Gå til innhold

Shit...jeg sliter!(økonomi)

Anbefalte innlegg

Gjest Novembermom

"Men gjort er gjort og jeg tror ikke det blir mer sosialkontor på oss. Men vi ble ikke bedt om å selge noe og før vi gikk til sosialkontoret så brukte vi også opp alle sparepengene til barna på ubetalte regninger som kom ut av det blå."

Brukte opp alle sparepengene til barna? Måper, det er noe av det verste jeg har hørt.

Det er vel for pokker ingen regninger "som kommer ut av det blå heller", så sant det ikke er snakk om langvarig sykdom, man ikke kan noe for, eller får gjor noe med. Det har du da heller ikke nevnt noe om, så jeg regner med at det ikke er det som er grunnen.

Ja du får ha meg unnskyld, hvis det er noe jeg har gått glipp av her, men å bruke sparepengene til ungene?

Disse regningene som kom ut av det blå, var utenom de faste utgiftene og vi visste ikke at de kom. De dumpet ned i postkassen uten forvarsel. Og dermed så fikk vi

Og noen sosialkontorer sier at du skal ta eventuelle sparepenger som står på kontoen. Det spiller ingen rolle om det er barnas.

Fortsetter under...

• Svar 173
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

17

• petter smart

17

• Ulv I Faarikaal

7

• Reg@l

6

"Men gjort er gjort og jeg tror ikke det blir mer sosialkontor på oss. Men vi ble ikke bedt om å selge noe og før vi gikk til sosialkontoret så brukte vi også opp alle sparepengene til barna på ubetalte regninger som kom ut av det blå."

Brukte opp alle sparepengene til barna? Måper, det er noe av det verste jeg har hørt.

Det er vel for pokker ingen regninger "som kommer ut av det blå heller", så sant det ikke er snakk om langvarig sykdom, man ikke kan noe for, eller får gjor noe med. Det har du da heller ikke nevnt noe om, så jeg regner med at det ikke er det som er grunnen.

Ja du får ha meg unnskyld, hvis det er noe jeg har gått glipp av her, men å bruke sparepengene til ungene?

Man får ikke hjelp på sosialkontoret før man har brukt opp sparepengene til barna.

Du.....vi brukte ikke mye penger på julegaver. All hans julelønn gikk opp i utgifter og diverse andre utgifter

( ikke x-box ). Januar hadde blitt en trang mnd uansett.

Skulle vi latt være å kjøpe julegaver da liksom?

Julegavene brukte vi minimalt på og vi delte det også opp i fjor. Så alt ble ikke kjøpt i desember.

Jeg skrev alt det der til sosialen, så de visste om situasjonen.

Hadde ikke jeg fått stønad fra de i desember og januar så hadde ikke vi hatt råd til nåla i veggen. og det hadde ikke spilt noen rolle om vi hadde latt være å kjøpe julegaver. Vi hadde vært blakk uansett.

Vi har bare en inntekt og har ikke råd til å ligge av penger til regningene som kommer i januar, februar, mars osv.

Vi må ta det når de kommer og det var pga disse regninene vi slet som f i desember og har slitt som bare det til nå.

Og som jeg sa, hva folk kjøper er opp til dem selv. Vi kjøpte x-boxen på kreditt som julegave til oss selv og den var på tilbud. Kreditten ble ikke nedbetalt med stønaden, for stønaden gikk til mat.

Kreditten har blitt nedbetalt med våre egne penger.

Hadde det ikke vært for stønaden, så hadde ikke vi hatt mat på bordet i januar.

Og det hadde ikke spilt noen rolle om vi hadde kjøpt julegaver eller ikke. Vi brukte veldig lite på julegaver i år som følge av januar.

Herregud - du imponerer stadig med logikken din. *stønn*

Har du aldri fått uforutsette regninger? Bilreparasjoner, kaputt vaskemaskin el.l.?

Det var ikke noe vedtak. Det var bare en inntakskonsulent, en ung kvinnelig jypling uten evne til emapti (!!) som antakelig skulle "sile ut" verdig trengende. Sikkert en såkalt økonomikonsulent.

