Gå til innhold

Dataspørsmål - slettede filer og sånt (Citoyen?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drev og skulle tømme cache'n på pc'n jeg bruker nå, og så er det tydeligvis installert et program som heter UnErase Wizard. Jeg skulle sjekke om Recycle Bin var helt tømt, men så kommer bare denne wizarden opp hele tida. Jeg var dum nok tilå trykke "next" hver gang den poppet opp, så nå driver den og leter opp alle de slettede filene... i skrivende øyeblikk er 18592 filer funnet, og for å "recover it" som det står, må man markere fila og trykke recover.

Jeg skulle nå helst sett at de filene som ble slettet, faktisk BLIR slettet jeg da.

Hvordan får jeg sjekket dette da? Det må da ta opp usannsynlig stor plass dette her...

Skrevet

Når du sletter en fil blir ikke dataene egentlig fjernet fra harddisken. Det som skjer er at plassen dataene ligger på blir markert som ledig. Neste gang du lagrer noe vil du kunne bruke av denne plassen for å lagre noe. Før noe annet er lagret over det du slettet er det mulig å hente tilbake det du slettet ved hjelp av spesielle programmer, som f.eks det du beskriver. Filene tar dermed ikke noen plass. Hvis det er sensitive data som du ikke ønsker at andre skal kunne hente tilbake ved hjelp av slike verktøy må du bruke et program som overskriver slettede data flere ganger. Men hvis det bare er plassen som bekymrer deg trenger du ikke tenke på det.

Skrevet

Når du sletter en fil blir ikke dataene egentlig fjernet fra harddisken. Det som skjer er at plassen dataene ligger på blir markert som ledig. Neste gang du lagrer noe vil du kunne bruke av denne plassen for å lagre noe. Før noe annet er lagret over det du slettet er det mulig å hente tilbake det du slettet ved hjelp av spesielle programmer, som f.eks det du beskriver. Filene tar dermed ikke noen plass. Hvis det er sensitive data som du ikke ønsker at andre skal kunne hente tilbake ved hjelp av slike verktøy må du bruke et program som overskriver slettede data flere ganger. Men hvis det bare er plassen som bekymrer deg trenger du ikke tenke på det.

Hmm... der har vi kanskje svaret på hvorfor mine slettede icq-filer i sin tid ble funnet også...

Takker :)

Men.. over 18000 filer!!! Geez...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...