Gå til innhold

Student-spørsmål igjen -håper noen vet!!

Anbefalte innlegg

Gjest MammaMie

Jeg er gravid, med termin i månedsskiftet okt/nov. Vi er studenter begge to, han jobber ved siden av (bra lønn), ikke jeg. Jeg får engangsstønad+fødselspenger fra lånekassen som vanlig. Men nå har jeg lest at hvis jeg ikke tar permisjon fra studiene, kan mannen min få permisjonstiden+fødselspenger fra jobben (?). Så det jeg tenkte nå var at det ville jo lønne seg noe veldig om han jobbet mye nå frem til fødselen, og ikke tok studielån til høsten. Da får han full fødselspermisjon og fødselspenger, mens jeg får engangsstønad + fødselspenger fra lånekassen (?).

Det er ikke problematisk for meg å studere fulltid etter fødselen (holder på med hovedoppgave og er veldig fleksibel og har ingen faste forelesninger.)

Virker dette riktig tenkt eller er jeg helt på jordet? Da kan mannen min slippe studielån i ca et år etter at barnet er født, mens fødselspengene kommer inn. Han kan vel ta en eksamen eller to i permisjonstiden sin antakelig?

Hvis dette ble komplisert: er det noen som vet hvor man kan henvende seg til noen som VET alt dette? Hos Lånekassen vet de bare det som står i brosjyren sin, synes jeg.

Fortsetter under...

Heisann! Vi har gjort det dere har tenkt å gjøre! Det du skisserer opp som en løsning for dere, er fullt mulig. Du fortsetter studiene, mens mannen din tar permisjon fra jobben og får fødselspenger fra folketrygden. Kravet til mannen din er at han må ha vært i arbeid i 6 måneder i løpet av de siste 10 månedene. I praksis lønner det seg for han å jobbe full jobb, ihvertfall de siste 4 ukene før han tar permisjon, da det er disse ukene som avgjør hvor mye han får i fødselspenger. Siden du tar ut engangsstøtte, får ikke mannen din fødselspenger før det er gått 6 uker etter fødsel. Det er ingen formelle hindringer for at han kan studere og avlegge eksamner i sin permisjonstid, men han skal formelt ha ansvaret for den daglige omsorgen for barnet. Ring trygdekontoret og be om få søknadsskjema for fødselspenger og sjekk lovdata.no på nett og folketrygden dersom du lurer mer på reglene.

Lykke til!

http://forum.doktoronline.no/forum/28/112.ipg?view=thread&thread=1476649

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...