Gå til innhold

Rasisme: må jeg være venn med en neger for ikke bli kalt rasist ?

Anbefalte innlegg

attila1365380493

Her i landet er det umulig å diskutere innvandringspolikk uten å bli kalt rasist. Jeg har aldri uttalt en setning som henviser til rase, men syns det blir for mange innvandrere i mitt nærmiljø, og liker ikke alt som de fremmedkulturelle trekker med seg til landet. Skolen her slutter å bruke norsk som speåk i timene og de etnisk norske elevene forstår ikke hva som foregår. Etnisk norske naboer flytter før de må sende barna på skolen her. Det fins nå oppganger med kun utenlandske navn. Ingen deltar på aktiviteter, alle holder seg for seg selv. De utenlandske foreldrene holder jenter inne og forsømmer opdragelsen av guttene, som utvikler seg til rene troll og f eks kaller etnisk hvite kvinner for horer.

Får jeg lov å ikke like utviklingen? Får jeg lov å ikke like mennesker som kaller meg hore ? Får jeg lovå ikke like at barna ikke skjønner hva som foregår i timeme ?

Fortsetter under...

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

73

• attila1365380493

60

• Dorthe

16

• En_Mamma

16

Mest aktive i denne tråden

Du har lov til å meine akkurat det du vil. Men du må sjølvsagt tåle at andre har andre røynsler og tankar om utviklinga.

Du peiker på ei rekkje ting som du ikkje likar. Det verkar som du er redd. Men kva er du redd for?

Dette forstår ingen som ikke har bodd i et område som er overbefolket av utlendinger. Du behøver ikke å like det.

Men du kan likevel være venn med folk fra andre nasjoner, de er ikke så veldig glad i utviklingen de heller.

Du skriver: "Jeg har aldri uttalt en setning som henviser til rase, men syns det blir for mange innvandrere i mitt nærmiljø, og liker ikke alt som de fremmedkulturelle trekker med seg til landet."

*ler så jeg griner*

Du begynner setningen med en påstand, og fullfører den ved å motsi det du skrev først (dog om folkegrupper, istedet for raser).

Her er definisjonen av rasisme, fra Caplex:

"rasisme, syn el. holdning som bygger på antakelsen om at menneskene kan grupperes i raser hvorav enkelte er "høyerestående" og andre "laverestående". Antakelsen har intet vit. grunnlag, men brukes for å undertrykke og forfølge mennesker på grunn av deres hudfarge, religion, kultur osv."

Med vennlig hilsen

Dette forstår ingen som ikke har bodd i et område som er overbefolket av utlendinger. Du behøver ikke å like det.

Men du kan likevel være venn med folk fra andre nasjoner, de er ikke så veldig glad i utviklingen de heller.

En undersøkelse jeg så (for et par år siden) viste at jo tettere kontakt nordmenn hadde med utlendinger, jo bedre likte de utlendingene.

De som mislikte "utlendinger" mest var de som "aldri" hadde truffet noen!

Med vennlig hilsen

En undersøkelse jeg så (for et par år siden) viste at jo tettere kontakt nordmenn hadde med utlendinger, jo bedre likte de utlendingene.

De som mislikte "utlendinger" mest var de som "aldri" hadde truffet noen!

Med vennlig hilsen

Det er forskjell på å mislike den utviklingen som blir påpekt i hovedinnlegget og det å mislike utlendinger.

Annonse

Det er forskjell på å mislike den utviklingen som blir påpekt i hovedinnlegget og det å mislike utlendinger.

Nei, det går egentlig på det samme. Det er å tillegge en folkegruppe bestemte åndelige egenskaper, basert på "hvor de er født", rase, eller religion.

Det som skrives er grove generaliseringer, som er beviselig falske og/eller irrelevante.

Det er på "alle tyskere er nazister" nivået.

Med vennlig hilsen

Jeg har blitt kalt rasist selv om en av mine bestevenner er neger.

Hvorfor skulle det være en "garanti" mot at du er rasist?

