Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gråter du også når du tenker over de tusenvis av menneskene som vært år blir torturert til døde av Saddam for å mene noe "feil"?

Gråter du over de hundretusenvis av menneskene som lider i ekstrem fattigdom son følge av Saddam?

Hva med alle de menneskene som hvert år må forlate Irak i frykt for å bli drept av denne diktatoren?

Og hva med de landsbyene med sivile som han tidligere har prøvd ut diverse kjemiske våpen på?

Kanskje det er på tide at denne mannen blir jevnet med jorden en gang for alle? Kanskje det er på tide at faktisk verden gjør noe med hundrtusenvis eller millioner av mennesker som lider under denne diktatoren?

Ja, sivile liv vil gå tapt, og ikke vet jeg hva som er det beste, men sivile liv går tapt sånn som det er nå også.

Det er kanskje på tide at noen forsøker å gjøre noe med dette regimet.

Kanskje det faktisk lykkes denne gangen?

happy1365380345
Skrevet

Gråter du også når du tenker over de tusenvis av menneskene som vært år blir torturert til døde av Saddam for å mene noe "feil"?

Gråter du over de hundretusenvis av menneskene som lider i ekstrem fattigdom son følge av Saddam?

Hva med alle de menneskene som hvert år må forlate Irak i frykt for å bli drept av denne diktatoren?

Og hva med de landsbyene med sivile som han tidligere har prøvd ut diverse kjemiske våpen på?

Kanskje det er på tide at denne mannen blir jevnet med jorden en gang for alle? Kanskje det er på tide at faktisk verden gjør noe med hundrtusenvis eller millioner av mennesker som lider under denne diktatoren?

Ja, sivile liv vil gå tapt, og ikke vet jeg hva som er det beste, men sivile liv går tapt sånn som det er nå også.

Ja du er sannelig litt av en optimist!

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg tror, men jeg forstår at noen går for den muligheten.

Alternativet er som beskrevet over: At befolkningen lever i frykt og fattigdom, samt at tjukt av mennesker dør daglig som følge av denne diktatoren.

Gjest QuePasta
Skrevet

Denne gangen kommer ikke USA til å gi seg før Saddam er fjernet fra makten, det er iallefall helt sikkert.

Skrevet

Saddam har under sitt regime tatt livet av millioner av irakere..leste at rundt 10% av befolkningen var blitt tatt livet av.(torturert, begravd levende osv) Mannen er paranoid og har 6 forskellige etterretningsorganisasjoner for at han skal holde makta, som terroriserer folket.(dreper folk og slektninger av personen så fort det er mistanke om noe han ikke liker) Var en iraker som sa at om halvparten av alle irakere strøk med i krigen så ville det fortsatt være verdt det. Mannen selv gir blaffen i folket så lenge han selv sitter og har makta og gasser seg i luksus. Nå har han sittet i år etter år, og irakerne har levd konstant i frykt.(folket der har ikke noe liv) Han gjør jo som han vil, og FN gjør jo ingenting.(er jo ikke så mye annet en krig sånne terrorister som Saddam forstår) En gang må den leken til Saddam ta slutt, og resultere i handling.

Kan være enig i at man kanskje kunne prøvd litt til fra FN sin side, men hvor lenge skal man holde på?, har jo egentlig holdt på i årevis...mannen følger åpenbart ikke kravene fra FN.

Synes bare det blir så idiotisk å som mange gjør, og nærmest sammenligne Saddam og Bush...da har man rett og slett problemer med å skille klinten fra hveten. Synes faktisk Bush skal ha ros for at han snakker direkte, og ikke ror rundt grøten som de fleste politikere gjør.

