Gå til innhold

Min egen lille krise:...HJELP!!

Anbefalte innlegg

Gjest snart skalla????

Nå som krigen er i gang, og alt er bare elende...har jeg mitt eget lille problem å stri med....jeg mister hår. Kunne kanskje vært greit dersom jeg var mann, men det er jeg altså ikke. Jeg er 30 år, og synes kanskje det er en smule usexy med tynnhåra jenter...

Hver dag må jeg støvsuge badegulvet, for det ligger hår overalt. Drar jeg fingrene gjennom håret, får jeg alltid med meg en 10-20 hårstrå.

Mulige årsaker:

på 5 mndr har jeg med Grete Roede gått ned 14 kg.

jeg har farget håret med hjemmefarge

Hjelper sånn arcon-hårmiddel? Sånn som de reklamerer med på tv, der ei dame står i dusjen og skriker når hun ser hvor mye hår hu har mista?

Jeg er superdeppa,.......hjelp meg, please....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97682-min-egen-lille-krisehjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

serendipity

Tja...Håravfall er jo hormonelt betinget. Så med mindre det var noe alvorlig galt med hårfargen, tror jeg ikke du mister håret av den grunn. Det kan ko bli litt mer slitt og "pistrete",men at det detter av i større menger tror jeg ikke.

Når det gjelder rask og stor vekt reduksjon kan nok ha en sammenheng vil jeg tror, uten at jeg vet noe om det.

Du har ikke sluttet eller begynt, eller byttet p-pille merke da?

Gjest Pricilla

Oi da.. 14 kg på fem mnd. er altfor mye! Det er rett og slett skadelig... Fungerer resten av kroppen din som den skal?

Kan være en årsak det ja... Du får kjøpt noen piller på helsekosten som skal styrke håret, hjelpe mot håravfall osv. Vet ikke om det virker, men det er jo verdt et forsøk. Mister 10-20 hver gang jeg grer meg jeg og, er ikke tynnhåra fordet... (Hvis det er noe trøst)

Tror alle med langt hår mister en del hår. Kommer det i dotter bør du ta deg en tur til legen.

Blir håret ditt pistrete så klipp deg kort - finnes mange tøffe korte frisyrer nå... Også sprayer du det litt så blir det så fint så! : )

Gjest snart skalla

Det er nok siden du slanker deg så fort! Du må ta deg god tid!! (Liten trøst.. jeg mister også hår, men det er pga fødsel og amming...).

Men er det ikke rart de ikke informerer om dette på kurset, da??? Jeg er en av de som har gått saktest ned. Nå har jeg ikke vært så lei meg for dette, fordi det blir sagt at de som går saktere ned, holder vekten lettere etterpå.

Jeg har slanka meg i 21 uker, dvs ca en halv kg i uka, og det er faktisk ikke alt for mye, synes jeg.

Vel vel, jeg har altså gått fra å være ei lubben dame med mye hår, til ei slank dame med lite hår. Man kan visst ikke få alt her i livet, he he.

Annonse

Gjest snart skalla???

Oi da.. 14 kg på fem mnd. er altfor mye! Det er rett og slett skadelig... Fungerer resten av kroppen din som den skal?

Kan være en årsak det ja... Du får kjøpt noen piller på helsekosten som skal styrke håret, hjelpe mot håravfall osv. Vet ikke om det virker, men det er jo verdt et forsøk. Mister 10-20 hver gang jeg grer meg jeg og, er ikke tynnhåra fordet... (Hvis det er noe trøst)

Tror alle med langt hår mister en del hår. Kommer det i dotter bør du ta deg en tur til legen.

Blir håret ditt pistrete så klipp deg kort - finnes mange tøffe korte frisyrer nå... Også sprayer du det litt så blir det så fint så! : )

Skadelig er vel å ta i litt,....vi snakker om en halv kg i uka...og det er så vidt meg bekjent ikke skadelig. Kurset anbefaler mellom en halv og en hel kg i uka...

Men takk for svar!

Gjest snart skalla???

Tja...Håravfall er jo hormonelt betinget. Så med mindre det var noe alvorlig galt med hårfargen, tror jeg ikke du mister håret av den grunn. Det kan ko bli litt mer slitt og "pistrete",men at det detter av i større menger tror jeg ikke.

Når det gjelder rask og stor vekt reduksjon kan nok ha en sammenheng vil jeg tror, uten at jeg vet noe om det.