Jeg kjenner mange hvite i Sør Afrika som har svarte venner, men som fremdeles mener at de hvite bør styre landet.

Med vennlig hilsen

Nei, det går egentlig på det samme. Det er å tillegge en folkegruppe bestemte åndelige egenskaper, basert på "hvor de er født", rase, eller religion.

Det som skrives er grove generaliseringer, som er beviselig falske og/eller irrelevante.

Med vennlig hilsen

Jeg er ikke enig.

Bare vent til dine unger går i barnehagen/skolen med en nordmann og 28 utlendinger som ikke snakker norsk. Og læreren snakker dårlig norsk og hjelpelæreren ikke snakker norsk i det hele tatt. Ingen liker den utviklingen. Ikke utlendingene heller.

Det har ingenting med rasisme å gjøre.

attila1365380493

Du skriver: "Jeg har aldri uttalt en setning som henviser til rase, men syns det blir for mange innvandrere i mitt nærmiljø, og liker ikke alt som de fremmedkulturelle trekker med seg til landet."

*ler så jeg griner*

Du begynner setningen med en påstand, og fullfører den ved å motsi det du skrev først (dog om folkegrupper, istedet for raser).

Her er definisjonen av rasisme, fra Caplex:

"rasisme, syn el. holdning som bygger på antakelsen om at menneskene kan grupperes i raser hvorav enkelte er "høyerestående" og andre "laverestående". Antakelsen har intet vit. grunnlag, men brukes for å undertrykke og forfølge mennesker på grunn av deres hudfarge, religion, kultur osv."

Med vennlig hilsen

Jeg trodde de hadde en en sympatisk kultur, men de fleste har ikke det. Kvinnene er undertrykket og mennnee er vulgære og innåslitne. I hvertfall de jeg kjenner litt.

Inntrykket jeg får av mine fremmedkulturelle naboer gjør at jeg omgår dem. De gjør ingenting for å integrere seg, bare oppfører seg som man gjør der de kom fra. Gressklipper og malerkost har de ikke hørt om, så alt forfaller. Det spikres opp de underligste og styggeste konstruksjoner på hageflekker, og gamle kjøleskap og komfyrer lagres i hagene og i oppgangen sammen med annet søppel. De kokes mat som får hele blokka til stinke som et gatekjøkken i Bagdad.

Døra ut til oppgangen holdes åpen så de virkelig får spredd lukta inn til alle som bor der.

Er det rart jeg flytter ?

Lærerne er slitne og oppgitte, og de bra slutter. Snart slipper vi opp for lærere som gidder. Sosialkontoret og helsetilbudet er på lavmål på grunn av pågangen, det virker som det har slutta å virke. De sier halvparten av stillingene er ubesatt og ingen gidder jobbe her.

Små barn er tolker for foreldre og besteforeldre til og med på ligningskontoret og hos gynekologen.

Det virker som hele det offentlige bare har gitt opp og lar dem gå for lut og kaldt vann. Det blir verre og verre om mulig.

attila1365380493

Hvorfor skulle det være en "garanti" mot at du er rasist?

Jeg kjenner mange hvite i Sør Afrika som har svarte venner, men som fremdeles mener at de hvite bør styre landet.

Med vennlig hilsen

Det er bare bløff, du kjenner ingen slike.

Jeg er ikke enig.

Bare vent til dine unger går i barnehagen/skolen med en nordmann og 28 utlendinger som ikke snakker norsk. Og læreren snakker dårlig norsk og hjelpelæreren ikke snakker norsk i det hele tatt. Ingen liker den utviklingen. Ikke utlendingene heller.

Det har ingenting med rasisme å gjøre.

..eh... Dorthe ????

Jeg har bodd i *Utlandet* og der var de utlendinger - alle sammen!

Det er faktisk fryktelig mange utlendinger her i verden!