Skrevet

Saddam har under sitt regime tatt livet av millioner av irakere..leste at rundt 10% av befolkningen var blitt tatt livet av.(torturert, begravd levende osv) Mannen er paranoid og har 6 forskellige etterretningsorganisasjoner for at han skal holde makta, som terroriserer folket.(dreper folk og slektninger av personen så fort det er mistanke om noe han ikke liker) Var en iraker som sa at om halvparten av alle irakere strøk med i krigen så ville det fortsatt være verdt det. Mannen selv gir blaffen i folket så lenge han selv sitter og har makta og gasser seg i luksus. Nå har han sittet i år etter år, og irakerne har levd konstant i frykt.(folket der har ikke noe liv) Han gjør jo som han vil, og FN gjør jo ingenting.(er jo ikke så mye annet en krig sånne terrorister som Saddam forstår) En gang må den leken til Saddam ta slutt, og resultere i handling.

Kan være enig i at man kanskje kunne prøvd litt til fra FN sin side, men hvor lenge skal man holde på?, har jo egentlig holdt på i årevis...mannen følger åpenbart ikke kravene fra FN.

Synes bare det blir så idiotisk å som mange gjør, og nærmest sammenligne Saddam og Bush...da har man rett og slett problemer med å skille klinten fra hveten. Synes faktisk Bush skal ha ros for at han snakker direkte, og ikke ror rundt grøten som de fleste politikere gjør.

For en gang skyld enig med deg.

Dessuten ble vel landene i FN enige om en resolusjon i fjor høst, og ble ikke denne fulgt av Irak så skulle man gå til krig.

Ble denne fulgt av Irak? Nei.

Ingen mener at den ble fulgt av Irak, selv ikke Frankrike.

Så gjør egentlig Bush noe galt?

Nå er ikke jeg noen ekspert, men sånn jeg ser det så gjør han ikke det, og hadde jeg vært den avgjørende stemmen i forhold til å gå til krig eller å forhandle mer, så hadde jeg valgt å gå til krig.

Kanskje jeg ville angret, men jeg ville angret enda mer om fem år når Saddam nuker et naboland med en atombombe, eventuelt dreper alle levende vesener i en bydel av NY fordi jeg valgte å gi mannen en ny sjans.

Han har fått nok sjanser nå.

Skrevet

"Gråter du også når du tenker over de tusenvis av menneskene som vært år blir torturert til døde av Saddam for å mene noe "feil"?"

JA!

"Gråter du over de hundretusenvis av menneskene som lider i ekstrem fattigdom son følge av Saddam?"

JA!

"Hva med alle de menneskene som hvert år må forlate Irak i frykt for å bli drept av denne diktatoren? Og hva med de landsbyene med sivile som han tidligere har prøvd ut diverse kjemiske våpen på? Kanskje det er på tide at denne mannen blir jevnet med jorden en gang for alle? Kanskje det er på tide at faktisk verden gjør noe med hundrtusenvis eller millioner av mennesker som lider under denne diktatoren? Ja, sivile liv vil gå tapt, og ikke vet jeg hva som er det beste, men sivile liv går tapt sånn som det er nå også. Det er kanskje på tide at noen forsøker å gjøre noe med dette regimet. Kanskje det faktisk lykkes denne gangen?"

For en hjerterå måte å "forsøke å gjøre noe med et regime på".

Vold avler vold, og om noen oppfører seg drittalt, så er ikke løsningen å slå tilbake. I det man gir opp alt annet og går inn for nedhøvling, er man en taper i mine øyne.

Skrevet

"Gråter du også når du tenker over de tusenvis av menneskene som vært år blir torturert til døde av Saddam for å mene noe "feil"?"

JA!

"Gråter du over de hundretusenvis av menneskene som lider i ekstrem fattigdom son følge av Saddam?"

JA!

"Hva med alle de menneskene som hvert år må forlate Irak i frykt for å bli drept av denne diktatoren? Og hva med de landsbyene med sivile som han tidligere har prøvd ut diverse kjemiske våpen på? Kanskje det er på tide at denne mannen blir jevnet med jorden en gang for alle? Kanskje det er på tide at faktisk verden gjør noe med hundrtusenvis eller millioner av mennesker som lider under denne diktatoren? Ja, sivile liv vil gå tapt, og ikke vet jeg hva som er det beste, men sivile liv går tapt sånn som det er nå også. Det er kanskje på tide at noen forsøker å gjøre noe med dette regimet. Kanskje det faktisk lykkes denne gangen?"