Og, med egen bolig, som vi først måtte ta pant i, og høye kvalifikasjoner rent utdanningsmessig, var vi ikke verdig trengende...

De har ikke lov til å holde på sånn. Krev å få søke skriftlig. Skriv søknaden og lever dem til dem, de er pliktige til å behandle den.

Dersom de fremdeles av en eller annen urimelig grunn nekter å skrive et vedtak (om det så er et avslag) så klag direkte til fylkesmannen. Skriv en klage selv.

Det er rett og slett ikke grenser for hva disse kontorene mener de er i sin fulle rett til å gjøre, jeg ser det for meg om folk ble stoppet i døra på aetat eller trygdekontoret fordi "yo, du kan jo bare pantsette huset, du får ikke søke uføretrygd".

*himle*

Det er mye rart som foregår. Klag!

En advokat kan også være til hjelp..

http://home.c2i.net/afo-oslo/bruker.html

Det er sjelden helt så enkelt som de har fremstilt det der, siden lovene er svært spinkle og levner rom for utrolig mange merkelige tolkninger, men allikevel, det gir en pekepinn.

Har du aldri fått uforutsette regninger? Bilreparasjoner, kaputt vaskemaskin el.l.?

Jo selvsagt, men disse er for meg ikke uforutsigbare, men ting man må regne med skjer.

Derfor har vi en konto til faste utgifter, hvor vi legger av en viss sum penger pr. måned og i tillegg litt ekstra, nettopp for å ha til ting som kan skje.

Sånn sett har vi iallefall til faste utgifter, og ja jeg vet hvordan det er å hatt/ha det trangt, så det er ikke det jeg reagerer på.

Men å bruke ungenes sparepenger, nei da hadde jeg heller solgt noe, eller latt være å kjøpt en julegave bla. til mannen og seg selv, som novembermom her har gjort. Det går jo ikke ann å kjøpe noe man ikke har råd til, selv om jeg forstår aldri så godt at ting er fristende.

Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å bruke av ungenes sparepenger, men det er jo selvsagt mulig at de order opp i det igjen, og det er ikke min oppgave å dømme. Syntes bare hun har et litt merkelig syn på økonomi.

Jeg har langt mer forståelse for frusterert mamma.

Annonse

Jo selvsagt, men disse er for meg ikke uforutsigbare, men ting man må regne med skjer.

Derfor har vi en konto til faste utgifter, hvor vi legger av en viss sum penger pr. måned og i tillegg litt ekstra, nettopp for å ha til ting som kan skje.

Sånn sett har vi iallefall til faste utgifter, og ja jeg vet hvordan det er å hatt/ha det trangt, så det er ikke det jeg reagerer på.

Men å bruke ungenes sparepenger, nei da hadde jeg heller solgt noe, eller latt være å kjøpt en julegave bla. til mannen og seg selv, som novembermom her har gjort. Det går jo ikke ann å kjøpe noe man ikke har råd til, selv om jeg forstår aldri så godt at ting er fristende.

Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å bruke av ungenes sparepenger, men det er jo selvsagt mulig at de order opp i det igjen, og det er ikke min oppgave å dømme. Syntes bare hun har et litt merkelig syn på økonomi.

Som skattebetaler ville jeg mislike at folk kunne sette penger i banken i ungenes navn, for deretter å få penger av sosialkontoret og sende regningen til meg og de andre.

Jeg er ikke mot velferdssamfunnet, men jeg vil ikke finansiere andres spareordninger.

Og det er enklere å fylle opp en bankkonto når man kommer seg litt ovenpå, enn å styre med å selge f.eks. en gammel, nesten verdiløs bruktbil som man egentlig har bruk for selv.

Som skattebetaler ville jeg mislike at folk kunne sette penger i banken i ungenes navn, for deretter å få penger av sosialkontoret og sende regningen til meg og de andre.

Jeg er ikke mot velferdssamfunnet, men jeg vil ikke finansiere andres spareordninger.

Og det er enklere å fylle opp en bankkonto når man kommer seg litt ovenpå, enn å styre med å selge f.eks. en gammel, nesten verdiløs bruktbil som man egentlig har bruk for selv.

