Gå til innhold

Er samfunnet blitt kaldere med årene?

Anbefalte innlegg

Er samfunnet blitt kaldere med årene? Bryr vi oss mindre om hvordan andre har det? Er vi for opptatte av oss selv, til å ta hensyn til andre?

Jeg har en følelse av at samfunnet er blitt kaldere med åra. Og jeg synes det merkes blant annet på barna. Barna er mer og mer likegyldig overfor hvordan andre har det. Men ser det også ellers i samfunnet.

Leste akkurat et innlegg i lokalavisa om ei dame som hadde falt av sykkelen sin. Og hun takket den fremmede som hjalp henne. For det var veldig mange som bare dro forbi uten å ense henne. Dette har jeg sett også når det gjelder barn som blir plaget. Masser av voksne haster forbi og velger å ikke blande seg inn.

Hvorfor er det blitt slik?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96931-er-samfunnet-blitt-kaldere-med-%C3%A5rene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Solsikke

16

• petter smart

14

• shandy

13

• Tornerose

4

Mest aktive i denne tråden

Akkurat det med å ikke hjelpe folk som faller om på gata og slikt er ikke noe som plutselig har dukket opp de siste årene. Det er slik vi mennesker alltid har vært, vi er redde for å skille oss ut, for å dumme oss ut og for å gjøre feil, og vi tror alltid at det kommer noen andre og gjør det istedet. I New York for flere tiår siden var det en kvinne som ble slått ned og voldtatt midt på gata en kveld, etterhvert ble det klart at 40 (!) mennesker hadde sett på fra vinduene sine og ikke en eneste en hadde ringt politiet, til tross for at de var helt trygge i leilighetene sine. Helt utrolig, men slik var det altså. Så de som tror at å ta den god opplyste befolkede veien hjem midt på natta lurer seg selv.

Nei, det tror jeg overhodet ikke.

Folk er i alminnelighet (mer) opplyste, (mer) bevisste, (mer) emosjonelt orienterte, (mer) verdiorienterte, (mer) åpne...

Familiemønstret har imidlertid endret seg slik at mange ikke lever i eller har nære relasjoner. Individualitet er et fabelaktig gode, men også en lise i vesten.

Nei, det tror jeg overhodet ikke.

Folk er i alminnelighet (mer) opplyste, (mer) bevisste, (mer) emosjonelt orienterte, (mer) verdiorienterte, (mer) åpne...

Familiemønstret har imidlertid endret seg slik at mange ikke lever i eller har nære relasjoner. Individualitet er et fabelaktig gode, men også en lise i vesten.

Selv om folk er mer av alt det du her skriver favn så mener jeg fortsatt folk er mer kalde. De bryr seg mindre om hverandre. Dette var faktisk noe ei helsesøster fikk meg til å tenke over. Hun fortalte en historie om et hadikapet barn som ikke fikk innpass i klassen. Et av forslagene var at foreldrene skulle styre barna sine inn på dette barnet. Altså "tvinge" barna til å ta kontakt med denne jenta og være sammen med henne. La jenta føle seg som en del av felleskapet. Men nei, de fleste foreldrene mente at det ikke var deres problem og at de aldri ville "tvinge" barna sine til dette.

Jeg er faktisk enig med denne helsesøstra jeg. Jo mer jeg tenkte over det jo mer ble jeg opptatt av å se etter dette. Og jeg så det veldig ofte i perioder. Folk er redde for å bry seg og akkurat det må de ikke være.

Var også på et bydelsmøte hvor politiet orienterte om kriminalitet,stoff og bråk i bydelen vår. Og også denne erfarne politimannen sa at samfunnet var blitt kaldere og at færre turte å blande seg inn og bry seg. Han oppfordret oss alle til å tenke oss litt om og faktisk tørre å ta det steget å bry seg.

En annen ting jeg tenker på er dette med å dra på besøk til hverandre... Da jeg vokste opp var det vanlig at vi gikk inn og ut hos hverandre uten å ringe å avtale først. Vi hadde mye mer kontakt med naboene rundt omkring den gang da jeg var liten enn nå. Vel her jeg bor nå har jeg masse kontakt med naboene, men det er fordi det er her jeg er vokst opp og jeg kjenner de fleste.

Annonse

Gjest kaldt samfunn

Ja, jeg har også inntrykk av det. Før var familien i sentrum - man hjalp hverandre. Nå er det individet i sentrum. Man skal tenke på seg selv og realisere seg selv - dekke sine egne behov.

