Gjest Pricilla Skrevet 25. mars 2003 Skrevet 25. mars 2003 "Å være ung er for jævlig" av Christiane F. Fæl bok... klarte ikke å legge den fra meg for den var så "spennende".. Leste den flere ganger, og skrev særoppgave om den på altfor mange sider på ungdomskolen! ; ) Bra bok for unge mennesker.. Får lest om hvordan baksiden av medaljen er når det gjelder bruk av dop. 0 Siter
Gjest Pricilla Skrevet 25. mars 2003 Skrevet 25. mars 2003 "Å være ung er for jævlig" av Christiane F. Fæl bok... klarte ikke å legge den fra meg for den var så "spennende".. Leste den flere ganger, og skrev særoppgave om den på altfor mange sider på ungdomskolen! ; ) Bra bok for unge mennesker.. Får lest om hvordan baksiden av medaljen er når det gjelder bruk av dop. 0 Siter
Retz Skrevet 25. mars 2003 Skrevet 25. mars 2003 Jeg leste etpar (lange) historier fra "Mitt skattkammer" (leseverk i noe sånt som 8 bind med bidrag fra svært mange forfattere fra hele verden) uendelig mange ganger. Den ene var "I kamp med blekksprut", en skildring av en som holder på å bli drept av en kjempeblekksprut inne i en underjordisk grotte, men som klarer å drepe den med kniven sin. Ganske fjernt fra min egen 60-tallsbarndom i en blokk i Oslos utkant. Den andre var fra eksperimentene til Louis Pasteur for å finne et middel mot rabies. Det var ikke mye hundegalskap i mitt nærmiljø, men den "skumle" forskningen han måtte utføre på rabiessmittede mennesker, var spennende og litt uhyggelig lesning. Jeg var nok egentlig for liten til å forstå alt i begge disse fortellingene, det gjorde dem sikkert enda mer spennende. Av "Historien om..." likte jeg best bøkene om komponistene. Jeg husker også veldig godt "Kjersti", av en svensk (?) forfatterinne som jeg ikke husker navnet på. Den handler faktisk om mobbing, lenge før den betegnelsen var innført. Den boka lånte jeg mange ganger på biblioteket. "Med Lille-Klaus i kofferten" av Gunnel Linde lo jeg meg halvt i hjel av hver gang jeg leste den. En helt usannsynlig historie om to barn som bl.a. frakter en ponny med toget fra København til Stockholm uten at tanten i samme kupé oppdager det. Og så skulle jeg gjerne hatt opptak av den aller første hørespill-versjonen av "Mio, min Mio". Den må ha vært fra 1968 eller noe sånt, og var utrolig skummel, mye nifsere enn den senere utgaven. NRK har slettet den, dessverre. Nåja, det var en avsporing. De to historiene fra Mitt Skattkammer husker jeg også! Det samme gjelder Kjersti-boka, men jeg tror forfatteren var norsk. En av mine favoritter var Den Hemmelighetsfulle Hagen. Ellers gikk alle Fem-bøkene rett inn. En annen bok, som jeg leste i 13-14 års alderen var Maxim Gorkis Barndom. (Muligens het den Min Barndom) DEN gjorde inntrykk med alle de detaljerte beskrivelsene av mennesker. 0 Siter
Gjest ellis Skrevet 25. mars 2003 Skrevet 25. mars 2003 Mange av bøkene nedover i tråden her :0) Og noen fler, som Jordmor Anna, Flammer over India, en hel serie av bøker der dyr har hovedrollene, Hulebjørnens klan, Tusen og en Natt, og mange fler. Problemet mitt er at jeg overhodet ikke kan huske navn! Så forfatternavn og slikt bare blir borte... 0 Siter
flisa Skrevet 25. mars 2003 Skrevet 25. mars 2003 Samme bok her + den om Polyanna! Dessuten slukte jeg rått alt av barnekrim; Frøken Detektiv, hardy-guttene og Bobseybarna. BOkserien "Mitt skattkammer" var også spennende - og den har jeg fått tak i nå også. 0 Siter
flisa Skrevet 25. mars 2003 Skrevet 25. mars 2003 Anne fra Bjørkely bøkene leste jeg MANGE ganger. Men jeg tror nok at den første "voksen"-boka jeg leste, da var jeg 11 år, gjorde noe med meg. Det var Skyskraperengler av Tove Nilsen. Husker jeg følte meg veldig voksen som leste og likte ei bok for voksne. Dessuten var det litt om gryende seksualitet i boka, og det fenget også veldig... Har bestandig lest mye, og gjør det fremdeles. Den boka lo jeg meg nesten helt bort av! :-) 0 Siter