Du har ikke sluttet eller begynt, eller byttet p-pille merke da?

Hei!

Takk for svar!Nei, jeg har ikke endret hormoninntaket på over to år, så der har alt vært stabilt.

Men jeg fikk et hormonelt rush her da jeg ble mor for et snart et år siden,....dog som adoptivmor, men.... jeg fikk faktisk melk i brystene.... Men det ble av ulike grunner ikke til at jeg ammet.

Kan noe slikt være årsaken, tro???

Men er det ikke rart de ikke informerer om dette på kurset, da??? Jeg er en av de som har gått saktest ned. Nå har jeg ikke vært så lei meg for dette, fordi det blir sagt at de som går saktere ned, holder vekten lettere etterpå.

Jeg har slanka meg i 21 uker, dvs ca en halv kg i uka, og det er faktisk ikke alt for mye, synes jeg.

Vel vel, jeg har altså gått fra å være ei lubben dame med mye hår, til ei slank dame med lite hår. Man kan visst ikke få alt her i livet, he he.

Jeg ser ingen grunn til at slankinga er årsaken til problemet så sant du sørger for å få i deg nok vitaminer.

Jeg har ellers ikke noe råd å gi deg. Kanskje du kan spøre legen din?

Gjest snart skalla???

De som holder kursene kan også ta feil, noe hårtapet ditt tyder på at er tilfellet.

14 kg på 5 mnd er også veldig mye.

Ja, du har nok rett. Jeg skulle ønske at det var mer informasjon om slike bivirkninger, det må da være flere enn meg som har opplevd dette??

Sakset fra statens ernæringsråd: En vektreduksjon på 1 - 3 kilo i måneden er å anbefale

Så selve vektreduksjonen er i følge ekspertene ikke hårreisende (!)

Sånn ble jeg etter hjemmefarging. (Da hadde jeg farget kanskje 1 gang hver 2 mnd i 1/2 år)

Det ble bare verre og verre, jeg sluttet å farge etter 1 år. Deretter måtte jeg bare klippe meg kort. Nå vokser det ut, og faller ikke av, og jeg håper det vokser ut så tykt som det var ..

Ellers er b-vitamin et hett tips.

Annonse

Ja, du har nok rett. Jeg skulle ønske at det var mer informasjon om slike bivirkninger, det må da være flere enn meg som har opplevd dette??

Sakset fra statens ernæringsråd: En vektreduksjon på 1 - 3 kilo i måneden er å anbefale

Så selve vektreduksjonen er i følge ekspertene ikke hårreisende (!)

Din vektreduksjon er ikke hårreisende på papiret.

Ca 0.5 kg i uka er det mange forsøker å oppnå, noe som selvsagt er svært vanskelig. I hvert fall om det er fett du vil miste, og det vil du jo.

Det som kan være skadelig, og som også kan være det som påvirker ditt hormonnivå, er en plutselig forandring i livsstil, samtidig som mange slankere får i seg alt for lite næring, noe som også kan bidra til ustabile hormonnivåer.

Du må også tenke på en ting: Den slankinga du nå driver med, er den "ekstrem"? Eller er det en levemåte du kan fortsette med i framtiden?

Er svaret nei på dette og du når du når vekten du drømmer om vil begynne å spise annerledes enn det du nå gjør, så vil du nok få en ny reaksjon, og dette kan meget mulig slå ut i en vektøkning du ikke engang drømte om.

Jeg er "imot" slanking, i hvert fall i ordets forstand. Det funker ikke i lengden, og det man da heller bør gå for er en generelt sunnere livsstil. Ikke noe man gjør fram til man når sin drømmevekt.

Denne metoden går selvsagt tregere, men den fungerer og vil ikke medføre hurtig vektøktning eller vektnedgang.

Slanking er farlig.

serendipity

Hei!

Takk for svar!Nei, jeg har ikke endret hormoninntaket på over to år, så der har alt vært stabilt.

Men jeg fikk et hormonelt rush her da jeg ble mor for et snart et år siden,....dog som adoptivmor, men.... jeg fikk faktisk melk i brystene.... Men det ble av ulike grunner ikke til at jeg ammet.

Kan noe slikt være årsaken, tro???

Tja... det i sammenheng med vektreduksjonen, så har du nok svaret! De fleste opplever sånne perioder, uten å ende opp skallet. Så jeg tror ikke du har noe å frykte :-)

Gjest snart skalla???