Her kommer det seksualiserte samfunnet inn. Gutta gjør hva de kan for å få damer i seng uten å tenke på hvordan damene får det etterpå.

Faen til samfunn vi lever i.

Selv om folk er mer av alt det du her skriver favn så mener jeg fortsatt folk er mer kalde. De bryr seg mindre om hverandre. Dette var faktisk noe ei helsesøster fikk meg til å tenke over. Hun fortalte en historie om et hadikapet barn som ikke fikk innpass i klassen. Et av forslagene var at foreldrene skulle styre barna sine inn på dette barnet. Altså "tvinge" barna til å ta kontakt med denne jenta og være sammen med henne. La jenta føle seg som en del av felleskapet. Men nei, de fleste foreldrene mente at det ikke var deres problem og at de aldri ville "tvinge" barna sine til dette.

Jeg er faktisk enig med denne helsesøstra jeg. Jo mer jeg tenkte over det jo mer ble jeg opptatt av å se etter dette. Og jeg så det veldig ofte i perioder. Folk er redde for å bry seg og akkurat det må de ikke være.

Var også på et bydelsmøte hvor politiet orienterte om kriminalitet,stoff og bråk i bydelen vår. Og også denne erfarne politimannen sa at samfunnet var blitt kaldere og at færre turte å blande seg inn og bry seg. Han oppfordret oss alle til å tenke oss litt om og faktisk tørre å ta det steget å bry seg.

En annen ting jeg tenker på er dette med å dra på besøk til hverandre... Da jeg vokste opp var det vanlig at vi gikk inn og ut hos hverandre uten å ringe å avtale først. Vi hadde mye mer kontakt med naboene rundt omkring den gang da jeg var liten enn nå. Vel her jeg bor nå har jeg masse kontakt med naboene, men det er fordi det er her jeg er vokst opp og jeg kjenner de fleste.

Jeg er slett ikke sikker på at den handikappede jenten hadde hatt det så mye bedre i "gamle dager"...Jeg tror at størrelsen på samfunnet enn lever i, er vel så viktig som tiden vi lever i. Før fantes det flere små samfunn, hvor enn lettere inkluderte alle, i dag bor mange i store byer, hvor enn slett ikke kjenner så maneg.

Men også i byene, eksisterer "små samfunn", f.eks. rundt en skole, eller i et boområde, og innad i hvert samfunn tror jeg det finnes like mye hjertevarme nå, som før.

For kuriositetens skyld nevner jeg at vi nylig flyttet fra et område, først og fremst pga. at vi ville ha større hus, men det var også delig å slippe en påtrengende intimitet, og kjeftende nabokjerringer.

Mine barn er adskillig mer empatiske enn jeg var på samme alder.

mvh

Man kan ikke tvinge eller pålegge noen til omsorg eller varme. Man kan selvsagt tvinge folk til en spesiell adferd, men det gjør ikke akkurat samfunnet varmere.

Eksemplet ditt om dette med uformelle og ubedte besøk har vel heller med samfunn og mulighet å gjøre. Verden var mindre før- folk jobbet og bodde på samme sted, gjerne hele livet og det gjaldt også naboen. Bil var sjelden, og mor var hjemmeværende. Folk på samme plassen hadde samme røtter. Alt dette er forutsetninger for dette med å "stikke innom".

Disse forutsetningen er ikke lenger der (i samme grad), og da går man fra å være "en hyggelig nabo" ril "en plagsom raring" som innvaderer andres liv.

Annonse

petter smart

At vi ikke hjelper andre har ofte mer med å gjøre at vi rettmessig frykter for vår egen sikkerhet. Det er mange eksempler på at folk har gått imellom når folk har slåss, for så å bli slått ned/stukket ned.

Hjelper en noen på gaten vet en ikke hva som kan skje. En kan faktisk bli saksøkt (vi tar etter USA her også). Vi kan bruke masse tid. Vi kan ende opp med skitne bukser, Osv. Det høres kanskje egoistisk ut, men slik er det.

