shandy Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Jeg er etpar år yngre enn deg, men jeg husker ikke at det var så jævla varmt samfunn på 70-tallet... Omtrent det samme tenker jeg. Men jeg er enig i at det med sånne "barndomsbriller" virket både roligere og deiligere før, selv om jeg vet at dette ikke nødvendigvis stemmer. Tror forresten "det var bedre før" er en av verdens eldste setninger:-) For meg stemmer faktisk frasen - om du vil "alt var bedre før" Det kommer av at jeg er fra et lite sted, hvor alle kjente alle. Det er ikke sånn lenger fordi det har kommet endel (helvetes) innflyttere (tøysa:). Men som sagt, det er alltid deilig å komme "hjem" :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96931-er-samfunnet-blitt-kaldere-med-%C3%A5rene/page/4/#findComment-545025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 For meg stemmer faktisk frasen - om du vil "alt var bedre før" Det kommer av at jeg er fra et lite sted, hvor alle kjente alle. Det er ikke sånn lenger fordi det har kommet endel (helvetes) innflyttere (tøysa:). Men som sagt, det er alltid deilig å komme "hjem" :-) Det er klart - men det er ikke samfunnets skyld, ikke det som er blitt kaldere, liksom. Selv syns jeg det er befriende at ikke alle naboer og sånt kjenner meg, men vi er jo forskjellige da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96931-er-samfunnet-blitt-kaldere-med-%C3%A5rene/page/4/#findComment-545068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solsikke Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Jeg er etpar år yngre enn deg, men jeg husker ikke at det var så jævla varmt samfunn på 70-tallet... Omtrent det samme tenker jeg. Men jeg er enig i at det med sånne "barndomsbriller" virket både roligere og deiligere før, selv om jeg vet at dette ikke nødvendigvis stemmer. Tror forresten "det var bedre før" er en av verdens eldste setninger:-) Kan vel ikke si at absolutt alt var varmere før. Men jeg husker da hvordan vi hadde det og det har ingenting med barndomsbriller eller ikke å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96931-er-samfunnet-blitt-kaldere-med-%C3%A5rene/page/4/#findComment-545077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Istapp Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Og hva legger du i begrepet kaldt samfunn? Består ikke samfunnet i denne forbindelsen av de individer som bebor det, altså en referanse til menneskene og det mellommenneskelige. Hvis ikke er jo diskusjonen komplett meningsløs. I det du skriver står det ikke noe om varme! En opplyst drittsekk er likefult en drittsekk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96931-er-samfunnet-blitt-kaldere-med-%C3%A5rene/page/4/#findComment-545326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
toci Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Men da gjorde du det du kunne og var kapabel til, og det er igrunn det som er vesentlig. Stå stille å se på, er jo helt horribelt. Å hva med mannfolkene, jeg sier, hva med dem? Et hyggelig svar fra Shandy?? -Nei nå står ikke verden til påske! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96931-er-samfunnet-blitt-kaldere-med-%C3%A5rene/page/4/#findComment-545387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shandy Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Et hyggelig svar fra Shandy?? -Nei nå står ikke verden til påske! ;o) Gi deg da. I motsetning til andre så skiller jeg hvert innlegg for seg, og gamle gnissninger drar jeg ikke med. Det har seg sånn, at er det et fornuftig innlegg/svar, så får denne et sådant tilbake - uavhengig av nick. Så greit er det ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96931-er-samfunnet-blitt-kaldere-med-%C3%A5rene/page/4/#findComment-545746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest K@nskjus Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Folk flest er hjelpsomme når de er trygge på situasjonen. Men vi har jo lest om mange som har forsøkt å utnytte folks hjelpsomhet. Ved å late som om en har fått motorstopp ol., og så rane de som stopper feks. Jeg hadde ALDRI tørt å ta sjensen på å stoppe på en øde strekning selv ved noe som så ut som ei ulykke. Jeg ville ringt politiet, varslet situasjonen og sagt at jeg var redd for å stoppe. Så kunne ingen TA meg for ikke å ha gjort noe i ettertid. Det er heldigvis enda lov å være