Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre mor som fyller 89 år i september. Hun har hele sitt liv hatt en jernhelse og bortsett fra 2 barnefødsler for hhv. 56 og 51 år siden har kun vært på sykehus en gang. Det var i fjor høst da hun ble operert for to prolapser i nakken.

Etter operasjonen falt blodprosenten hennes til ca. 60 og hun fikk i den forbindelse en blodoverføring. Alle prøver tatt av henne har vært tilfredsstillende, ifm. sykehusopphold ble det også foretatt ultralyd med henblikk på kreft i ryggen, som var første mistanke, prøven viste seg å være negativ. Hun var også to ganger i kroppsøyet.

Ved siste legeundersøkelse hadde hun en blodprosent på litt over 70. For meg høres ikke dette så forferdelig lavt ut, men legen har nå insistert på at hun kommer tilbake etter 1 mnd. (vanligvis går hun til legen hver 3. mnd.) for nye blodprøver, denne gangen skal det også foretas nye avføringsprøver (gjort i fjor). Det virker på meg som om legen er på vakt overfor kreft, noe som har skremt min mor skikkelig. Hun er en meget engstelig person, og leser dommedag i alle slags uttalelse. Hun er meget åndsfrisk og oppegående. Etter operasjonen ble min mor foreskrevet to typer blodfortynnende midler, det ene er Albyl E. Mitt spørsmål er:

Er en blodprosent på 70 svært lavt for en person på nærmere 90 år?

Skulle det være kreft, vil legen sannsynligvis ikke operere likevel?

Kan blodfortynnende midler ha en innvirkning på blodprosenten?

Min mor spiser godt, med mye frukt om enn ikke mye grønnsaker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96534-lav-blodprosent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut Laake, Overlege - spesialist i indremedisin og geriatri

Eldre mennesker tåler lav blodprosent dårligere enn yngre. Det er ikke normalt for gamle å ha blodprosent på 60-70! Din mor må utredes for å finne årsaken til at hun er blodfatting. I eldre år kan det dreie seg om flere ting, hvorav de vanligste er jernmangel, infeksjon (da har pasienten gjerne høy senkning eller høy CRP), nyresvikt (da er kreatinin forhøyet), mangel på vitamin B12 (da er B12 verdien i blod lav) og blødning fra tarmen, som diagnostiseres ved å ta prøve på blod i avføringen (Hemofec). Du skriver at din mor er blitt foreskrevet to typer blodfortynnende midler. Hvis hun står på Albyl, eventuelt også Marevan, er det sannsynlig at anemien henger sammen med blødning fra tarmen og at hun trolig også har for lite jern i kroppen. Hvis ikke fastlegen kan utrede henne skikkelig for dette, så får hun bli henvist til Medisinsk poliklinikk på sykehuset. Lykke til! Jeg tror dette blir oppklart, og jeg tror sjansen for at det er kreft er ganske liten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96534-lav-blodprosent/#findComment-546949
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...