Gå til innhold

Kaker - helt blank, noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage kaker til barn og voksne. Disse kakene er uaktuelle, jeg er så lei...: Fransk sjokoladekake, sjokoladekake i langpanne, ostekake med kjeksbunn (den uten gelatin som 'alle' kan), bløtkake, gulrotkake med ostekrem.

Verdens beste er det lenge siden jeg har laget, så den blir det kanskje.

Har du noen tips ellers til en spennende kake, helst ikke _altfor_ komplisert?

På forhånd tusen, tusen takk.

Gjest kakemons
Skrevet

Brownies er veldig godt. Det er to måter å lage den på. Den ene er den enkle varianten. Kjøp brownies posen fra toro hvor du bare tilsetter vann og egg tror jeg, eller du kan lage den andre varianten. Som er å lage brownies helt fra grunnen av.

Daim/is kake er også godt.

Skrevet

Hva med suksessterte? Kjempegod for både liten og stor.

5 eggehviter

300 gr malte mandler

200 gr melis

1 ts bakepulver

Pisk eggehvitene til de skummer, tilsett så melis og pisk til det er stiv. Vend i resten. Hell i to 20 cm springformer (med godt smurt bakepapir i bunnen!).

Stekes på nederste rille i 180-200 grader i ca. 15 minutt..

Fyll:

2 1/2 dl fløte

5 eggeplommer

2-300 gr melis

174 gr meierismør

2-3 ts vaniljesukker

Alt unntatt smøret blandes i en gryte og varmes til den begynner å tykne. La det avkjøles og rør inn mykt smør til slutt. Jeg pleier å dele denne kremen i to og blande i litt smeltet sjokolade i den ene delen, men smak og behag. :-)

Når kakebunnene og kremen er kald legger du dem sammen med krem i midten og på toppen. Jeg lager gjerne dobbel porsjon av både krem og kakebunn og lager en firelagskake, for den er så populær at den forsvinner fort.

kjerringskinn
Skrevet

Eplekake

Fyll: 1 kg skrelte eplebiter kokes møre med sukker og kanel etter smak, et par never rosiner og litt vann (bare LITT)

Deig: 175 g smør, 175 g sukker, 350 g mel, 2 ts bakepulver og 1-2 egg blandes til en smidig deig.

Trykk 3/4 av deigen ut i bunn og sider på en 24 cm rund form, hell eplefullet oppi og dekorer med deigstriper (rull pølser og trykk de flate med fingrene) i gittermønster på toppen.

Stekes ved 175 grader i snaut en time. God som den er og nydelig med is eller vispet krem til.

Gjest Svanhild
Skrevet

Min favoritt, lett og grei å lage til:

Dajm Iskake

Bunn :

4 eggehviter

2 dl sukker

100 g grovmalte (finhakkete) mandler

Krem :

100 g sukker

4 eggeplommer

2 doble dajm

3 dl kremfløte

Slik gjør du

Bunn : Pisk eggehviter og sukker stivt. Bland i mandlene. Stekes på 180`C i ca. 1/2 time. Form : 22cm eller 24 cm med bkaepapir i bunnen.

Krem : Pisk eggg og sukker til eggedosis. Hakk sjokoladen og bland med pisket fløte. Vendes forsiktig sammen med slikkepott og ha oppå den avkjølte kaken. Fryses i formen. La kaken tine ca. 10 - 15 minutter før servering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...