Gå til innhold

kan ikke få barn på vanelig måte, hva gjør vi?


andy787

Anbefalte innlegg

Hei

Vi er et gift par som har fått beskjed om at sedkvaliteten er for dårlig. Hvi sjekket dette på et sykehus i utlandet, og fikk beskjed der om at de kunne hjelpe oss. men av ulike grunner vil vi gjerne gjøre dette i norge.

Hvordan går vi frem og hvor skal vi henvende oss.

Lurer også på om de kan fikse seden slik at vi kan bruke den ved prøverørsbehandling.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med fastlegen din, og be om henvisning til utredning for barnløshet. Fortell om sædprøven fra utlandet, så skulle utredningsprosessen gå fort og greit - i den grad noe kan sies å gå fort i denne bransjen. Det må gjøres noen flere tester av dere før dere får tilbud om å søke assistert befruktning (prøverør).

Når dere er ferdig utredet, kan dere søke om assistert befruktning/prøverør ved offentlig sykehus. Ventetiden er ca. 3-6 måneder nå tror jeg. Egenandelen for behandling er på 18.000 kr. for inntil 3 forsøk. 3000 kr til Sykehuset, og 15.000 kr. til medisiner.

Dere kan også hoppe rett på forsøk ved privat klinikk hvis dere ikke vil vente. Aktuelle klinikker er i alle fall Volvat og Røde Kors i Oslo. Mulig det har kommet noen flere klinikker nå i det siste som jeg ikke vet om. Prisen ligger rundt 25.000 kr. pr. forsøk. Medisiner på 15.000 kr kommer i tillegg (medisiner ut over 15.000 kr. refunderes av trygdekontoret).

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henvend deg til fastlegen din for utredning/evt. henvisning videre.

Ved dårlig sædkvalitet brukes ofte ICSI-metoden. ICSI går ut på at en sædcelle føres manuelt inn i en eggcelle. Det gjør det enklere å befrukte egget.

Ellers kan dere gå inn på www.fub.no og finne litt mer informasjon.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siwidi

Adopter, det er et flott og likeverdig alternativ!

Lykke til!

Kan vi ikke slippe disse innleggene?!? Det skaper bare så mye kluss, diskusjon og bråk. Kan ikke dere som adopterer se at ikke alle som ønsker seg barn ønsker å adoptere. Det kan være mange grunner til det, og de fleste ønsker å finne ut om det er mulig å få egne barn først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siwidi

Jeg vil anbefale dere å ta kontakt med f.eks. Røde Kors som tilbyr rask og rimelig utredning for barnløshet. De gjør de nødvendige undersøkelsene og vil kunne veilede dere videre. En slik utredning kan gjøres på 4-5 konsultasjoner som koster kr. 200 per pers per gang.

Sæden din er sikkert bra nok for prøverør (icsi = Mikroinjeksjon). De klarer å få til befruktning, selv med minimalt med sædceller.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nord-Trønder

Adopter, det er et flott og likeverdig alternativ!

Lykke til!

Hva er det med dette innlegget som gjør at vedkommende ikke undertegner med eget nick?

Adopsjon er jo et helt reelt alternativ det vet vi vel alle som er eller har vært i denne situasjonen, og derfor også et helt greit svar på innlegget. Nå bedrer vel ikke adopsjon sædkvaliteten, men gitt at det primære er barn så var det et greit svar. Likevel kan altså ikke vedkommende som skrev innlegget skrive under med nick.

Kan ikke dy meg for å tenke at vedkommende her er ute etter å provosere, kaste ut en brannfakkel, irritere, misjonere.....

Kan jo forstå at enkelte ikke bruker nick på innlegg som blir litt personlige, men hvis dette er et innlegg vedkommende ikke kan stå for ved eget nick så kanskje innlegget heller ikke skulle ha vært skrevet.

Hadde jeg ikke undertegnet med nick nå så hadde jeg vel fått mange på nakken (det får jeg sikkert uansett), men dette innlegget er altså skrevet av.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-Trønder

Kan vi ikke slippe disse innleggene?!? Det skaper bare så mye kluss, diskusjon og bråk. Kan ikke dere som adopterer se at ikke alle som ønsker seg barn ønsker å adoptere. Det kan være mange grunner til det, og de fleste ønsker å finne ut om det er mulig å få egne barn først.