redd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96931-er-samfunnet-blitt-kaldere-med-%C3%A5rene/page/4/#findComment-545790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Jeg kan si såpass Petter, at jeg ikke hadde stått passiv å sett på at noen ble voldtatt - uten å gjøre noe som helst. Er du gal, som tenker så egoistisk? Jeg hadde selvsagt ikke gått rett inn å forsøkt å skille disse med makt. Rett og slett fordi jeg ikke er fysisk sterk nok til det - så det ville jo ikke gjort noen nytte. Men du, som mann? Greit nok at du er deg selv nærmest, og at det er mange gærninger med kniv og det som verre er. MEN, hadde du virkelig ikke forsøkt å gjøre noe. Hva slags pingle er du? Da kan du begynne å snakke om samvittighet. Hvordan hadde du følt deg etterpå da? Det var jo en fin holdning. Du er ikke fysisk sterk nok til å gjøre noe så du er unnskyldt for ikke å gripe inn, mens jeg er en pingle hvis jeg ikke gjør det. Tror ikke forskjellen i vår fysiske styrke hadde gjort særlig forskjell i dette tilfellet. En hører stadig om folk som går imellom og ender opp med en kniv i ryggen eller å bli banket opp. Det var vel det han Kris som det var en dokumentar om forleden hadde gjort. Det er bedre å være "feig" og i live enn en død helt. Jeg føler mer ansvar ovenfor meg selv og min familie enn mot personer jeg ikke kjenner. Det gjør tydeligvis du også, men du fraskriver deg ansvaret med unnskyldningen at du er fysisk svakere enn meg. Samfunnet er blitt slik at selv politiet advarer folk mot å gå imellom. De råder folk til å ta kontakt med dem heller. Det er for farlig å gjøre noe selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96931-er-samfunnet-blitt-kaldere-med-%C3%A5rene/page/4/#findComment-546873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Men da gjorde du det du kunne og var kapabel til, og det er igrunn det som er vesentlig. Stå stille å se på, er jo helt horribelt. Å hva med mannfolkene, jeg sier, hva med dem? Så mye for likestilling. Du kommer hele tiden med det samme, "hva med mennene". Hvorfor er det bare menn som har ansvar for å gjøre noe? Hvorfor skal aldri du gjøre noe? At vi er fysisk sterkere hjelper lite når noen trekker en kniv eller gir deg bank. Jeg risikerer ikke å få livet mitt ødelagt samt livet til de jeg er glad i. Det gjør tydeligvis ikke du heller, du bare skyver fra deg ansvaret. Gjør noe selv heller enn bare å prøve å latterliggjøre menn som ikke gjør noe. Det er farlig å gripe inn, du tør tydeligvis ikke gjøre noe. Men du tør å mobbe andre som er like "feige" som deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96931-er-samfunnet-blitt-kaldere-med-%C3%A5rene/page/4/#findComment-546880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shandy Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Det var jo en fin holdning. Du er ikke fysisk sterk nok til å gjøre noe så du er unnskyldt for ikke å gripe inn, mens jeg er en pingle hvis jeg ikke gjør det. Tror ikke forskjellen i vår fysiske styrke hadde gjort særlig forskjell i dette tilfellet. En hører stadig om folk som går imellom og ender opp med en kniv i ryggen eller å bli banket opp. Det var vel det han Kris som det var en dokumentar om forleden hadde gjort. Det er bedre å være "feig" og i live enn en død helt. Jeg føler mer ansvar ovenfor meg selv og min familie enn mot personer jeg ikke kjenner. Det gjør tydeligvis du også, men du fraskriver deg ansvaret med unnskyldningen at du er fysisk svakere enn meg. Samfunnet er blitt slik at selv politiet advarer folk mot å gå imellom. De råder folk til å ta kontakt med dem heller. Det er for farlig å gjøre noe selv. Kan ikke du prøve å få med deg noe av det andre skriver. Jeg mener nødvendigvis ikke at du skulle gått imellom to stykker i ei mørk bakgate, MEN i det minste førsøke å hjelpe ved å ringe. Du tør jo fanken ikke det engang i frykt for å bli innkalt som vitne. Har du glemt hva du har skrevet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96931-er-samfunnet-blitt-kaldere-med-%C3%A5rene/page/4/#findComment-546888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shandy Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Så mye for likestilling. Du kommer hele tiden med det samme, "hva med mennene". Hvorfor er det bare menn som har ansvar for å gjøre noe? Hvorfor skal aldri du gjøre noe? At vi er fysisk sterkere hjelper lite når noen trekker en kniv eller gir deg bank. Jeg