Livia Skrevet 13. mars 2003 Skrevet 13. mars 2003 Norgesskolen er en tre ukers sommerskole, i norsk språk og kultur. Skolen er beregnet på barn og unge mellom 9 og 18 år og holdes i år på Tomb gård i Råde i Østfold i perioden 6.-26. juli 2003. Sjekk www.norgesskolen.no 0 Siter
nick Skrevet 14. mars 2003 Skrevet 14. mars 2003 Hvilken nytte har de av en skole i Norge dersom de bor i utlandet? Dersom du mener at de skal hjem på ferie for å gå på skole, så synes jeg det grenser mot tortur. Ferie er ferie! 0 Siter
Livia Skrevet 18. mars 2003 Forfatter Skrevet 18. mars 2003 Hvilken nytte har de av en skole i Norge dersom de bor i utlandet? Dersom du mener at de skal hjem på ferie for å gå på skole, så synes jeg det grenser mot tortur. Ferie er ferie! Så du synes det er tortur å være på sommerleir med andre norsktalende barn? Javel - hver sin smak. 0 Siter
asterix Skrevet 18. mars 2003 Skrevet 18. mars 2003 Ikke for å være negativ, men dersom nordmenn som bor med barn i utlandet tar en tur til Norge, er da vel sannsynligheten _mye_ større for de prioriterer å besøke familie og venner med barna heller enn å ha ungene på en slik skole i ferien? Kontakten med familien i Norge vil jeg tro for de fleste er et mye større savn enn kontakt med helt ukjente norske barn. 0 Siter
Livia Skrevet 19. mars 2003 Forfatter Skrevet 19. mars 2003 Ikke for å være negativ, men dersom nordmenn som bor med barn i utlandet tar en tur til Norge, er da vel sannsynligheten _mye_ større for de prioriterer å besøke familie og venner med barna heller enn å ha ungene på en slik skole i ferien? Kontakten med familien i Norge vil jeg tro for de fleste er et mye større savn enn kontakt med helt ukjente norske barn. Ikke for å være negativ jeg heller. Men det jeg føler når jeg bor i utlandet, er at barnet mitt går glipp av mye ved norsk kultur og språk som jeg synes er svært viktig at hun får ta del i. Spesielt viktig er det fordi vi planlegger å returnere til Norge, og da vil jeg ikke hun skal føle seg som en utlending. Å komme hjem uten å komme hjem er faktisk ganske traumatisk for mange barn (ref. litteratur om nomade-barn). Det er ofte mye vanskeligere å komme "hjem" enn å reise ut. Spesielt tenker jeg på slike ting som jeg ikke kan gi henne - nemlig den helt spesielle barnekulturen som ingen voksen har tilgang til. Bli kjent med andre norske barn på egen alder, og se hva barn i samme alder i Norge er opptatt av. Lære seg uskrevne regler og koder for sosialt samkvem med norske jevnaldrende barn. De er ofte helt andre koder som gjelder i andre land. Barn har som regel flere måneders sommerferie - mye lenger ferie enn foreldre. Med litt planlegging og hjelp av slekt og venner behøver ikke ferie med foreldre hos slekt og venner gå på bekostning av sommerskolen, men man kan fint få tid til begge deler. Jeg kjenner flere familier med litt eldre barn. Hvor de spinker og sparer hele året - for å delta her, er sommerens høydepunkt for ungene. 0 Siter
asterix Skrevet 19. mars 2003 Skrevet 19. mars 2003 Ikke for å være negativ jeg heller. Men det jeg føler når jeg bor i utlandet, er at barnet mitt går glipp av mye ved norsk kultur og språk som jeg synes er svært viktig at hun får ta del i. Spesielt viktig er det fordi vi planlegger å returnere til Norge, og da vil jeg ikke hun skal føle seg som en utlending. Å komme hjem uten å komme hjem er faktisk ganske traumatisk for mange barn (ref. litteratur om nomade-barn). Det er ofte mye vanskeligere å komme "hjem" enn å reise ut. Spesielt tenker jeg på slike ting som jeg ikke kan gi henne - nemlig den helt spesielle barnekulturen som ingen voksen har tilgang til. Bli kjent med andre norske barn på egen alder, og se hva barn i samme alder i Norge er opptatt av. Lære seg uskrevne regler og koder for sosialt samkvem med norske jevnaldrende barn. De er ofte helt andre koder som gjelder i andre land. Barn har som regel flere måneders sommerferie - mye lenger ferie enn foreldre. Med litt planlegging og hjelp av slekt og venner behøver ikke ferie med foreldre hos slekt og venner gå på bekostning av sommerskolen, men man kan fint få tid til begge deler. Jeg kjenner flere familier med litt eldre barn. Hvor de spinker og sparer hele året - for å delta her, er sommerens høydepunkt for ungene. Sikkert fint for de som har sansen for dette. Men dette er ikke noe som ville interessert meg for våre barn da vi bodde utenlands. Er det virkelig ikke mer moro for disse barna å ha kontakt med barn i slekta f.eks? Og hvis dere planlegger å flytte hjem til Norge ville det da ikke være bedre å dra til det stedet dere skal flytte til før/i starten av sommerferien og aktivt gå inn for å få kontakt med barna i nabolaget før skolen starter? 0 Siter
