soleil Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Hei! Jeg vurderer å kjøpe et kjæledyr. Katt er utelukket pga nærheten til hovedvei og toglinje så nå vurderer jeg dvergkanin. Har sett på løvehode hermelin,som var veldig søt Jeg har ikke hatt kanin før og er usikker, så jeg håper noen kan fortelle meg litt om det å ha kanin. Hvor bør en kjøpe kaninen? Er det forskjell på de kaninene som kommer fra dyrebutikker og de som kommer fra forskjellige oppdrettere? Hva er tryggest/best? Er det greit å ha kun en kanin, når man er borte på dagen pga jobb eller skole? (Har tid til den etter det) Hvilket kjønn er å anbefale, og er det lett å bestemme dette på dyret? (Har hørt at hanndyrene skvetter illeluktende urin) Hvordan kan jeg vurdere kaninen, når jeg ikke har greie på kaniner? Jeg vil helst ha en frisk og rask kanin uten problemer med tenner osv. Hvor kan jeg få tak i brukt innebur for kanin? Er ute etter et bur med litt størrelse. Hvertfall 120 cm langt. (Eller hva er eventuelt anbefalt størrelse på bur?) Er det problematisk å lære kaninen å gå i sæle? Hvor kjøper man mat og det som trengs daglig i buret? Er produkter fra Kiwi like bra som de i dyrebutikken? Veldig takknemlig for innspill! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97883-vurderer-%C3%A5-kj%C3%B8pe-dvergkanin-l%C3%B8vehodehermelin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
shandy Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Jeg har en dvergvedder(hunn) den er tam og kjælen, og kan slippes løs i hagen. Lett å få tak i, og kommer når jeg roper. Jeg kan ligge å sole meg på solseng ute om sommeren, og så kommer hun sprettende under, og bumper meg i rumpa, vil ha kos og oppmerksomhet :-) Vi hadde også en hermelin, hvit med knallblå øyne, nydelig, men denne var sky og bare til pynt og avling. Det ble noen unger ja, og nå har vi 6. Det er blanding av dvergvedder og hermelin. De er fine, men gemyttet er totalt forskjellig. Noen er litt tamme, mens andre er like redde som hermelinpappaen(død)var. Mitt tips er en dvergvedder. Mulig vår er spesiell, men den er klok og er til kos og hygge, ja latter også, finner på mye rart. Alle våre er ute hele året og har et bur på 2*3m, ikke fancy og fint, men de trives. Mat: Gulrøtter, brød, og snacks fra dyrebutikker(innimellom) og (kraftfor (sier ekspertene), men dette blir liggende igjen da de velter alle skåler og peller ut det de liker best først. For du får kjøpt på kiwi er like godt som det du kjøper i en dyrebutikk, de er bare prisen som er forskjellig. Innholdet er det samme Mine lever da godt iallefall og jeg har tatt med alle nye unger til en opdretter for å konstatere kjønn og helse. Nå klarer vi å se kjønn selv. Litt vanskelig å forklare egentlig, det må vises. Mine går sammen, men den ene hannen er løs, og den andre sitter for seg selv. De savner hverandre, så det er ikke noe problem med han som går løs, for han sitter på utsiden og vil inn til de andre. Museteft kanskje, men hunnkaninene er også sånn. De sitter tett sammen, og til dags dato har ingen av dem slåss. De vet hvem som er sjefen, og det er gamlemor dvergvedder :-) Dette er egentlig mot normalen, for egentlig sies det at kaniner ikke trives sammen - det stemmer ikke med min virkelighet :-) Kjøp en dvergvedder du. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97883-vurderer-%C3%A5-kj%C3%B8pe-dvergkanin-l%C3%B8vehodehermelin/#findComment-551825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 21. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2003 Jeg har en dvergvedder(hunn) den er tam og kjælen, og kan slippes løs i hagen. Lett å få tak i, og kommer når jeg roper. Jeg kan ligge å sole meg på solseng ute om sommeren, og så kommer hun sprettende under, og bumper meg i rumpa, vil ha kos og oppmerksomhet :-) Vi hadde også en hermelin, hvit med knallblå øyne, nydelig, men denne var sky og bare til pynt og avling. Det ble noen unger ja, og nå har vi 6. Det er blanding av dvergvedder og hermelin. De er fine, men gemyttet er totalt forskjellig. Noen er litt tamme, mens andre er like redde som hermelinpappaen(død)var. Mitt tips er en dvergvedder. Mulig vår er spesiell, men den er klok og er til kos og hygge, ja latter også, finner på mye rart. Alle våre er ute hele året og har et bur på 2*3m, ikke fancy og fint, men de trives. Mat: Gulrøtter, brød, og snacks fra dyrebutikker(innimellom) og (kraftfor (sier ekspertene), men dette blir liggende igjen da de velter alle skåler og peller ut det de liker best først. For du får kjøpt på kiwi er like godt som det du kjøper i en dyrebutikk, de er bare prisen som er forskjellig. Innholdet er det samme Mine lever da godt iallefall og jeg har tatt med alle nye unger til en opdretter for å konstatere kjønn og helse. Nå klarer vi å se kjønn selv. Litt vanskelig å forklare egentlig, det må vises. Mine går sammen, men den ene hannen er løs, og den andre sitter for seg selv. De savner hverandre, så det er ikke noe problem med han som går løs, for han sitter på utsiden og vil inn til de andre. Museteft kanskje, men hunnkaninene er også sånn. De sitter tett sammen, og til dags dato har ingen av dem slåss. De vet hvem som er sjefen, og det er gamlemor dvergvedder :-) Dette er egentlig mot normalen, for egentlig sies det at kaniner ikke trives sammen - det stemmer ikke med min virkelighet :-) Kjøp en dvergvedder du. Tusen takk for