risikerer ikke å få livet mitt ødelagt samt livet til de jeg er glad i. Det gjør tydeligvis ikke du heller, du bare skyver fra deg ansvaret. Gjør noe selv heller enn bare å prøve å latterliggjøre menn som ikke gjør noe. Det er farlig å gripe inn, du tør tydeligvis ikke gjøre noe. Men du tør å mobbe andre som er like "feige" som deg. Her svarte jeg toci og den situasjonen hun sto ovenfor. Hun sier det sto mange sterke menn å bare så på, mens HUN var den eneste som torde å gjøre noe. Når det er som beskrevet her, altså mange som står å ser på, er det liten sjans for at noen skulle komme til skade, hvis disse gikk sammen, isteden for å stå rundt som en flokk idioter å se på. Det måtte altså ei tøff dame til. Nei, jeg er ikke rødstrømpe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96931-er-samfunnet-blitt-kaldere-med-%C3%A5rene/page/4/#findComment-546898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Her svarte jeg toci og den situasjonen hun sto ovenfor. Hun sier det sto mange sterke menn å bare så på, mens HUN var den eneste som torde å gjøre noe. Når det er som beskrevet her, altså mange som står å ser på, er det liten sjans for at noen skulle komme til skade, hvis disse gikk sammen, isteden for å stå rundt som en flokk idioter å se på. Det måtte altså ei tøff dame til. Nei, jeg er ikke rødstrømpe. Sannsynligheten for å bli skadd dersom en fysisk går mellom noen som slåss er mindre for kvinner enn for menn, da færre menn slår kvinner enn andre menn. Ofte har kvinner langt mer hell med å bryte opp slåsskamper enn menn. Liten sjans betyr at det er en mulighet. Mange tør ikke ta denne da en aldri vet hva som skjer. I tillegg vil ingen være den første. Kanskje ender en opp med å gå juling mens resten ser på. Du er kanskje ikke rødstrømpe, men du har masse dobbeltmoral. Du latterliggjør menn som ikke tør/vil gjøre noe, men tør ikke gjøre noe selv. Selv om du har mindre sjanse for å bli skadd enn en mann dersom du gjør det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96931-er-samfunnet-blitt-kaldere-med-%C3%A5rene/page/4/#findComment-547073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Kan ikke du prøve å få med deg noe av det andre skriver. Jeg mener nødvendigvis ikke at du skulle gått imellom to stykker i ei mørk bakgate, MEN i det minste førsøke å hjelpe ved å ringe. Du tør jo fanken ikke det engang i frykt for å bli innkalt som vitne. Har du glemt hva du har skrevet? Hva jeg ville gjort eller ikke gjort hadde avhenget av situasjonen. I en stor by hadde jeg tenkt meg om to ganger. Vet du hva som skjer med enkelte personer som vitner i voldssaker? De blir truet på livet av tiltalte og det ender ikke sjelden opp med vold mot vitnet. Hva jeg ville gjort vet jeg ikke da jeg aldri har opplevd noe slikt, jeg håper jeg hadde turt å gjøre noe, men jeg vet ikke. Jeg vil heller ikke fordømme dem som rettmessig frykter for sin egen sikkerhet og derfor ikke gjør noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96931-er-samfunnet-blitt-kaldere-med-%C3%A5rene/page/4/#findComment-547077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shandy Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Hva jeg ville gjort eller ikke gjort hadde avhenget av situasjonen. I en stor by hadde jeg tenkt meg om to ganger. Vet du hva som skjer med enkelte personer som vitner i voldssaker? De blir truet på livet av tiltalte og det ender ikke sjelden opp med vold mot vitnet. Hva jeg ville gjort vet jeg ikke da jeg aldri har opplevd noe slikt, jeg håper jeg hadde turt å gjøre noe, men jeg vet ikke. Jeg vil heller ikke fordømme dem som rettmessig frykter for sin egen sikkerhet og derfor ikke gjør noe. Jeg vet mer om dette enn du aner, men det vil jeg ikke komme inn på. La meg si det slik da. Syntes du det hadde vært greit at dama di ble voldtatt eller banket opp - mens andre sto å så på UTEN å gjøre noe som helst? