede på et eksistensminimum eller mindre..

Det jeg har igjen etter å jobbe fra 6-3 om natten i en bar, 5-6 dager i uka, dekker akkurat utgiftene mine (husleie, mat, strøm + et absolutt minimum avdet jeg tenger til klær og frisør) Å skaffe 29000 virker faktisk som en helt umulig oppgave, i allfall slik ting står nå.. Men jeg gjør stadige forsøk, og skal absolutt sjekke tipset ditt.. Takker!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95985-ingen-muligheter/#findComment-542505
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...