Der reagerte vi parallelt gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Kan vi ikke slippe disse innleggene?!? Det skaper bare så mye kluss, diskusjon og bråk. Kan ikke dere som adopterer se at ikke alle som ønsker seg barn ønsker å adoptere. Det kan være mange grunner til det, og de fleste ønsker å finne ut om det er mulig å få egne barn først.

Hvem har sagt at jeg har adoptert? Det kan hende jeg har sett par slite år ut og år inn for å få barn, uten garantier for et vellykket resultat. Overskriften på innlegget var jo "kan ikke få barn på vanlig måte", og jeg trodde "prøverørsbarn" var like vanlige som "andre" barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Hvem har sagt at jeg har adoptert? Det kan hende jeg har sett par slite år ut og år inn for å få barn, uten garantier for et vellykket resultat. Overskriften på innlegget var jo "kan ikke få barn på vanlig måte", og jeg trodde "prøverørsbarn" var like vanlige som "andre" barn.

Glemte en liten ting; kanskje jeg ønsker å misjonere aldri så lite. Har nemlig hørt rykter om at Fub er lite flinke til å informere om adopsjonsalternativet når interesserte tar kontakt. Uff, der ble det visst en brannfakkel også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med dette innlegget som gjør at vedkommende ikke undertegner med eget nick?

Adopsjon er jo et helt reelt alternativ det vet vi vel alle som er eller har vært i denne situasjonen, og derfor også et helt greit svar på innlegget. Nå bedrer vel ikke adopsjon sædkvaliteten, men gitt at det primære er barn så var det et greit svar. Likevel kan altså ikke vedkommende som skrev innlegget skrive under med nick.

Kan ikke dy meg for å tenke at vedkommende her er ute etter å provosere, kaste ut en brannfakkel, irritere, misjonere.....

Kan jo forstå at enkelte ikke bruker nick på innlegg som blir litt personlige, men hvis dette er et innlegg vedkommende ikke kan stå for ved eget nick så kanskje innlegget heller ikke skulle ha vært skrevet.

Hadde jeg ikke undertegnet med nick nå så hadde jeg vel fått mange på nakken (det får jeg sikkert uansett), men dette innlegget er altså skrevet av.........

Jeg tror vedkommende ikke turte bruke nick fordi han/hun da ville avsløre manglende leseferdigheter - og det kan jo være litt pinlig. Andy skriver jo ganske tydelig at han er interessert i behandling i Norge. Når han spør om mulighet for prøverør, vil jo de fleste ved sine fulle fem skjønne at han for øyeblikket ønsker prøverør, og ikke er klar for adopsjon. Innsenderen uten signatur mangler åpenbart respekt og evne til å forstå andres situasjon. I steden har han/hun hengt seg helt opp i at alle burde adoptere. Totalt sett må jeg altså si at jeg skjønner veldig godt behovet for å være anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-Trønder

Hvem har sagt at jeg har adoptert? Det kan hende jeg har sett par slite år ut og år inn for å få barn, uten garantier for et vellykket resultat. Overskriften på innlegget var jo "kan ikke få barn på vanlig måte", og jeg trodde "prøverørsbarn" var like vanlige som "andre" barn.

Kanskje du har helt rett tillajo - her har vi å gjøre med en pesjon som har litt tungt for det.

1) Prøverørsbarn er like vanlige som andre barn (i den grad noen barn i det hele tatt kan sies å være vanlige). Det har du rett i! Men frasen "få barn på vanlig måte" forstås umiddelbart som "bli gravid via et mer eller mindre vanlig samleie". Prøverørsbehandlig er ikke vanlig måte å få barn på, det er kun forbeholdt en liten eksklusiv gruppe av oss!

2) Hvis du selv ikke har adoptert og/eller vært ufb'er så er det desto større grunn til å trå meget varsomt fordi det er stor grunn til å anta at du mangler den kunnskap, erfaring og forståelse som behøves for å sette seg inn i en ufb-situasjon.