Er det noen som setter egne sparepenger i ungenes navn altså. Har aldri jeg hørt om men. Hos meg fungerer det ikke sånn, og det ungene har på banken, er gaver fra familie og venner, samt av oss selvfølgelig. Dette er ikke penger som tilhører OSS, men ungene.

Jeg snakket heller ikke om å selge en gammel verdiløs bil, men å la være å kjøpe ny video og x-boks, eller hva det nå heter. Man må beregne litt inn i fremtiden også, men som sagt ikke mitt bord å bry meg oppi.

Gjest irritert i kveld

Stakkars "frustrert mamma", hun er Karl og co sitt verste mareritt, hun er alenemor, hun bor på bygda, og hun har dårlig råd og må be om hjelp på sosialkontoret.

Da er hun jamen ikke mye verdt her inne, og skal ikke eie nåla i veggen før hun skal få av "våre skattepenger".

Fytti katta sier jeg bare!!

Norge er et landstrakt land, alle kan ikke bo med bussforbindelse rett utenfor døra, selv de som har dårlig råd må vel for faen få lov til å velge hvor de vil bo med sine barn.

På foreldreforum leser jeg om barnehager i Oslo hvor barna knapt har plass til å snu seg når de er ute, her på bygda hvor jeg bor har de barnehager med både akebakke og skog og masse trær og utfordringer for barn i vekst.

Er det slik vi skal få det, et par kvadratmeter til hvert barn, avfolk distriktene og steng sosialkontorene??

Gjest Novembermom

Vi kan ikke ligge av penger til uventede regninger. Det tjener ikke han nok til.

Og disse uventede regningene kom før jul.

Og selv om pengene er barnas, så må vi bruke dem når det er krise.

Som det var når de regningene kom.

Og noen sosialkontor forlanger faktisk at du bruker sparepengene først.

Det spiller ingen rolle hvem pengene hører til.

Disse sparepengene var penger fra dåp og vi skal betale tilbake når vi har fått oss bedre økonomi. Vi kan ikke spare penger til barna. Vi ligger på sparebøsse nå og da, men det er alt.

Pr i dag klarer vi oss selv, selv om vi har hatt 2000-2500,-å leve for etter at alt er betalt.

Vi vil ikke komme på fote igjen før i Mai når feriepengene kommer og selv da må vi kjøpe noen ting som vi trenger som nye sko. Datteren vår trenger ny dyne og ny pute for den hun har nå er nesten for liten. Og det trengs en ny gardinstang på rommet deres da den gamle de hadde gikk i stykker. Disse tingene har vi utsatt til nå.

Uansett om vi hadde lagt av penger i desember til januar så hadde vi måttet gå til sosialkontoret uansett.

Nå er vi nesten på fote igjen og har betalt ned kreditten.

Julelønningen hans gikk til regninger, julegaver ( som vi brukte minimalt på ) og mat. Det lille som var igjen.

Vi valgte å kjøpe det på kreditt der og da ( med her og nå kort ) og man kan betale den tilbake når som helst.

Tingene var på tilbud.

Nå spiller jo ikke det noen rolle, men vi har også brukt kreditten på mat i fra desember og fram til nå.

Men gjort er gjort, men barna mangler ikke noe som helst av verken mat eller klær.

Men det er ikke alle som er rik og kan ligge av masse penger hvert år til uventede regninger og til regningene som kommer i begynnelsen av hvert år.

Vi ville bare kjøpe en julegave til oss selv som vi utsatte betalingen på en stund.

Vi kan ikke selge bilen vår, for den har vi bruk for selv og den er så gammel og skranglete at den ville ha havnet på fyllingen i stedet.

Nå er ikke vi "kunder" på sosialen lenger, så da har ikke dette mye å si egentlig.

Det er bare det at sosialkontorene er forskjellig fra bydel til bydel. Vi fikk ikke bedskjed om å selge bilen vår.

Det kunne vi uansett ikke ha gjort da ingen ville ha kjøpt den sånn som den er.

