Gå til innhold

kan man spise for mye omega3 fettsyrer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest lis@bet

Ja, det kan være uheldig å få i seg for mye. Omega-fettsyrer er kompliserte greier. Omega 6 og Omega 3 har bla.a med kroppens betennelsesreaksjoner å gjøre.

Husker ikke hvilken som gjør hva, men en av dem er betennelseshemmende (mener det er Omega 6) og en er betennelsesfremmende (Omega 3, tror jeg.) Så vi trenger begge, siden betennelse er kroppens forsvar.

Akkurat hvor grensene går på hvilke mengder som er skadelig eller ikke, vet jeg ikke, men det er vel derfor vi har anbefalinger.

Gjest Higgins

Ja, det kan være uheldig å få i seg for mye. Omega-fettsyrer er kompliserte greier. Omega 6 og Omega 3 har bla.a med kroppens betennelsesreaksjoner å gjøre.

Husker ikke hvilken som gjør hva, men en av dem er betennelseshemmende (mener det er Omega 6) og en er betennelsesfremmende (Omega 3, tror jeg.) Så vi trenger begge, siden betennelse er kroppens forsvar.

Akkurat hvor grensene går på hvilke mengder som er skadelig eller ikke, vet jeg ikke, men det er vel derfor vi har anbefalinger.

Omvendt, tror jeg!

Derfor at omega 3 er bra mot f.eks psoriasis, leddbetennelser, etc. Omega 3 virker betennelseshemmende. Og Leddgikt/psoriasispasienter kan ta ganske høye doser, har jeg forstått.

Annonse

Det skal holde med en spiseskje hver dag. Hvis du tar tran ekstra beriket med omega3 holder det med en barneskje. Hvorfor ta for mye? Det står på pakken hvor mye du skal ta.

problemet er at jeg spiser makrell i tomat på ca 2-3 skiver hver dag. I tillegg spiser jeg mye fisk. Laks minst 3 ganger i uka.

problemet er at jeg spiser makrell i tomat på ca 2-3 skiver hver dag. I tillegg spiser jeg mye fisk. Laks minst 3 ganger i uka.

Hvis det er usunt å spise fisk til måltidene flere ganger i uka, så ligger eskimoer og kystbefolkningen tynt an, gitt.

Jeg tror du kan slappe helt av! Men du behøver altså ikke drive og dytte i deg tran og lignende tilskudd, da...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...