Gå til innhold

Vil ikke Vesta ha kunder?


Anbefalte innlegg

Ringte idag til forskjellige selskaper for å høre om forsikring på de to bilalternativene vi vurderer om bilsalget går i boks (Herre hør vår bønn!)

Turen kom til Vesta. -Personnummer takk. Han fikk personnummeret. -Dette blir dyrt! sa fyren da han måtte plassere meg i kategorien "under 23"

-Hvilken bil er det? -Det er en 1992-95 Audi S4 2,2TQ svarte jeg. Fyren i den andre enden lo høyt før han slo opp på maskinen og fant S4 som uønsket i deres selskap.

-Jaja. Prøv en helt ordinær Audi 100 2,5 TDI avant da. -Det blir sikkert litt hyggeligere sa fyren, før han kunne opplyse meg om at kasko på denne bilen ville komme på over 25000 i året. Samme greiene om bilen ble forsikret på min mann (som har hatt full bonus i årevis hos Gjensidige) så lenge det var jeg som skulle kjøre den. Jeg kjeftet litt, forsikret fyren om at det ikke kunne falle meg inn å bil Vestakunde på noe tidspunkt i ettertiden heller.

Så ringte jeg Gjensidige, hvor vi er totalkunder fra før. Damen kunne fortelle meg at en S4 skulle de ha rett i overkant av 6000 pluss ungdomstillegg for å forsikre. Fratrekk for evt alarm og startsperre. Noenlunde det samme for en 100 2,5 TDI Q. De finner prisen, og legger på litt i ungdomstillegg (avh. av hvor gammel du er). Dette tillegget får du dessuten tilbakebetalt om du kjører skadefritt til fylte 25 eller noe sånn.

Valget blir enkelt for å si det sånn...

Min AMCAR pappa trodde det hadde rablet for meg da jeg ringte Vesta. -Trodde du visste hvordan de var. Hehe. De vil ikke ha kunder de, skjønner du. Bortsett fra Toyotasjåfører over 45. Jada, pappa er en lien bilrasist ;.)

Jeg ser jo problemet med unge bilførere, og jeg ser at det er de under 23 som topper skadestatistikken. Men JEG har aldri vært borti noe, jeg har ingen fartsbot eller noe slikt. Synes det er litt drøyt at jeg med barn i bilen, en relativt grei familiebil, skal måtte svi fordi noen snørrunger, stort sett av hankjønn, ikke kan bruke nøtta når de er ute på veien.

Det å være ung og veletablert er ikke alltid like gøy...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98200-vil-ikke-vesta-ha-kunder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har rett. Forsikringsselskapene har ikke lyst til å ha aldersgruppen under 23 som kunder.

Vi undesøkte for datteren min, og hun skulle forsikre en enkel Opel Corsa 1,4. Og siden hun er under 23, så ble dette på sånn ca 13000,- i året !

Jeg vil opplyse om at hun nå kjører rundt i nevnte bil, men bare med ansvarsforsikring til 3000, i året.

Jo, Vesta vil ha kunder, men ikke for enhver pris.

Får de kunder med høy risiko for utbetalinger, er det dårlig forretning for dem. De har ikke lov til forretningsnekt, derfor skyver de sannsynlig ulønnsome kunder unna ved hjelp av prissetting.

Får de mange høye utbetalinger blir de tvunget til å øke prisen. Deretter taper de i konkurransen.

Jo, Vesta vil ha kunder, men ikke for enhver pris.

Får de kunder med høy risiko for utbetalinger, er det dårlig forretning for dem. De har ikke lov til forretningsnekt, derfor skyver de sannsynlig ulønnsome kunder unna ved hjelp av prissetting.

Får de mange høye utbetalinger blir de tvunget til å øke prisen. Deretter taper de i konkurransen.

Hva med Gjensidige da? Vi under 23 har samme risiko for skade hos dem også, men der er tillegget langt mindre (det høyeste er 1600 tror jeg). Mot Vestas svimlende 18000. Dessuten får du ikke tilbake noe hos Vesta heller om du kjører skadefritt. Tipper jeg hadde blitt jævlig god butikk for dem!

Og som sagt så ødelegger de for seg selv med tanke på å få oss om kunder på et senere tidspunkt. Blir du behandla som dritt og erklær uønsket et sted, så skal det mye til for at du går tilbake.

See my point?

Hva med Gjensidige da? Vi under 23 har samme risiko for skade hos dem også, men der er tillegget langt mindre (det høyeste er 1600 tror jeg). Mot Vestas svimlende 18000. Dessuten får du ikke tilbake noe hos Vesta heller om du kjører skadefritt. Tipper jeg hadde blitt jævlig god butikk for dem!

Og som sagt så ødelegger de for seg selv med tanke på å få oss om kunder på et senere tidspunkt. Blir du behandla som dritt og erklær uønsket et sted, så skal det mye til for at du går tilbake.

See my point?

Tidligere var alle forsikringsselskaper veldig restrektive overfor kunder under under 23. Nå ser det ut til at noen av dem er på vei til å endre litt mening.

Grunnen er som du anførte :

"Og som sagt så ødelegger de for seg selv med tanke på å få oss om kunder på et

senere tidspunkt. Blir du behandla som dritt og erklær uønsket et sted, så skal

det mye til for at du går tilbake."

Dessuten er det en del kunder som har barn over 18 år og vil gjerne låne bort bilen til barna. Disse kundene kan komme til å bytte selskap om det blir vanskelig med bilforsikring pga. barnas ønske om å låne bilen til foreldrene.

Vesta og Gjensidige vurderer tydeligvis markedssituasjonen ulikt. Gjensidige ønsker en høy inntjening ved stor markedsandel. Vesta vil ha mindre markedsandel, men mer lønnsomme kunder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...