Gjest Rusle

Når man får barn bør man forutse at man kanskje blir alene og blir man det så kan man ikke forvente at økonomien og det sosiale livet blir det samme.

Jeg vet hva jeg snakker om da jeg også har tre unger men jeg har vært så "dum" at jeg har 14 år mellom eldste og yngste så jeg har i hvert fall sittet hjemme nesten hver kveld i 14 år uten noe avlastning.

Jeg har heller ikke valgt å få dem alene og ekteskapet mitt varte nesten like lenge som ditt. Det andre forholdet varte bare i tre år. Likevel forsvant fedrene som dugg for solen :o)

"Når man får barn bør man forutse at man kanskje blir alene og blir man det så kan man ikke forvente at økonomien og det sosiale livet blir det samme"

Har sett på deg som et fornuftig menneske, men dette kan du da ikke mene?? Hvem i all verden er det som lar vøre å få flere barn i tilfelle forholdet en gang i fremtiden skulle ryke?

Vi har to barn. Det beste ville altså vært å bare ha ett, eller aller best-ingen. Forholdet kan jo ryke.....

Håper jeg misforsto deg.

Er det noen som setter egne sparepenger i ungenes navn altså. Har aldri jeg hørt om men. Hos meg fungerer det ikke sånn, og det ungene har på banken, er gaver fra familie og venner, samt av oss selvfølgelig. Dette er ikke penger som tilhører OSS, men ungene.

Jeg snakket heller ikke om å selge en gammel verdiløs bil, men å la være å kjøpe ny video og x-boks, eller hva det nå heter. Man må beregne litt inn i fremtiden også, men som sagt ikke mitt bord å bry meg oppi.

Jeg skal heller ikke bry meg, da jeg ikke har hatt økonomiske problemer etter at jeg fikk familie.

Og jeg tror ikke nødvendigvis at det er så mange som i utgangspunktet setter "egne" penger på ungenes konto. Men dersom det plutselig ble regelen at husstanden kunne få penger fra det offentlige selv om den hadde penger stående i banken, ser jeg ikke bort fra at noen ville få gode ideer. Noen, ikke alle.

"Når man får barn bør man forutse at man kanskje blir alene og blir man det så kan man ikke forvente at økonomien og det sosiale livet blir det samme"

Har sett på deg som et fornuftig menneske, men dette kan du da ikke mene?? Hvem i all verden er det som lar vøre å få flere barn i tilfelle forholdet en gang i fremtiden skulle ryke?

Vi har to barn. Det beste ville altså vært å bare ha ett, eller aller best-ingen. Forholdet kan jo ryke.....

Håper jeg misforsto deg.

Jeg håper da ingen lar være å få barn av den grunn. Mente ikke at man skulle gå rundt å tro at forholdet ryker. Men siden mesteparten av alle forhold ryker burde man ikke bli overrasket over at man plutselig er alene. Jeg tror jeg har vanskelig for å ordlegge meg for tiden.

Annonse

Det er ikke snakk om sentrum eller midt i ødemarka. En plass med bussforbindelser og flere barn hadde jo vært en god ide. Tror barna dine hadde trivdes bedre med flere barn rundt seg. Så hadde du fått avlastning og sfo hadde ikke vært nødvendig.

Barn takler å flytte. De får som regel lett nye venner, du får heller følge dem opp litt ekstra til å begynne med. Tror de sliter mer med at dere har så dårlig råd. Selv om du sikkert prøver å ikke vise det framfor barna, ser de din frustrasjon og hjelpeløshet.

Er det ingen jobber i sentrum du kan få da? Siden det er kort vei med bil.

Gamle biler har ofte mer bruksverdi enn salgsverdi. Men de koster som regel en god del å holde på veien. Du får neppe mye for bilen, men du kan spare en del.

Barn takler å flytte? Joda, kanskje en eller to ganger, men når det blir mye flytting på de så er det faktisk ikke alle som takler det like bra. Jeg har vært borti det selv, har av ulike grunner måtte flytte 4 ganger siden sommeren, og sønnen min har hatt virkelig store problemer på grunn av dette. Så det er faktisk ikke alle barn som takler all flytting!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...