Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å finne igjenn denne talen av Bush:

"that this nation will prevail in this war against terror," he said, "because we're

the greatest nation, full of the finest people on the face of this earth.".

Men den er borte fra Washingtons sider, og flere med. Noen som vet hvor jeg kan finne den??

Flere som ble sjokerte av den?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97717-we-are-the-finest-people/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pip

13

• conan

5

• KaVa

3

• salome

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg hoppet i stolen da jeg så det på Dagsrevyen. Tror det var samme dagen som ambassadøren var ute og slengte med leppa, var det onsdag for en drøy uke siden?

Finner det ikke igjen jeg heller (prøvd a-tekst), men jeg ser Per Arne Dahl siterte det i Aftenpostens morgennummer 16.mars. Rapporter tilbake om du finner det!

Annonse

Gjest QuePasta

Det er en hvis forskjell på "Typisk norsk å være god" til å slå fast at "We are the finest people". I mine øyne i alle fall.

Begge uttalelsene har samme formål - å styrke den nasjonale moral og selvfølelse.

Amerikanerne har en litt annen måte å uttrykke slike ting på - det er en kulturgreie, ikke værre enn som så.

Dersom du ser litt nærmere på USA vil du finne at det er sannsynligvis verdens mest tolerante nasjon med tanke på rase og religion.

Du vil selvsagt også kunne finne skrekkeksempler på det motsatte.

Nei, slett ikke.

Her hjemme var det en gang en dame som sa "det er typisk norsk å være god."

Jepp.

Og det har hun da også rett i.

Det er typeisk norsk å være god. Og det er typisk mennesket å være godt.

Hadde hun derimot satt det i sammenheng med en tale der hun brukte det som et arguemnt for å gå til krig hadde jeg kalt henne fascist.

Men talen er borte fra de offesielle sidene til Washington. Hva i all verden betyr det?

Annonse

Jeg hoppet i stolen da jeg så det på Dagsrevyen. Tror det var samme dagen som ambassadøren var ute og slengte med leppa, var det onsdag for en drøy uke siden?

Finner det ikke igjen jeg heller (prøvd a-tekst), men jeg ser Per Arne Dahl siterte det i Aftenpostens morgennummer 16.mars. Rapporter tilbake om du finner det!

http://usinfo.state.gov/topical/pol/terror/02032101.htm

And as you love a neighbor like you'd like to be loved yourself, remember that you represent that spirit;

you represent the best of our country; and you join us all in standing squarely in the face of evildoers.

This great country is the finest country on the face of the Earth. And we're going to show the world

exactly that. (Applause.)

Det er mulig at du i vanskelige tider ville forsøke å motivere dine undersåtter ved å si ting som "dere er som alle andre, og alle andre er som dere"...

Folk har forskjellig lederstil.

Dette er ikke en tale i vanskelige tider. Dette er en tale som skal lede til krig.

Det er en viss forskjell, er det ikke?

Vi har sett menn som mante til krig med å snakke om "übermench" før. Det gir dårlige assosiasjoner, gjør det ikke?

Begge uttalelsene har samme formål - å styrke den nasjonale moral og selvfølelse.

Amerikanerne har en litt annen måte å uttrykke slike ting på - det er en kulturgreie, ikke værre enn som så.

Dersom du ser litt nærmere på USA vil du finne at det er sannsynligvis verdens mest tolerante nasjon med tanke på rase og religion.

Du vil selvsagt også kunne finne skrekkeksempler på det motsatte.

"Dersom du ser litt nærmere på USA vil du finne at det er sannsynligvis verdens mest tolerante nasjon med tanke på rase og religion."

Etter å ha bodd ett år i midtvesten i USA, deler jeg langt fra din oppfatning. Ikke misforstå, jeg elsker USA, har mange gode venner i landet, men ser også mange negative sider med landet, og spesielt med den nåværende politiske ledelsen.

Retorikken til Bush gir meg frysninger, og han ligner foruroligende på "ledere i land man ikke vil sammenligne seg med". Jeg vet at Gud har en annen plass i det amerikanske samfunnet, men for meg blir det så feil å koble Gud til noen som helst nasjons inntekt i forbindelse med krigføring.

OG: Svært mange amerikanere er utrolig ignorante for verden utenfor stuedøra deres. I alle fall i midtvesten, der jeg bodde.

http://usinfo.state.gov/topical/pol/terror/02032101.htm

And as you love a neighbor like you'd like to be loved yourself, remember that you represent that spirit;

you represent the best of our country; and you join us all in standing squarely in the face of evildoers.

This great country is the finest country on the face of the Earth. And we're going to show the world

exactly that. (Applause.)

*putte finger'n i halsen*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...