*rister på hodet*

Med vennlig hilsen

Annonse

attila1365380493

Med vennlig hilsen

Jeg hater å bli kalt rasist, løgner og mentalt undermåls. Vil du øke problemene med rasisme er det en fin måte. Vanlige folke er ikke det og hater å bli kalt det, og du får fiender som kanskje vil bevise sine påstander, og dermed skaper mer fokus på rasisme. Rasismen blir dermed stueren og øker i omfang.

Jeg trodde de hadde en en sympatisk kultur, men de fleste har ikke det. Kvinnene er undertrykket og mennnee er vulgære og innåslitne. I hvertfall de jeg kjenner litt.

Inntrykket jeg får av mine fremmedkulturelle naboer gjør at jeg omgår dem. De gjør ingenting for å integrere seg, bare oppfører seg som man gjør der de kom fra. Gressklipper og malerkost har de ikke hørt om, så alt forfaller. Det spikres opp de underligste og styggeste konstruksjoner på hageflekker, og gamle kjøleskap og komfyrer lagres i hagene og i oppgangen sammen med annet søppel. De kokes mat som får hele blokka til stinke som et gatekjøkken i Bagdad.

Døra ut til oppgangen holdes åpen så de virkelig får spredd lukta inn til alle som bor der.

Er det rart jeg flytter ?

Lærerne er slitne og oppgitte, og de bra slutter. Snart slipper vi opp for lærere som gidder. Sosialkontoret og helsetilbudet er på lavmål på grunn av pågangen, det virker som det har slutta å virke. De sier halvparten av stillingene er ubesatt og ingen gidder jobbe her.

Små barn er tolker for foreldre og besteforeldre til og med på ligningskontoret og hos gynekologen.

Det virker som hele det offentlige bare har gitt opp og lar dem gå for lut og kaldt vann. Det blir verre og verre om mulig.

Ja - og hva har det med "innvandrere" generelt å gjøre?

Jeg kjenner en masse nordmenn som er drittsekker, uten at jeg er så tåpelig at jeg tror alle nordmenn er drittsekker...

Med vennlig hilsen

Jeg hater å bli kalt rasist, løgner og mentalt undermåls. Vil du øke problemene med rasisme er det en fin måte. Vanlige folke er ikke det og hater å bli kalt det, og du får fiender som kanskje vil bevise sine påstander, og dermed skaper mer fokus på rasisme. Rasismen blir dermed stueren og øker i omfang.

Jeg vil tro de fleste butikk-tyver hater å bli minnet på at de er butikk-tyver også...

Om du er rasist defineres ikke om du "liker tittelen", eller om mange er det, men om du tillegger folk "åndelige egenskaper" (intelligens, lojalitet, kriminalitet) basert på deres rase eller folkegruppe.

Med vennlig hilsen

..eh... Dorthe ????

Jeg har bodd i *Utlandet* og der var de utlendinger - alle sammen!

Det er faktisk fryktelig mange utlendinger her i verden!

*rister på hodet*

Med vennlig hilsen

Da bor du jo i utlandet, frivillig, og du kan ikke forlange at ungen din skal lære skikkelig norsk på skolen/barnehagen. Da står du sjøl til ansvar for norskopplæringen.

Bor du i Norge regner du med at ungene lærer norsk på skolen og ikke kommer hjem og snakker gebrokkent.

Da bor du jo i utlandet, frivillig, og du kan ikke forlange at ungen din skal lære skikkelig norsk på skolen/barnehagen. Da står du sjøl til ansvar for norskopplæringen.

Bor du i Norge regner du med at ungene lærer norsk på skolen og ikke kommer hjem og snakker gebrokkent.

Så da bør du kritisere skolevesenet/barnehagen som ikke har nok ansatte...

Det er da ikke en bestemt "utlending" sin skyld at ***ANDRE*** utlendinger sokner til samme skole....

Med vennlig hilsen

Gjest stressless

Hvor tror du nicket "Sør" kommer fra?

Det er en forkortelse fra "Sørlige Halvkule" hvor jeg bodde før.

Og jo - jeg kjenner MANGE slike.

Med vennlig hilsen

"Hvor tror du nicket "Sør" kommer fra?"

Sørlandsporten?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...