Gå til innhold

Hvilken av bøkene du leste som barn gjorde mest inntrykk?

Anbefalte innlegg

Jeg kan utvilsomt sette livshistorien til Helen Keller på topp på min liste. Gudene vet hvor gammel jeg var første gang jeg leste den, men det var tidlig. Siden leste jeg den om igjen, mange ganger.

Enda husker jeg hvordan det gikk til at døvblinde Helen Keller endelig "knakk språkkoden" som hennes personlige lærer forsøkte å lære henne. Det var ved en vannpost (slik pumpe man hadde på gårdsplassene i gamle dager), og lærerinnen holdt Helens hånd under vannstrålen. Så stavet hun ordet "vann" i håndflaten hennes.

Hvilken av bøkene du leste som barn var det som gjorde mest eller dypest inntrykk på deg?

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

3

• Mistera

3

• molli

2

• Atene

2

Mest aktive i denne tråden

Den husker jeg også. Fra "Historien om" serien, ikke sant ? Hadde mange av dem, men syntes allerede da at det var for mye av personenes barndom i boken, og dermed mye som åpenbart var oppdiktet.

Jeg husker veldig godt Greven av Monte Cristo.

Gjest prust

Helen Keller leste jeg og mange ganger! husker hun luktet brann en gang, og reddet de andre som lå og sov. lærte meg hele håndalfabetet! Tror jeg leste alle Historien om... som var på biblioteket! Husker særlig Beethoven og Madame Curie.

Ellers gjorde disse stort inntrykk: Frendeløs, Robinson Crusoe, Tarzan-bøkene, Hemmeligheten i Krattskogen, Far, hvor er du?, De elendige og Stompa-bøkene.

Jeg var en ordentlig lesehest i 10-12-14 års alderen. Det dabbet av på gymnaset, men jeg har heldigvis mine leseperioder fremdeles.

Leste bl.a. alle fire bøkene i serien Skyggen over stenbenken, av Maria Gripe, i høst. Det er jo ungdomsbøker. Knallgode!

Den husker jeg også. Fra "Historien om" serien, ikke sant ? Hadde mange av dem, men syntes allerede da at det var for mye av personenes barndom i boken, og dermed mye som åpenbart var oppdiktet.

Jeg husker veldig godt Greven av Monte Cristo.

Det må bli "Ulvehunden" av Jack London og "Når villdyret vaknar" av same forfattar....

Ellers gjorde Galåsen sin " Men tankene mine får du aldri" et DYPT inntrykk på meg!!!

Jeg leste også samtlige som min lokale bibliotekfilial hadde av "Historien om..."-bøkene. :o) Også Helen Keller, var faktisk borti den boka senest i dag.

Alikevel er nok den boka jeg _husker_ aller best Joanne Oppenheim "På den andre siden av elva", en ellevill billedbok om en liten by hvor det randt en elv tvers gjennom byen. Innbyggerne på vestsiden mente selvfølgelig at de var bedre enn de på østsiden og omvendt og alle mente at de klarte seg godt uten de andre. En natt ble det storm og broen over elva falt ned og etterhvert ble det selvfølgelig klart at de ikke klarte seg uten hverandre alikevel, hvordan skulle de på vestsiden få brød når bakeren bodde på østsiden f.eks.? Men det som gjorde størst inntrykk var at ungene på vestsiden satt og rakte tunge til ungene på østsiden! :o) Åh... Jeg skulle så gjerne hatt den boka, men biblioteket her har ingen eksemplarer igjen. :o(

Annonse

Gjest prust

Det må bli "Ulvehunden" av Jack London og "Når villdyret vaknar" av same forfattar....

Ellers gjorde Galåsen sin " Men tankene mine får du aldri" et DYPT inntrykk på meg!!!

Husker du da hun reiste til syden, og måtte gå før barnevakten var kommet? Barnevakten omkom i bilulykke, og babyen døde av tørst....

Det gjorde inntrykk!

Men jeg var vel ikke barn da jeg leste den. Lånte den av min søster, og hun er tre år yngre, så jeg tipper jeg var 16-17 år.

Husker du da hun reiste til syden, og måtte gå før barnevakten var kommet? Barnevakten omkom i bilulykke, og babyen døde av tørst....

Det gjorde inntrykk!

Men jeg var vel ikke barn da jeg leste den. Lånte den av min søster, og hun er tre år yngre, så jeg tipper jeg var 16-17 år.

Jeg var 13 første gangen!

Har lest den maaange ganger!!!

Er historien sann???

Likte du den anbefaler jeg The truth about Alice, husker ikke hvem som skrev den og 17 dager i mai!

Den om babyen var grusom, og satt i beinmargen lenge og den dag i dag!

En annen bok fra ungdomstiden var " Tzarens Curèr" Jack Londen det og, TROR JEG!!!

Gjest prust

Jeg var 13 første gangen!

Har lest den maaange ganger!!!

Er historien sann???

Likte du den anbefaler jeg The truth about Alice, husker ikke hvem som skrev den og 17 dager i mai!

Den om babyen var grusom, og satt i beinmargen lenge og den dag i dag!

En annen bok fra ungdomstiden var " Tzarens Curèr" Jack Londen det og, TROR JEG!!!

Du tenker på om den episoden om babyen - om den er sann? jeg vet ikke. Regner med at forfatteren har plukket litt herfra og derfra og laget en historie ut av det. Tror godt at den episoden kan være sann. Noe så grusomt!

Har ikke lest noen av de andre bøkene du foreslår (merkelig nok... jeg som leste så mye).

Nå fikk jeg lyst til å lese igjen! men sitter egentlig og jobber.....