Livia Skrevet 20. mars 2003 Forfatter Skrevet 20. mars 2003 Sikkert fint for de som har sansen for dette. Men dette er ikke noe som ville interessert meg for våre barn da vi bodde utenlands. Er det virkelig ikke mer moro for disse barna å ha kontakt med barn i slekta f.eks? Og hvis dere planlegger å flytte hjem til Norge ville det da ikke være bedre å dra til det stedet dere skal flytte til før/i starten av sommerferien og aktivt gå inn for å få kontakt med barna i nabolaget før skolen starter? Som jeg skrev i forrige innlegg, at det er fullt mulig å ha full ferie sammen med foreldre hos slekt og venner OG gå på sommerskolen når foreldrene reiser hjem, og bli "fulgt" på flyreisen hjem etterpå av en vennlig slektning som stiller opp. Vi har ikke barn i vår familie i samme alder, ei heller har jeg noen i familien jeg kan "sette" bort datteren vår til, så hun kan få litt lenger ferie enn et par uker. Siden slekten bor i en annen by enn det vi kommer til å bosette oss i, så er det nok umulig å bli kjent med noen i "nabolaget". Hvilket nabolag er usikkert - da vi må kjøpe leilighet før vi kommer hjem. Det er jo også et moment om hvor mange år man bor i utlandet. Jeg har en utenlandsk mann og vi har derfor ikke et "typisk" norsk hjemmemiljø, ei heller er norsk "familiespråket" vårt. Det er kun jeg som snakker norsk med min datter og oppbebærer norsk kulturinnflytelse. Jeg har en jobb som nok vil bringe min familie til utlandet i mange år og i flere forskjellige land. Så det blir nok færrest år som blir bodd i Norge i forhold til i utlandet for datteren vår. Derfor er dette et svært interessant og godt tilbud - når datteren min blir gammel nok. Men hver sin smak - gudbedres. Jeg postet dette da jeg vet det er flere her som bor permanent i utlandet og har barn. For noen vil det nok passe, andre ikke. 0 Siter
salome Skrevet 20. mars 2003 Skrevet 20. mars 2003 Som jeg skrev i forrige innlegg, at det er fullt mulig å ha full ferie sammen med foreldre hos slekt og venner OG gå på sommerskolen når foreldrene reiser hjem, og bli "fulgt" på flyreisen hjem etterpå av en vennlig slektning som stiller opp. Vi har ikke barn i vår familie i samme alder, ei heller har jeg noen i familien jeg kan "sette" bort datteren vår til, så hun kan få litt lenger ferie enn et par uker. Siden slekten bor i en annen by enn det vi kommer til å bosette oss i, så er det nok umulig å bli kjent med noen i "nabolaget". Hvilket nabolag er usikkert - da vi må kjøpe leilighet før vi kommer hjem. Det er jo også et moment om hvor mange år man bor i utlandet. Jeg har en utenlandsk mann og vi har derfor ikke et "typisk" norsk hjemmemiljø, ei heller er norsk "familiespråket" vårt. Det er kun jeg som snakker norsk med min datter og oppbebærer norsk kulturinnflytelse. Jeg har en jobb som nok vil bringe min familie til utlandet i mange år og i flere forskjellige land. Så det blir nok færrest år som blir bodd i Norge i forhold til i utlandet for datteren vår. Derfor er dette et svært interessant og godt tilbud - når datteren min blir gammel nok. Men hver sin smak - gudbedres. Jeg postet dette da jeg vet det er flere her som bor permanent i utlandet og har barn. For noen vil det nok passe, andre ikke. Så mye pepper du fikk her da! Jeg har en god venninne bosatt i utlandet med tre barn og (ikke norsk) mann. De har 4 ukers ferie, ungene har minst 8 ukers skoleferie. Det er ikke alltid familien her i Norge står klar for å motta dem i den tida foreldrene jobber. Dessuten forstår jeg godt behovet for tilførsel av norsk kultur i en utenomfamiliær atmosfære. Skal overbringe tipset ditt, selv om det nok blir litt for dyrt nå! 0 Siter
Livia Skrevet 20. mars 2003 Forfatter Skrevet 20. mars 2003 Så mye pepper du fikk her da! Jeg har en god venninne bosatt i utlandet med tre barn og (ikke norsk) mann. De har 4 ukers ferie, ungene har minst 8 ukers skoleferie. Det er ikke alltid familien her i Norge står klar for å motta dem i den tida foreldrene jobber. Dessuten forstår jeg godt behovet for tilførsel av norsk kultur i en utenomfamiliær atmosfære. Skal overbringe tipset ditt, selv om det nok blir litt for dyrt nå! Jeg er ikke uvant med pepper på DOL så det går greit. Jeg er heldig og har en arbeidsgiver sponser sommerskolen (når datteren min blir gammel nok). For prisen er ganske stiv ja. 0 Siter
Livia Skrevet 20. mars 2003 Forfatter Skrevet 20. mars 2003 Da må jeg minst vinne i lotto. *sukk* Lykke til med lotto'en 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.