I gamle dager tror jeg langt flere led i stillhet uten at noen gjorde noe. Problemet i dag er at samfunnet er for stort og uoversiktelig. Man kjenner ikke de menneskene som er rundt en, da bryr en seg heller ikke. En vet liksom aldri hva som vil skje.

petter smart

Akkurat det med å ikke hjelpe folk som faller om på gata og slikt er ikke noe som plutselig har dukket opp de siste årene. Det er slik vi mennesker alltid har vært, vi er redde for å skille oss ut, for å dumme oss ut og for å gjøre feil, og vi tror alltid at det kommer noen andre og gjør det istedet. I New York for flere tiår siden var det en kvinne som ble slått ned og voldtatt midt på gata en kveld, etterhvert ble det klart at 40 (!) mennesker hadde sett på fra vinduene sine og ikke en eneste en hadde ringt politiet, til tross for at de var helt trygge i leilighetene sine. Helt utrolig, men slik var det altså. Så de som tror at å ta den god opplyste befolkede veien hjem midt på natta lurer seg selv.

Det er svært vanskelig å anmelde noe slikt anonymt. Politiet ville funnet ut hvem som ringte og vedkommende hadde blitt tvunget til å vitne i en rettssak. Da hadde sjansen for en hevnaksjon fra tiltalte vært stor. Alle håper noen andre gjør noe. En vet ikke hva en kan risikere, det er ikke verdt å ta sjansen.

petter smart

Skal en tvinge folk til å "bry seg"? Det er ingen god løsning. En kan ikke tvinge barna sine til å være venner med noen de ikke vil være venner med. En kan tvinge dem til ikke å mobbe o.l., men det blir noe annet.

Tror ikke denne jenta hadde blitt særlig lykkelig med kjøpte venner.

Det er svært vanskelig å anmelde noe slikt anonymt. Politiet ville funnet ut hvem som ringte og vedkommende hadde blitt tvunget til å vitne i en rettssak. Da hadde sjansen for en hevnaksjon fra tiltalte vært stor. Alle håper noen andre gjør noe. En vet ikke hva en kan risikere, det er ikke verdt å ta sjansen.

Det er ikke snakk om anmeldelse, det er snakk om å stoppe et forferdelig overfall. Dette pågikk i over en halv time, mer enn nok tid til at politi/ambulanse kunne rykket ut og stoppet det hadde noen bare ringt. Er du virkelig ikke rystet over at noen kan være så egoistiske?

I gamle dager ble funksjonshemmede satt ut i skogen, tuppet utfor stup eller stuet bort på unevnelige institusjoner. Noe har tross alt skjedd i ny tid, selv om det er langt igjen til 'alle' får det bra.

Man kan ikke tvinge eller pålegge noen til omsorg eller varme. Man kan selvsagt tvinge folk til en spesiell adferd, men det gjør ikke akkurat samfunnet varmere.

Eksemplet ditt om dette med uformelle og ubedte besøk har vel heller med samfunn og mulighet å gjøre. Verden var mindre før- folk jobbet og bodde på samme sted, gjerne hele livet og det gjaldt også naboen. Bil var sjelden, og mor var hjemmeværende. Folk på samme plassen hadde samme røtter. Alt dette er forutsetninger for dette med å "stikke innom".

Disse forutsetningen er ikke lenger der (i samme grad), og da går man fra å være "en hyggelig nabo" ril "en plagsom raring" som innvaderer andres liv.

Vel conan, stemmer ikke helt det med mitt eksempel :) Vi hadde bil, min mor jobbet 100% stilling og både min mor og far var tilflyttet byen. Ingen av dem var oppvokst her. Og vi bor i en by, litt liten kanskje men ikke så liten at alle kjente alle.

Jeg er altså født i 71 jeg. Du beskriver det som om jeg var født på 50 tallet en gang *s*

petter smart

Det er ikke snakk om anmeldelse, det er snakk om å stoppe et forferdelig overfall. Dette pågikk i over en halv time, mer enn nok tid til at politi/ambulanse kunne rykket ut og stoppet det hadde noen bare ringt. Er du virkelig ikke rystet over at noen kan være så egoistiske?

Jeg er ikke rystet. Det burde ikke vært sånn, men jeg skjønner de som ikke gjorde noe. Hadde en kunnet ringt anonymt og sluppet mer innblanding i saken hadde det vært en ting. Men de hadde garantert blitt dratt inn etterhvert. Enten av påtalemyndigheten, eller av hun som ble overfalt. Hun hadde krevd at vedkommende hadde vitnet for henne. Evt hadde hun saksøkt vedkommende for ikke å ha grepet inn (ref "de tiltalte" med Jodie Foster).

Alle har nok med seg selv, en vet aldri hva som kan skje dersom en blander seg inn i andres problemer. Det kan koste en dyrt. De færreste mener det er verdt det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...