fint svar! Jeg så også på dverg-wedder i dyrebutikken og de var veldig pene. Lysebrune oppå og grå under. Det jeg likte med løvehode-hermelinen var at de var så pusete og pjuskete. Veldig søte.. Det beste hadde vært om de holdt seg som da de var 6/7 uker!! Nuudelige! Jeg lurer fortsatt litt på hvor jeg skal kjøpe, om jeg skal satse på de i dyrebutikken eller om jeg skal kontakte en oppdretter. Er det mange serøse oppdrettere på Østlandet? De i butikken blir jo mast med pga unger osv og mange kaniner er i samme buret. Men det har kanskje ingen betydning? Det hørtes fint ut å ha kaninene ute hele året, men hva når det er kaldt? Har du noen form for varme i buret? Et lite hus? Hvordan har du ordnet dette? (Fattern er snekker så det er vel muligheter for et fancy kaninhus for min del - håper jeg!) Men om kaninene står ute er det vel vanskelig å ta dem med inn for kos? Har lest om at pelsen kan falle av og at de kan bli veldig syke. Jeg har mest lyst på en kose-kanin, ettersom jeg ikke kan ha katt pga beliggenheten. Hvordan kan jeg vurdere kaninen, når jeg ikke har greie på kaniner? Det med tenna er jo litt viktig.Men dyrebutikken selger sikkert ikke dyr som er misdanna... Vaksinerer du dyra mot noe? Ooops, det ble visst mange spørsmål denne gangen, også.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97883-vurderer-%C3%A5-kj%C3%B8pe-dvergkanin-l%C3%B8vehodehermelin/#findComment-551833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shandy Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Tusen takk for fint svar! Jeg så også på dverg-wedder i dyrebutikken og de var veldig pene. Lysebrune oppå og grå under. Det jeg likte med løvehode-hermelinen var at de var så pusete og pjuskete. Veldig søte.. Det beste hadde vært om de holdt seg som da de var 6/7 uker!! Nuudelige! Jeg lurer fortsatt litt på hvor jeg skal kjøpe, om jeg skal satse på de i dyrebutikken eller om jeg skal kontakte en oppdretter. Er det mange serøse oppdrettere på Østlandet? De i butikken blir jo mast med pga unger osv og mange kaniner er i samme buret. Men det har kanskje ingen betydning? Det hørtes fint ut å ha kaninene ute hele året, men hva når det er kaldt? Har du noen form for varme i buret? Et lite hus? Hvordan har du ordnet dette? (Fattern er snekker så det er vel muligheter for et fancy kaninhus for min del - håper jeg!) Men om kaninene står ute er det vel vanskelig å ta dem med inn for kos? Har lest om at pelsen kan falle av og at de kan bli veldig syke. Jeg har mest lyst på en kose-kanin, ettersom jeg ikke kan ha katt pga beliggenheten. Hvordan kan jeg vurdere kaninen, når jeg ikke har greie på kaniner? Det med tenna er jo litt viktig.Men dyrebutikken selger sikkert ikke dyr som er misdanna... Vaksinerer du dyra mot noe? Ooops, det ble visst mange spørsmål denne gangen, også.. Ja det ble mange spørsmål, og jeg er ingen ekspert. Derfor har jeg som sagt tatt de med til en som driver med oppdrett, og har greie på det. Vedderen kjøpte jeg med papirer og alt som var av godkjennelse. Husker ikke det nå, men jeg fikk det jeg betalte for. Hun er noe for seg selv :-) Jeg tror jeg ville vært litt betenkt med å kjøpe i dyrebutikk, fordi der går det mye på utseendet som ungene faller for, og ikke om kaninens gemytt og stamtavle - om du skjønner. Det er jo forsåvidt det samme, hvis man bare skal ha en å se på, men jeg for min del ville nå hatt en kanin det gikk ann å få litt kontakt og kos med var jeg deg. Jeg orker ikke å skrive så mye om det nå, men du kan maile meg hvis du har lyst. Så kan jeg svare en annen dag :-) [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97883-vurderer-%C3%A5-kj%C3%B8pe-dvergkanin-l%C3%B8vehodehermelin/#findComment-551843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 21. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2003 Ja det ble mange spørsmål, og jeg er ingen ekspert. Derfor har jeg som sagt tatt de med til en som driver med oppdrett, og har greie på det. Vedderen kjøpte jeg med papirer og alt som var av godkjennelse. Husker ikke det nå, men jeg fikk det jeg betalte for. Hun er noe for seg selv :-) Jeg tror jeg ville vært litt betenkt med å kjøpe i dyrebutikk, fordi der går det mye på utseendet som ungene faller for, og ikke om kaninens gemytt og stamtavle - om du skjønner. Det er jo forsåvidt det samme, hvis man bare skal ha en å se på, men jeg for min del ville nå hatt en kanin det gikk ann å få litt kontakt og kos med var jeg deg. Jeg orker ikke å skrive så mye om det nå, men du kan maile meg hvis du har lyst. Så kan jeg svare en annen dag :-) [email protected] Vet du om noen seriøse oppdrettere på Østlandet? Er graden av sosial-oppførsel arvelig hos kaniner? At det er en artig og kosete kanin betyr selvfølgelig mer enn utseendet Kan hende jeg sender deg en mail, men jeg kan like gjerne ringe en dyrlege i nærheten her og høre om hva han mener. Uansett: Tusen takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97883-vurderer-%C3%A5-kj%C3%B8pe-dvergkanin-l%C3%B8vehodehermelin/#findComment-551852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tips Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 http://www.lorenskog-dyreklinikk.no/kanin.htm 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97883-vurderer-%C3%A5-kj%C3%B8pe-dvergkanin-l%C3%B8vehodehermelin/#findComment-554416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.