For en hjerterå måte å "forsøke å gjøre noe med et regime på".

Vold avler vold, og om noen oppfører seg drittalt, så er ikke løsningen å slå tilbake. I det man gir opp alt annet og går inn for nedhøvling, er man en taper i mine øyne.

"For en hjerterå måte å "forsøke å gjøre noe med et regime på"."

Å hva er alternativet? Prøve å forhandle i 10 nye år mens Saddam dreper sivile og kanskje også blir i besittelse av atomvåpen?

Det er tross alt få som er i tvil om at denne galningen er i stand til å bruke slike våpen, dersom han får tak i dem.

Skrevet

"For en hjerterå måte å "forsøke å gjøre noe med et regime på"."

Å hva er alternativet? Prøve å forhandle i 10 nye år mens Saddam dreper sivile og kanskje også blir i besittelse av atomvåpen?

Det er tross alt få som er i tvil om at denne galningen er i stand til å bruke slike våpen, dersom han får tak i dem.

Det åpenbare svaret er vel å fortsette avvæpningen vha inspektører...

Slik som et flertall i Sikkerhetsrådet vil.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Med vennlig hilsen

Tror du dette vil fungere?

Og dersom man blir kvitt alt som heter "ulovlige" våpen i Irak, noe som vel er så godt som umulig: Tror du det ville hjulpet befolkningen der?

Om krigen som nå kommer vil hjelpe befolkningen vet ingen av oss enda, men hele verden har sett at diplomati ikke er regimet i Bagdad sin sterkeste side.

Alle er enige i at Saddam og hans folk er bedre døde enn levende, og tør verden virkelig å ta sjansen på at denne mannen ikke er avvæpnet?

Han har tross alt vist hva han er i stand til.

Skrevet

Tror du dette vil fungere?

Og dersom man blir kvitt alt som heter "ulovlige" våpen i Irak, noe som vel er så godt som umulig: Tror du det ville hjulpet befolkningen der?

Om krigen som nå kommer vil hjelpe befolkningen vet ingen av oss enda, men hele verden har sett at diplomati ikke er regimet i Bagdad sin sterkeste side.

Alle er enige i at Saddam og hans folk er bedre døde enn levende, og tør verden virkelig å ta sjansen på at denne mannen ikke er avvæpnet?

Han har tross alt vist hva han er i stand til.

Hei,

Her blander du sammen 2 ting:

1) FN sanksjonene mot Irak er KUN pga masseødleggelsesvåpen. Den britiske regjering sa så sent som forrige uke at hvis Saddam oppga alle masseødeleggelsesvåpen kunne han bli sittende.

2) Saddam er en tyrann og despot, men hvis man skulle innvadere land pga menneskerettighetene er listen lang over land man kunne ta først.

3) Ved å bruke kanskje 10% av det en krig koster, kunne man nok brødfø "de sultende i verden" og reddet langt flere liv enn hele Iraks befolkning.

Med vennlig hilsen

Skrevet

For en gang skyld enig med deg.

Dessuten ble vel landene i FN enige om en resolusjon i fjor høst, og ble ikke denne fulgt av Irak så skulle man gå til krig.

Ble denne fulgt av Irak? Nei.

Ingen mener at den ble fulgt av Irak, selv ikke Frankrike.

Så gjør egentlig Bush noe galt?

Nå er ikke jeg noen ekspert, men sånn jeg ser det så gjør han ikke det, og hadde jeg vært den avgjørende stemmen i forhold til å gå til krig eller å forhandle mer, så hadde jeg valgt å gå til krig.

Kanskje jeg ville angret, men jeg ville angret enda mer om fem år når Saddam nuker et naboland med en atombombe, eventuelt dreper alle levende vesener i en bydel av NY fordi jeg valgte å gi mannen en ny sjans.

