Gå til innhold

Om det å skaffe seg hjelp


Mimmy

Anbefalte innlegg

Ja jeg er annerledes enn deg, og du er annerledes enn meg.

Verre er det faktisk ikke for meg :)

Og jeg ville gjøre deg stor urett ved å late som om jeg forstår eller foreslå korrektive tiltak for at du skal endre noe ved deg.

Så jeg sier som det er: du er et enestående eksemplar av deg selv, og det tror jeg er den største respekten jeg kan utvise for deg og din sykdom.

Så du har helt rett i dine antagelser. Jeg kan lese og få kunnskap om sykdommen din, men det setter meg ikke i stand til å forstå hvordan det er å leve med den. Som jeg tidligere sa du vet best der.

Jeg vet at uttrykket "annen planet" er mye brukt ved denne sykdommen. Men det er vel for å beskrive forskjellen/annerledesheten mellom deg og andre. Jeg føler at jeg med min sykdom "kommer fra en annen planet/at jeg av og til "bor" der". Men så finnes det mange planeter da :)

Vel, vi bor side om side på denne planeten. Og det viktigste jeg kan gi mennesker generelt er aksept for individuelle forskjeller. Om disse forskjellene skyldes hudfarge, sykdommer eller andre ting, er underordnet.

Jeg respekterer andre, og i tilfelle deg og meg så utviser jeg respekt ved å si at jeg faktisk aldri vil bli i stand til å skjønne fullt og helt. Sånn er det bare!

Den vesentlige forskjellen på dere to, slik jeg kan forstå det, er at den ene ("ikke undertegnet") har en psykiatrisk diagnose, noe man kan behandles for og bli frisk av, mens den andre (mimmy) har en diagnose/funksjonshemning som man aldri kan bli frisk av, men som man selvsagt kan lære seg å takle til en viss grad, lære seg å leve med og innrette seg etter. Det betyr ikke at man ikke skal forsøke å finne nye mestrings-metoder (tvert imot), men at all verdens gode råd mot psykiske lidelser som har lignende symptomer kun i en viss utstrekning kan ha noe for seg.

En svaksynt kan aldri bestemme seg for å se bedre selv om han/hun gjerne vil, og en med autisme/asperger aldri fullt ut "knekke koden" for sine sosiale og andre vanskeligheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...