Gå til innhold

Fossum del 2 (morderen avsløres for de som eventuelt ikke vil vite det).

Anbefalte innlegg

Skrevet

Krimmessig så er dette latterlig forfattet. Det mest åpenbare blir ikke sjekket.

Jeg har nå lest ferdig boken og er så sikker man kan bli på hvem morderen er, og han endte opp med å være en fyr som knapt er omtalt i boka, og som det var regelrett umulig å tenke ut som morder.

Tidspunktet han kan ha begått drapet stemmer, bowlinkula er et utrolig passende drapsvåpen, og mange bowlere bruker magnesiumpulver når de bowler (se den geniale filmen The Big Lebowski så ser man det). Alle, bortsett fra denne mannen - som ikke engang ble etterforsket - ble sjekket ut av saken ved hjelp av alibier, bare med ett unntak: Han som ble stilt for retten.

Alle disse opplysningene kom fram i løpet av ca. 1 side, helt i slutten av boka.

Mode var selvsagt morderen.

Helt latterlig.

Går man tilbake og sjekker de få linjene som er skrevet om denne mannen, så er jeg helt sikker på at bilen hans er rød (eller har en farge som i solskinn kan se rød ut), samt at fyren er høy.

En irriterendes roman, og Kari Fossum klarte på ingen måte å få fram det hun ville. Det eneste hun fikk fram var å vise at Seier er en udugelig etterforsker, en som forhåndsdømmer folk basert på deres livsstil og utseende, og alle koselige assosiasjoner man måtte ha til denne etterforskeren før denne boka, ble i det minste for undertegnede revet i filler i løpet av noen timers lesning. Man forstår også ut at hvem som helst med et snev av skrivekunnskap kan skrive bestselgende krim, da kriminologi og politietterforskning åpenbart ikke er noe forfattere trenger å vite noe som helst om.

Det siste der tror jeg egentlig ikke på selv, dog viser Fossum - som jo er en etablert forfatter - at det lar seg gjøre når man er kjent nok.

Ellers må det sies at hun skriver godt, hun har skapt noen karakterer man bare må la seg fascinere av og til og med bli glade i, men hun ødelegger lesergleden med en syltynn historie basert udugelig politiarbeid, og ved å ødelegge en "helt" som tidligere framsto som en svært sympatisk fyr.

Skrevet

*klaske pannen*

- og jeg som trodde jeg endelig hadde fortrengt denne dumme, dumme boka...

- eller dum og dum:

i r r i t e r e n d e, som du sier.

Unngikk med vilje å se tv-filmen...

:-)

Skrevet

*klaske pannen*

- og jeg som trodde jeg endelig hadde fortrengt denne dumme, dumme boka...

- eller dum og dum:

i r r i t e r e n d e, som du sier.

Unngikk med vilje å se tv-filmen...

:-)

Boka irriterte meg ikke. Den er for dårlig til å irritere meg.

Halvbroren derimot... Den irriterte meg litt, og jeg ble ikke "ferdig" med den før lenge etter at jeg hadde lest den...

Jeg er ikke "ferdig" med den enda :)

For øvrig en fantastisk bok!

Snorkfrøken
Skrevet

Leste faktisk ut boka i går kveld. Satt igjen med samme inntrykk som deg.

Ble skuffet over slutten, hadde forventet meg en større aha-opplevelse. Nuvell, takke meg til Stephen King når jeg vil ha spenning.

Skrevet

Aldeles enig! - Jeg kan ikke FORDRA krim'en til Fossum og jeg AAAAner ikke hvorfor de er så populære. Lindell er mye bedre til å nøste i historiene sine, og de er også fra steder som FINNES.

MEN, jeg har lest Jonas Eckel av den samme Fossum - det var fornøyelig lesing -mellommenneskelige relasjoner var det hun skulle konsentrert seg om.

TOTALT for Fossum: http://www.hardware.no/webshoper/bilder/2.gif

Skrevet

Aldeles enig! - Jeg kan ikke FORDRA krim'en til Fossum og jeg AAAAner ikke hvorfor de er så populære. Lindell er mye bedre til å nøste i historiene sine, og de er også fra steder som FINNES.

MEN, jeg har lest Jonas Eckel av den samme Fossum - det var fornøyelig lesing -mellommenneskelige relasjoner var det hun skulle konsentrert seg om.

TOTALT for Fossum: http://www.hardware.no/webshoper/bilder/2.gif

Enig i karakteren.

Nå skal jeg snart lese Populærmusikk i Vitulla en gang til, og kanskje også Halvbroren en gang til.

Jeg tror også at jeg må gå for min favoritt bok Beatles, en gang til i nær framtid :)

Skrevet

Enig i karakteren.

Nå skal jeg snart lese Populærmusikk i Vitulla en gang til, og kanskje også Halvbroren en gang til.

Jeg tror også at jeg må gå for min favoritt bok Beatles, en gang til i nær framtid :)

Jeg hørte "Populærmusikk fra Vittula" på lydbok (lest av Åsleik Engmark) og holdt på å le meg forderva! Satt på bussen og ristet av latter! :o)

Skrevet

Enig i karakteren.

Har du forresten lest noen av Dean Koontz? - grøssende spennende...:-)

Skrevet

Har du forresten lest noen av Dean Koontz? - grøssende spennende...:-)

Nei, det har jeg ikke.

Jeg må innrømme at jeg har mest sansen for skandinavisk krim, sikkert litt fordi man da kan kjenne igjen steder, osv.

Men jeg har jævla sansen for Patricia Cornwell. Spenning ut av en annen verden :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...