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96931-er-samfunnet-blitt-kaldere-med-%C3%A5rene/page/4/#findComment-547109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shandy Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Sannsynligheten for å bli skadd dersom en fysisk går mellom noen som slåss er mindre for kvinner enn for menn, da færre menn slår kvinner enn andre menn. Ofte har kvinner langt mer hell med å bryte opp slåsskamper enn menn. Liten sjans betyr at det er en mulighet. Mange tør ikke ta denne da en aldri vet hva som skjer. I tillegg vil ingen være den første. Kanskje ender en opp med å gå juling mens resten ser på. Du er kanskje ikke rødstrømpe, men du har masse dobbeltmoral. Du latterliggjør menn som ikke tør/vil gjøre noe, men tør ikke gjøre noe selv. Selv om du har mindre sjanse for å bli skadd enn en mann dersom du gjør det. Si meg en ting. Har du jævlig tungt for det, eller er du bare ute etter å provosere. Det er mulig du har rett i en ting, at menn flest ikke slår kvinner, og at kvinner er bedre til å løse opp konflikter. MEN hvis man kommer ut for rabiate folk, tror jeg ikke disse bryr seg en tøddel om det er en kvinne, eller mann som forsøker. Har det rabla så har det rabla. Prøv å les det jeg skriver også. JEG SIER at jeg IKKE ville stått stille å sett på at noen ble utsatt for vold, uten å gjøre alt hva jeg kunne klare. Man må selvfølgelig vurdere situasjonen, og gjøre det som er mest forsvarlig både for andre og seg selv - dette gjelder selvsag enten det en mann, eller en kvinne som er vitne til en tragedie. Bare det å ringe, kan redde liv, og den sjansen er jeg heldigvis såpass tøff at jeg hadde tatt. Det er jammen godt at ikke alle tenker som deg. Det er stor forskjell på å være dumdristig og fullstendig pyse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96931-er-samfunnet-blitt-kaldere-med-%C3%A5rene/page/4/#findComment-547141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Jeg vet mer om dette enn du aner, men det vil jeg ikke komme inn på. La meg si det slik da. Syntes du det hadde vært greit at dama di ble voldtatt eller banket opp - mens andre sto å så på UTEN å gjøre noe som helst? Hadde ikke syntes det var greit uansett. Men skjer det så nære på en så er en neppe særlig objektiv. Jeg hadde gjerne sett at alle risikerte livet sitt for dama mi, selv om jeg logisk sett aksepterer at de ikke ville gjort det. Hva hadde du tenkt/gjort dersom kjæresten/mannen din hadde gått mellom to slåsskjemper/reddet en dame som ble overfalt e.l. Og i prosessen ble stukket ned og endte opp som en grønnsak? Hadde du stått ved hans side? Hadde du ikke i stillhet forbannet han fordi dette ødela deres framtidsplaner og familieliv? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96931-er-samfunnet-blitt-kaldere-med-%C3%A5rene/page/4/#findComment-547162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Si meg en ting. Har du jævlig tungt for det, eller er du bare ute etter å provosere. Det er mulig du har rett i en ting, at menn flest ikke slår kvinner, og at kvinner er bedre til å løse opp konflikter. MEN hvis man kommer ut for rabiate folk, tror jeg ikke disse bryr seg en tøddel om det er en kvinne, eller mann som forsøker. Har det rabla så har det rabla. Prøv å les det jeg skriver også. JEG SIER at jeg IKKE ville stått stille å sett på at noen ble utsatt for vold, uten å gjøre alt hva jeg kunne klare. Man må selvfølgelig vurdere situasjonen, og gjøre det som er mest forsvarlig både for andre og seg selv - dette gjelder selvsag enten det en mann, eller en kvinne som er vitne til en tragedie. Bare det å ringe, kan redde liv, og den sjansen er jeg heldigvis såpass tøff at jeg hadde tatt. Det er jammen godt at ikke alle tenker som deg. Det er stor forskjell på å være dumdristig og fullstendig pyse. Det er fint du er enig i meg med en ting i alle fall, har det rabla så har det rabla. Mener du da at jeg skal risikere liv og helse for å stoppe denne rabiate personen? Du ville ikke stått å sett på, men du ville heller ikke fysisk grepet inn. Før politiet hadde kommet dit hadde det vært for sent. Uansett viser du at du er like feig/fornuftig som meg her. Jeg hadde nok også ringt, men muligens ikke fra min egen leilighet. Det hadde nok hjulpet om politiet hadde akseptert anonyme varslinger, der en kunne være absolutt sikker på at en ikke ble innkallt som vitne. Mulig du hadde ringt, det er også godt mulig at disse mennene (som neppe hadde fått lang tid bak gitter) hadde kommet etter deg etterpå. Tror du familien din (vet ikke om du har mann/barn da) hadde tenkt at du gjorde det rette da? Hva med deg selv? Kanskje hadde du blitt overfalt, voldtatt, banket opp eller drept. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96931-er-samfunnet-blitt-kaldere-med-%C3%A5rene/page/4/#findComment-547167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.