Han har fått nok sjanser nå.

Om det var kun Saddam som var problemet, kunne ikke Bush da like greit ha latt FN inspisere Saddam ihjel.

Uheldigvis er det ikke bare saddam som er problemet. Det finnest en drøss med andre problem, feks den humanitære situasjonen i Irak, infrastruktur, faren for borgerkrig, oljeproduksjon, negativ reaksjon på amerikansk innblanding i arabiske affærer, folkeretten osv.

Det er alle disse andre probleme som gjør at så mange land er imot en krig i Irak. De mener at Bush spiller et alt for høyt spill med verdensøkonomien, irakiske sivile, stabiliteten i midtøsten og internasjonale kjøreregler.

Bush på sin side vil kanskje ta kontroll over Irak før Saddam faller og forskjellige geriljagrupper tar kontroll over irakiske oljeressurser og Saddams våpenarsenal.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Dette er ikke noe åpenbart svar, men et svar. Så lenge Saddam ikke følger reglene så må man til slutt sette en stopper noe fn ikke gjør, for han har allerede fått utallige muligheter. Og ingen stoler på denne bløffmakeren Saddam.

Irak er absolutt en av de verste når det gjelder brutt på menneskerettigheter, og Saddam truer verdensfreden som få andre.

Størsteparten av det irakiske folk håper på at Saddam skal fjernes, og dette er nødt til å skje med en krig, siden kupp er veldig vanskelig pga hvordan saddam har organisert seg på. Nesten utenkelig at Irak kan bli noe værre uten Saddam.

Når det gjelder å trekke frem utgiftene ved en krig, så må man også se på alle arbedsplassene dette skaper.(produksjon av krigsmatriell)

Jeg synes argumenter om at man kunne brukt utgiftene ved krig til de fattige, er ganske dårlig. Krig vil alltid forekomme når man ikke finner løsninger...og hva om vi i vesten drikker en øl mindre og tar en røyk mindre..er ikke så veldig god bruk av penger dette heller..

Skrevet

Hører på tv, irakere som bor i norge uttaler seg..de vil ha bort Saddam, men de vil ikke ha krig..hvordan skal man få til dette?..folk vil ha i pose og sekk, men det går dessverre ikke alltid.

Skrevet

Hei,

Her blander du sammen 2 ting:

1) FN sanksjonene mot Irak er KUN pga masseødleggelsesvåpen. Den britiske regjering sa så sent som forrige uke at hvis Saddam oppga alle masseødeleggelsesvåpen kunne han bli sittende.

2) Saddam er en tyrann og despot, men hvis man skulle innvadere land pga menneskerettighetene er listen lang over land man kunne ta først.

3) Ved å bruke kanskje 10% av det en krig koster, kunne man nok brødfø "de sultende i verden" og reddet langt flere liv enn hele Iraks befolkning.

Med vennlig hilsen

"men hvis man skulle innvadere land pga menneskerettighetene er listen lang over land man kunne ta først"

Er ikke enig i at listen over land som er VÆRRE er så veldig lang, men at det er en lang liste med land som er ille nok til at man da også burde inkludere dem er sikkert.

"..................."

Skrevet

"men hvis man skulle innvadere land pga menneskerettighetene er listen lang over land man kunne ta først"

Er ikke enig i at listen over land som er VÆRRE er så veldig lang, men at det er en lang liste med land som er ille nok til at man da også burde inkludere dem er sikkert.

"..................."

Myanmar (Burma), Nord Korea, Colombia, Saudi Arabia, Israels handlinger i de okkuperte områdene, Sierra Leone, og en hel rekke land i Afrika. "Problemet" er at det ofte er USA som "sponser" disse landene (Colombia, Israel, osv.)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei.

Jeg er enig med deg.

Det er bare en ting som jeg ikke forstår.

Da det var valg der for en stund tilbake,så fikk Saddam 100 % oppslutning.

Hvorfor??

Gjest Daisy
Skrevet

Bra svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...