3) La gå at du har sittet på sidelinjen og sett flere mislykkes med prøverørsbehandling hadde det da ikke vært bedre at du hadde møtt dine venner med forståelse og respekt for den situasjonen de har og er i, i stede for å komme med frasen "nei, dere skulle nok ha adoptert først som sist".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-Trønder

Glemte en liten ting; kanskje jeg ønsker å misjonere aldri så lite. Har nemlig hørt rykter om at Fub er lite flinke til å informere om adopsjonsalternativet når interesserte tar kontakt. Uff, der ble det visst en brannfakkel også...

Så dette var egentlig et angrep på FUB. Ja, men da foreslår jeg at du henvender deg direkte til organisasjonen og tar det opp med dem. Det neste naturlige steget da vil være å engasjere seg i FUB og arbeide for at oppgaver knyttet direkte til adopsjon blir høyere prioritert.

Du var da pussmerkelig engasjert og informert om temaet til ikke å være direkte berørt selv. Men alt er jo mulig når man skjuler seg under NN.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sidsel i FUB

Glemte en liten ting; kanskje jeg ønsker å misjonere aldri så lite. Har nemlig hørt rykter om at Fub er lite flinke til å informere om adopsjonsalternativet når interesserte tar kontakt. Uff, der ble det visst en brannfakkel også...

Jeg må si jeg blir litt lei meg når jeg hører slikt:

"jeg har hørt rykter om at FUB er lite flinke til å informere om adopsjon".

Pkt. 1 - I Utspring 1/2002 hadde vi en lang artikkel om adopsjonsforeningene

Pkt. 2 - I hvert nummer av Utspring finnes kontaktinformasjon til adopsjonsforeningene

Pkt 3 - På seminaret hadde vi informasjon liggende ute om en av adopsjonsforeningene, og de var invitert til å ha stand

Pkt. 4 - 1. april skal FUB Oslo/Akershus ha miniseminar om adopsjon

Pkt. 5 - På generalforsamlingen ble det gitt grønt lys for at FUB må jobbe med det som man har folk til. Når vi ikke har noen som er interessert i adopsjonsspørsmålet i styret er det også vanskelig å sette inn stor innsats på det området

Pkt. 6 - Vi har i vår "misjon" klart og tydelig sagt at vi også er en forening for de som adopterer

Pkt. 7 - det siste år/halvannet er fokus for FUB av naturlige årsaker vært på egenbetaling og nå bioteknologiloven. Det er svært viktige og krevende saker som tar det meste av vår tid

Pkt. 8 - FUB er en liten, frivillig organisasjon med begrensede ressurser, både økonomisk og menneskelig. Men vi tar i mot all hjelp vi kan få, så hvis noen av de som sprer slike rykter om oss vil gjøre en innsats slik at vi får mer fokus på adopsjon - så velkommen inn. Send oss en mail på [email protected].

Med de beste hilsner til alle adoptanter fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel i FUB

Jeg må si jeg blir litt lei meg når jeg hører slikt:

"jeg har hørt rykter om at FUB er lite flinke til å informere om adopsjon".

Pkt. 1 - I Utspring 1/2002 hadde vi en lang artikkel om adopsjonsforeningene

Pkt. 2 - I hvert nummer av Utspring finnes kontaktinformasjon til adopsjonsforeningene

Pkt 3 - På seminaret hadde vi informasjon liggende ute om en av adopsjonsforeningene, og de var invitert til å ha stand

Pkt. 4 - 1. april skal FUB Oslo/Akershus ha miniseminar om adopsjon

Pkt. 5 - På generalforsamlingen ble det gitt grønt lys for at FUB må jobbe med det som man har folk til. Når vi ikke har noen som er interessert i adopsjonsspørsmålet i styret er det også vanskelig å sette inn stor innsats på det området

Pkt. 6 - Vi har i vår "misjon" klart og tydelig sagt at vi også er en forening for de som adopterer

Pkt. 7 - det siste år/halvannet er fokus for FUB av naturlige årsaker vært på egenbetaling og nå bioteknologiloven. Det er svært viktige og krevende saker som tar det meste av vår tid

Pkt. 8 - FUB er en liten, frivillig organisasjon med begrensede ressurser, både økonomisk og menneskelig. Men vi tar i mot all hjelp vi kan få, så hvis noen av de som sprer slike rykter om oss vil gjøre en innsats slik at vi får mer fokus på adopsjon - så velkommen inn. Send oss en mail på [email protected].