Jules Verne var utrolig spennende, husker best 'En verdensomseiling under havet' og 'Den hemmelighetsfulle øya'.

La min elsk på og lærte mye om Island fra ei bok som het 'Inga Islandsfarer' (husker ikke forfatter), en reiseskildring om ei norsk jente som ble sendt fra Norge til Island under krigen.

Frøken Detektiv var ok i en periode.

Jeg var ihuga donaldist (og er det delvis fortsatt, nå selektivt), fikk _aldri_ nok.

Etterhvert kom Morgan Kane. Jeg var ikke spesielt gammel da jeg hadde rimelig god oversikt over dueller, revolvere, skuddsår, arrdannelser, poker, whiskey og barpiker i Ville Vesten.

Slet ut en 20-binds serie ved navn Rocambole (eventyrroman fra 1800-tallets Paris og Russland), forfatter Ponson du Terrail. De bøkene leser jeg med stor glede den dag i dag hvis jeg har sjansen og vil kooose meg uten lesepretensjoner.

Fikk eget lånekort på biblioteket som 7-åring og det var flittig i bruk. Bøker og biblioteker inngår i viktig livs-bagajse.

Du tenker på om den episoden om babyen - om den er sann? jeg vet ikke. Regner med at forfatteren har plukket litt herfra og derfra og laget en historie ut av det. Tror godt at den episoden kan være sann. Noe så grusomt!

Har ikke lest noen av de andre bøkene du foreslår (merkelig nok... jeg som leste så mye).

Nå fikk jeg lyst til å lese igjen! men sitter egentlig og jobber.....

Jeg leste de fleste Stompa bøkene og alle om Pelle og Proffen.

Da jeg var yngre var det ei bok som het "I trylleskogen" som var veldig populær. Ble veldig beveget av ei bok hvor det var en liten gutt som druknet.. men husker ikke hva boka het.

Jeg leste etpar (lange) historier fra "Mitt skattkammer" (leseverk i noe sånt som 8 bind med bidrag fra svært mange forfattere fra hele verden) uendelig mange ganger. Den ene var "I kamp med blekksprut", en skildring av en som holder på å bli drept av en kjempeblekksprut inne i en underjordisk grotte, men som klarer å drepe den med kniven sin. Ganske fjernt fra min egen 60-tallsbarndom i en blokk i Oslos utkant.

Den andre var fra eksperimentene til Louis Pasteur for å finne et middel mot rabies. Det var ikke mye hundegalskap i mitt nærmiljø, men den "skumle" forskningen han måtte utføre på rabiessmittede mennesker, var spennende og litt uhyggelig lesning.

Jeg var nok egentlig for liten til å forstå alt i begge disse fortellingene, det gjorde dem sikkert enda mer spennende.

Av "Historien om..." likte jeg best bøkene om komponistene.

Jeg husker også veldig godt "Kjersti", av en svensk (?) forfatterinne som jeg ikke husker navnet på. Den handler faktisk om mobbing, lenge før den betegnelsen var innført. Den boka lånte jeg mange ganger på biblioteket.

"Med Lille-Klaus i kofferten" av Gunnel Linde lo jeg meg halvt i hjel av hver gang jeg leste den. En helt usannsynlig historie om to barn som bl.a. frakter en ponny med toget fra København til Stockholm uten at tanten i samme kupé oppdager det.

Og så skulle jeg gjerne hatt opptak av den aller første hørespill-versjonen av "Mio, min Mio". Den må ha vært fra 1968 eller noe sånt, og var utrolig skummel, mye nifsere enn den senere utgaven. NRK har slettet den, dessverre. Nåja, det var en avsporing.

laguna1365380434

Galåsen skrev "kjør meg tilslottsparken" m.m. Sverre Asmervik skrev "men tankene mine får du aldri"...:).

Annonse

laguna1365380434

"Berre ein hund" og "ulveslaget" var det tristeste jeg visste, men jeg ville likevel høre så ofte som mulig..

"ronja røverdatter" elsket jeg, likeså med frøken detektiv bøkene og stompa..

Var glad i ei bok som het "Tom i villmarken" også..

Den største lesopplevelsen var vel alikevel da jeg oppdaget "ringenes herre" som 9-10 åring.. Når jeg var ferdig med den sippet jeg fordi jeg aldri kunne lese den for første gang igjen..

Jeg leste de fleste Stompa bøkene og alle om Pelle og Proffen.

Da jeg var yngre var det ei bok som het "I trylleskogen" som var veldig populær. Ble veldig beveget av ei bok hvor det var en liten gutt som druknet.. men husker ikke hva boka het.

Het ikke den farvel, Rune. Å jeg gråt når jeg leste den for ungene. Det glemmer ikke datteren min. Men hun leste den for minstemann ifjor og gråt sjøl og sa hun angret hun hadde lest den for han. Men det var en nydelig bok med nydelige tegninger.

Selv husker jeg best Evi Bøgenes' bøker om Tove hvor handlingen er fra krigen.

Anne fra Bjørkely bøkene leste jeg MANGE ganger. Men jeg tror nok at den første "voksen"-boka jeg leste, da var jeg 11 år, gjorde noe med meg. Det var Skyskraperengler av Tove Nilsen. Husker jeg følte meg veldig voksen som leste og likte ei bok for voksne. Dessuten var det litt om gryende seksualitet i boka, og det fenget også veldig...

Har bestandig lest mye, og gjør det fremdeles.

Brødrene Løvehjerte, Ronja Røverdatter, Kjør meg til Slottsparken (selv om jeg er usikker på hvor gammel jeg var da jeg leste den første gang).

Hmm..mange bøker som har gjort inntrykk på meg, men å komme på noen i farta da ... *dunker seg i huet*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...