Din vektreduksjon er ikke hårreisende på papiret.

Ca 0.5 kg i uka er det mange forsøker å oppnå, noe som selvsagt er svært vanskelig. I hvert fall om det er fett du vil miste, og det vil du jo.

Det som kan være skadelig, og som også kan være det som påvirker ditt hormonnivå, er en plutselig forandring i livsstil, samtidig som mange slankere får i seg alt for lite næring, noe som også kan bidra til ustabile hormonnivåer.

Du må også tenke på en ting: Den slankinga du nå driver med, er den "ekstrem"? Eller er det en levemåte du kan fortsette med i framtiden?

Er svaret nei på dette og du når du når vekten du drømmer om vil begynne å spise annerledes enn det du nå gjør, så vil du nok få en ny reaksjon, og dette kan meget mulig slå ut i en vektøkning du ikke engang drømte om.

Jeg er "imot" slanking, i hvert fall i ordets forstand. Det funker ikke i lengden, og det man da heller bør gå for er en generelt sunnere livsstil. Ikke noe man gjør fram til man når sin drømmevekt.

Denne metoden går selvsagt tregere, men den fungerer og vil ikke medføre hurtig vektøktning eller vektnedgang.

Slanking er farlig.

Hei igjen.

GR har lært meg å legge om livsstilen. Jeg trøstespiste snop noe voldsomt i en periode, men nå er jeg tilbake til slik det var i barndommen, bare kos på lørdager.

Når det gjelder maten ellers, er jeg aldri sulten, spiser godt og variert, og slik jeg ønsker å leve i fremtiden. Det er godt med frukt og grønnsaker, og har kuttet ut de feteste matvarene. Men jeg går ikke av veien for å kose meg i helgene, som sagt.

Slanking er et belastende ord. Mange legger fokus på å få drømmekroppen, og helst på rekordtid.

Mitt mål er å få til et godt kosthold som gangner hele familien, samtidig som jeg selv får en bedre helse,....ved å redusere usundt fett.

Jeg ser altså ikke på dette kurset som en slankekur, men som en kurs som hjelper til med nødvendig livsstilsendring. Eneste jeg føler jeg burde bli flinkere til, er å få beveget litt på skrotten....men jeg har blitt flinkere....

Bottom line, tror vi er enige SDD.

Takk for alle svar.

Hei igjen.

GR har lært meg å legge om livsstilen. Jeg trøstespiste snop noe voldsomt i en periode, men nå er jeg tilbake til slik det var i barndommen, bare kos på lørdager.

Når det gjelder maten ellers, er jeg aldri sulten, spiser godt og variert, og slik jeg ønsker å leve i fremtiden. Det er godt med frukt og grønnsaker, og har kuttet ut de feteste matvarene. Men jeg går ikke av veien for å kose meg i helgene, som sagt.

Slanking er et belastende ord. Mange legger fokus på å få drømmekroppen, og helst på rekordtid.

Mitt mål er å få til et godt kosthold som gangner hele familien, samtidig som jeg selv får en bedre helse,....ved å redusere usundt fett.

Jeg ser altså ikke på dette kurset som en slankekur, men som en kurs som hjelper til med nødvendig livsstilsendring. Eneste jeg føler jeg burde bli flinkere til, er å få beveget litt på skrotten....men jeg har blitt flinkere....

Bottom line, tror vi er enige SDD.

Takk for alle svar.

Du har helt rett i at vi er enige.

Innstillingen din er meget god, så lykke til videre med en sunn livsstil!

Gjest snart skalla???

Nå er det vanlig å miste rundt 100 hårstrå i døgnet for friske mennesker.

Godt mulig at GR-kursene anbefaler et vekttap på 0,5 - 1 kg pr. uke, men hvor mange har du hørt om som har klart å holde vekten etter å ha sluttet på GR?

Hmmm....jeg har en del venninner som har gått på dette, og de har ENDRET livsstil,...og følgelig holdt seg fint. Men jeg har jo ingen statistikk å vise til, da.

Men rådet fra GR er å ta stabiliseringskurs. Det skal visst både de (money money) og vi brukere tjene på. Vi får veiledning i hvordan vi skal leve videre. Vi skal jo opp i kalorinivå, og vi får god oppfølging i sammensetting av måltidene.

Men, jeg vet jo ikke. Men jeg håper jo. Har ikke tro på piller og pulver. Sundt kosthold burde jo være nok til å gå ned, samt holde vekta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...