Med de beste hilsner til alle adoptanter fra

Jeg kan også legge til at sist jeg hadde vakt på rådgivningstelefonen fikk jeg en henvendelse fra en kvinne som var kommet i for tidlig overgangsalder. Hennes alternativer var eggdonasjon og adopsjon. Jeg fokuserte først på adopsjon og ga henne all nødvendig kontaktinformasjon til BUFA og adopsjonsforeningene. Kun da hun selv stilte spørsmål om eggdonasjon ga jeg henne den informasjonen jeg hadde om dette. Tror de fleste på vår rådgivningstelefon ville gjort det samme. Vi synes nemlig alle at adopsjon er en flott og fullverdig måte å få barn på, men at det ikke alltid er det riktige valget for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest adoptant

Hva er det med dette innlegget som gjør at vedkommende ikke undertegner med eget nick?

Adopsjon er jo et helt reelt alternativ det vet vi vel alle som er eller har vært i denne situasjonen, og derfor også et helt greit svar på innlegget. Nå bedrer vel ikke adopsjon sædkvaliteten, men gitt at det primære er barn så var det et greit svar. Likevel kan altså ikke vedkommende som skrev innlegget skrive under med nick.

Kan ikke dy meg for å tenke at vedkommende her er ute etter å provosere, kaste ut en brannfakkel, irritere, misjonere.....

Kan jo forstå at enkelte ikke bruker nick på innlegg som blir litt personlige, men hvis dette er et innlegg vedkommende ikke kan stå for ved eget nick så kanskje innlegget heller ikke skulle ha vært skrevet.

Hadde jeg ikke undertegnet med nick nå så hadde jeg vel fått mange på nakken (det får jeg sikkert uansett), men dette innlegget er altså skrevet av.........

oppfatter dere dette som et provokativt innlegg ? Det sier nok mere om deres forhold til adopsjon enn om noe annet....

kjente toner her på forumet og av bl.a. Nord-Trønder spør du meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppfatter dere dette som et provokativt innlegg ? Det sier nok mere om deres forhold til adopsjon enn om noe annet....

kjente toner her på forumet og av bl.a. Nord-Trønder spør du meg....

Hva er det du prøver å si?

Hva er det som er "vårt" forhold til adopsjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-Trønder

oppfatter dere dette som et provokativt innlegg ? Det sier nok mere om deres forhold til adopsjon enn om noe annet....

kjente toner her på forumet og av bl.a. Nord-Trønder spør du meg....

Gi meg et eksempel på at jeg har skrevet noe som kan tolkes i retning av at jeg er negativ til adopsjon!

Det eneste jeg har reagert på er at enkelte har en tendens til å lage to grupper som settes opp mot hverandre. Det er så unødvendig og feil, for den saks skyld. Mitt poeng har hele tiden vært at i all hovedsak er prøverørere og adoptivforeldre samme gruppe, nemlig par som har fått beskjed om at dette med barn blir nok ikke så enkelt. De aller aller fleste av disse går igjennom ett eller flere prøverørsforsøk. Mange lykkes med behandlingen, noen mislykkes i første omgang, men underveis har tanken om adopsjon blitt sterkere og sterkere og mange velger da å gå for adopsjon. Et alternativ jeg alltid har hevdet hverken er bedre eller dårligere, det er bare anderledes i den forstand at du må akseptere for deg selv at du ikke selv skal "bære fram" og føde dine barn. Mitt inntrykk er at de fleste som adopterer har brukt litt tid på å komme dit, men det betyr da ikke at alternativet er dårligere.

Det jeg her har beskrevet er den vanlige gangen for de aller fleste av oss og fordi om en rasjonelt sett vet at adopsjon er en sikker vei til barn og prøverør er en mer usikker vei, så hjelper det lite å si det til folk som ennå ikke har kommet dit i prosessen at man helt greier å legge fra seg tanken om graviditet og fødsel. Dette handler med andre ord om å ha respekt for folk hvor hen de nå er i tankeprosessen og ikke om at prøverør er et bedre alternativ enn adopsjon.

