Gå til innhold

Mammaen syk, pappaen vil ikke ta ansvar

Anbefalte innlegg

Gjest en mormor

Postet dette på foreldre-småbarn, men prøver her også

Jeg er en mormor som er ganske frustrert over pappaen til barnebarnet mitt. Min datter er alene med en 3 åring. Pappaen bor ca 3 timer unna.Han har vanlig samværsrett som ble satt opp av advokat.

Nå skal min datter legges inn på sykehus og ta en ganske omfattende operasjon. Og vi har undersøkt og fått bekreftet at pappaen kan få inntill 10 dager fri med lønn. Men.....han vil ikke. Han kommer med alle mulige slags unskyldninger, som dårlig råd osv. Min datter har sagt at hun godt kan sende med både bleier og andre ting han trenger. Men nei da...

Har noen her opplevd det samme? Hva i all verden kan hun gjøre? Jeg mener han har plikt til å stille opp i en sånn situasjon. Noen som kan gi meg gode råd? Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98130-mammaen-syk-pappaen-vil-ikke-ta-ansvar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest appendix

For å si det slik, folk som ikke vil er det ikke lett å true. Jeg ville aldri sendt dattera mi til et menneske som ikke ville ha henne, men måtte trues. Da ville jeg ikke hatt det godt når jeg var på sykehuset.

Er det ikke andre som kan passe henne da, som kjenner henne godt? Venninner av dattera di, de andre besteforeldrene eller dere kanskje. Tanter og onkler?

Hvis dere forklarer at faren ikke vil (ikke pakk det inn, si det som det er!), så må det vel være noen som kan stille opp. Hun kan feks være noen dager på hvert sted, så det er lettere å stille opp for andre enn faren.

Gjest en mormor

Min datter har et lite handikap som gjør at jeg må være med henne på sykehuset.

Og min mann er borte på jobb i det tidspunktet.Og vi er ikke flere slektninger her i byen.

Selvfølgelig har jeg lyst å ha barnebarnet mitt selv,jeg har han veldig ofte. Men jeg kan umulig være to plasser samtidig.

Jeg har heller ikke lyst å sende han til pappaen når det skaper slike problemer. Men som vi ser det , er det eneste utvei.

Min datter har et lite handikap som gjør at jeg må være med henne på sykehuset.

Og min mann er borte på jobb i det tidspunktet.Og vi er ikke flere slektninger her i byen.

Selvfølgelig har jeg lyst å ha barnebarnet mitt selv,jeg har han veldig ofte. Men jeg kan umulig være to plasser samtidig.

Jeg har heller ikke lyst å sende han til pappaen når det skaper slike problemer. Men som vi ser det , er det eneste utvei.

Han har ikke barnehageplass da .... siden din datter har et handicap så kanskje han har pga særskilte behov .....

Må du da være på sykehuset hele tiden mens hun er der ???

Annonse

Jeg har fått avlastning gjennom PRO når jeg har vært på sykehuset. Ellers kan dere prøve å ringe sosialkontor og barnevernet, de kan betale, men hvem som skal passe må dere nok finne selv.

Det der er ikke noen enkel situasjon. Ellers så pleier man å ha mulighet til å ta med barnet på sykehuset hvis det ikke er andre utveier.

Man kan ikke tvinge faren til å stille opp hvis han ikke er interessert. Kan ikke du stille opp. Mine foreldre vil heller ikke men de begynner å bli for gamle nå likevel og mora mi er senil.

Det er klart han har plikt til å ta seg av barnet sitt i en sånn situasjon. For en type. Jeg syns dere bør insistere på at han tar seg av barnet, fortell ham gjerne at hvis dere er nødt til å ta kontakt med barnevernet vil de igjen ta kontakt med ham.

I tillegg til de andre tipsene her kan dere ta kontakt med sosionomen på sykehuset der mor skal bo, kanskje kan du og barnebarnet få bo i en familiehybel på sykehuset den lille stunden?

Gjest ville du virkelig det .....

Det er klart han har plikt til å ta seg av barnet sitt i en sånn situasjon. For en type. Jeg syns dere bør insistere på at han tar seg av barnet, fortell ham gjerne at hvis dere er nødt til å ta kontakt med barnevernet vil de igjen ta kontakt med ham.

I tillegg til de andre tipsene her kan dere ta kontakt med sosionomen på sykehuset der mor skal bo, kanskje kan du og barnebarnet få bo i en familiehybel på sykehuset den lille stunden?

ville du trua en pappa til å ha barnet ditt når han i utgangspunktet ikke vil selv ??? det hadde ikke jeg klart iallefall, ikke vite hvordan barnet mitt har det ....

Han har ikke juridisk plikt, nei. Juridisk sett så trenger faren kun å betale barnebidrag, og ellers ikke yte noe som helst av omsorg Men moralsk så har han selvsagt en plikt i å være far. Bare synd at så mange pappaer ikke ser verdien av å være sammen med sitt eget barn.

ville du trua en pappa til å ha barnet ditt når han i utgangspunktet ikke vil selv ??? det hadde ikke jeg klart iallefall, ikke vite hvordan barnet mitt har det ....

Jeg går ut fra at faren har normalt gode omsorgsevner men er av den slappe typen, ellers ville vel ikke mormor og mor overlatt barnet til ham, han har jo vanlig samvær med barnet.

Han har ikke juridisk plikt, nei. Juridisk sett så trenger faren kun å betale barnebidrag, og ellers ikke yte noe som helst av omsorg Men moralsk så har han selvsagt en plikt i å være far. Bare synd at så mange pappaer ikke ser verdien av å være sammen med sitt eget barn.

Foreldre har forsørgelsesplikt.

Annonse

Jeg tok med pc'en hjem og passet barnebarnet selv jeg - det var 2 dager som min datter var på sykehus. Å tvinge noen til å være far gjør bare vondt verre. Syns jo barnet skal føle seg velkommen også. Det er BARNET som er viktig.

Enig med deg i at det er barnet som er viktig. Derfor bør man også finne en løsning innad i familien. Jeg går ut fra at far er en helt ok omsorgsperson, ellers ville vel ikke mormor ha formulert seg sånn tenker jeg.

Jeg kan godt tenke meg situasjoner der enkelte ikke har "lyst" til å ha barnet sitt hos seg, likevel; må man så må man og det blir vel like fint det?

Det er slett ikke alltid jeg har lyst til mine "mamma-oppgaver" men jeg er likevel en god nok mor.

Det spørs vel helt hva slags avtale foreldrene har det.

Vel - jeg tror ikke de to tingene trenger å henge sammen. Ja, jeg ville krevet det hvis faren var en normalt oppegående mann - og ville da stolt på at barnet hadde det bra.

I motsatt fall, hvis man ikke kan stole på far, da er ikke dette noen problemstilling og da hadde vel ikke mormor skrevet inn her heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...