Jeg ber deg derfor komme med dokumentasjon på de påstander du framsetter om meg og hvis du ikke kan det så forventes en unnskyldning.

Dessuten kunne også du ha vært så kjekk at du hadde stått fram med eget nick. Du er så bastant i dine anklager om meg at det er det minste en kunne ha forlangt fra deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siwidi

oppfatter dere dette som et provokativt innlegg ? Det sier nok mere om deres forhold til adopsjon enn om noe annet....

kjente toner her på forumet og av bl.a. Nord-Trønder spør du meg....

For oss som har vanket på dette forumet i noen år, så har vi tidligere "debatter" mellom de som er på dette forumet og de som kanskje mer naturlig hører inne på adopsjonsforum friskt i minne. De har ikke alltid vært like pene i tonen og det er så opprørende og vondt for alle involverte.

Er det noen som kommer inn på adopsjonsforum og sier slikt som "at dere gidder å adoptere - det er da mye bedre å få egne barn"?!?! Nei, kanskje ikke? Vil ikke det bli oppfattet som unødig provoserende og vondt? Men slik oppfattes endel av de misjonerende innleggene fra adoptanter "at dere gidder dette kjøret med prøverør for å få egne barn - det er da mye bedre å adoptere".

Jeg jeg ber om er at de som synes at adopsjon er en fantastisk måte å få barn på (meg selv inkludert) ikke kan la være å gå inn og unødig hisse til debatt. Det har ingenting med holdning til måten å få barn på. Selv synes jeg at respekten for de som ønsker å prøve assistert befruktning først er svært lav blant de som adopterer. Til tross for at mange har forsøkt prøverør selv. Det har noe med å la folk finne ut av sine egne ønsker i sin egen hastighet. De fleste trenger tid på å få tanken på adoptivbarn til å modnes. Og informasjon finner man med enkle søk på internett eller i telefonkatalogen. Og nå plikter jo legen til å se an paret som skal ha assistert befruktning og se om de tåler det,for så å informere om adopsjon (ref. høringsnotatet om Bioteknologiloven).

Nei - la alle få lov til å få sine ønskebarn, enten ønskebarnet er laget etter sex, med prøverør eller av noen andre (adopsjon). Det er vel det viktigste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siwidi

Gi meg et eksempel på at jeg har skrevet noe som kan tolkes i retning av at jeg er negativ til adopsjon!

Det eneste jeg har reagert på er at enkelte har en tendens til å lage to grupper som settes opp mot hverandre. Det er så unødvendig og feil, for den saks skyld. Mitt poeng har hele tiden vært at i all hovedsak er prøverørere og adoptivforeldre samme gruppe, nemlig par som har fått beskjed om at dette med barn blir nok ikke så enkelt. De aller aller fleste av disse går igjennom ett eller flere prøverørsforsøk. Mange lykkes med behandlingen, noen mislykkes i første omgang, men underveis har tanken om adopsjon blitt sterkere og sterkere og mange velger da å gå for adopsjon. Et alternativ jeg alltid har hevdet hverken er bedre eller dårligere, det er bare anderledes i den forstand at du må akseptere for deg selv at du ikke selv skal "bære fram" og føde dine barn. Mitt inntrykk er at de fleste som adopterer har brukt litt tid på å komme dit, men det betyr da ikke at alternativet er dårligere.

Det jeg her har beskrevet er den vanlige gangen for de aller fleste av oss og fordi om en rasjonelt sett vet at adopsjon er en sikker vei til barn og prøverør er en mer usikker vei, så hjelper det lite å si det til folk som ennå ikke har kommet dit i prosessen at man helt greier å legge fra seg tanken om graviditet og fødsel. Dette handler med andre ord om å ha respekt for folk hvor hen de nå er i tankeprosessen og ikke om at prøverør er et bedre alternativ enn adopsjon.

Jeg ber deg derfor komme med dokumentasjon på de påstander du framsetter om meg og hvis du ikke kan det så forventes en unnskyldning.

Dessuten kunne også du ha vært så kjekk at du hadde stått fram med eget nick. Du er så bastant i dine anklager om meg at det er det minste en kunne ha forlangt fra deg!

Nok en gang er vi på linje og nok en gang reagerer vi likt!

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...