flisa Skrevet 25. mars 2003 Skrevet 25. mars 2003 Jeg leste etpar (lange) historier fra "Mitt skattkammer" (leseverk i noe sånt som 8 bind med bidrag fra svært mange forfattere fra hele verden) uendelig mange ganger. Den ene var "I kamp med blekksprut", en skildring av en som holder på å bli drept av en kjempeblekksprut inne i en underjordisk grotte, men som klarer å drepe den med kniven sin. Ganske fjernt fra min egen 60-tallsbarndom i en blokk i Oslos utkant. Den andre var fra eksperimentene til Louis Pasteur for å finne et middel mot rabies. Det var ikke mye hundegalskap i mitt nærmiljø, men den "skumle" forskningen han måtte utføre på rabiessmittede mennesker, var spennende og litt uhyggelig lesning. Jeg var nok egentlig for liten til å forstå alt i begge disse fortellingene, det gjorde dem sikkert enda mer spennende. Av "Historien om..." likte jeg best bøkene om komponistene. Jeg husker også veldig godt "Kjersti", av en svensk (?) forfatterinne som jeg ikke husker navnet på. Den handler faktisk om mobbing, lenge før den betegnelsen var innført. Den boka lånte jeg mange ganger på biblioteket. "Med Lille-Klaus i kofferten" av Gunnel Linde lo jeg meg halvt i hjel av hver gang jeg leste den. En helt usannsynlig historie om to barn som bl.a. frakter en ponny med toget fra København til Stockholm uten at tanten i samme kupé oppdager det. Og så skulle jeg gjerne hatt opptak av den aller første hørespill-versjonen av "Mio, min Mio". Den må ha vært fra 1968 eller noe sånt, og var utrolig skummel, mye nifsere enn den senere utgaven. NRK har slettet den, dessverre. Nåja, det var en avsporing. Mitt Skattkammer er 10 bøker - og jeg fikk - HURRA - kjøpt hele serien på QXL! "Stakkars lille Sambo-gutt! sort som kull" - - ikke rart de ikke har trykket opp de igjen! 0 Siter
molli Skrevet 25. mars 2003 Forfatter Skrevet 25. mars 2003 De to historiene fra Mitt Skattkammer husker jeg også! Det samme gjelder Kjersti-boka, men jeg tror forfatteren var norsk. En av mine favoritter var Den Hemmelighetsfulle Hagen. Ellers gikk alle Fem-bøkene rett inn. En annen bok, som jeg leste i 13-14 års alderen var Maxim Gorkis Barndom. (Muligens het den Min Barndom) DEN gjorde inntrykk med alle de detaljerte beskrivelsene av mennesker. "Den hemmelighetsfulle hagen" har jeg enda! Ryddet faktisk i bokhyllene mine for litt siden under oppussingen av stua, og da tok jeg selvsagt vare på den:-) Jeg leste den om og om igjen som barn, ble visst aldri lei. 0 Siter
fresja Skrevet 25. mars 2003 Skrevet 25. mars 2003 Jg kan ikke nevne en bestemt bok. Leste 4 bøker fra skoleboksamlingen hver uke. Likte godt "Den siste mohikaner" og "Hjortedreper" (eller noe sånt). Da jeg var 10,leste jeg Eli Sjursdatter av Johan Falkberget. 0 Siter
toci Skrevet 25. mars 2003 Skrevet 25. mars 2003 Det var mange gode minner i tråden nedover her. Jeg husker også godt historien til Helen Keller. Ellers er Mio min mio et godt minne, som gjorde ustyrtelig inntrykk. Anne fra Bjørkely var jeg veldig glad i og leste oppattatt og oppattatt. Anne + Jørgen = sant leste jeg da forelskelser kom på tapetet, og den var spennende, den!! ) 0 Siter
KaVa Skrevet 25. mars 2003 Skrevet 25. mars 2003 "Danny og den store fasanjakten" av Roald Dahl simpelthen elsket jeg! "Brødrene Løvehjerte" (Lindgren) var nydelig! 0 Siter
Tornerose Skrevet 25. mars 2003 Skrevet 25. mars 2003 Tror ikke det var én eneste bok som jeg virkelig husker, jeg har nemlig pløyet meg gjennom bok etter bok siden jeg var 4, men jeg elsket alle Roald Dahls bøker. 0 Siter
leenie Skrevet 25. mars 2003 Skrevet 25. mars 2003 Jeg tror definitivt det må være De Elendige, av Victor Hugo. De bøkene (trilogi) fjorde uslettelig inntrykk. Jeg gråt over urettferdigheten Jean Valjean ble utsatt for. Den lange delen om stormingen av Bastillen var riktignok kjedelig, men jeg har hørt at den er på mange hundre sider i originalversjonen, så det kunne vært verre! Anbefales! Ellers leste jeg også bøkene til Jean M. Auel ganske tidlig, Hulebjørnens Klan, Hestenes Dal, Mammutjegerne og Steppevandringen. Mulig de bøkene mest gjorde inntrykk pga av all sexen disse steinalderfolkene forlystet seg med 0 Siter
soleil Skrevet 25. mars 2003 Skrevet 25. mars 2003 Het ikke den farvel, Rune. Å jeg gråt når jeg leste den for ungene. Det glemmer ikke datteren min. Men hun leste den for minstemann ifjor og gråt sjøl og sa hun angret hun hadde lest den for han. Men det var en nydelig bok med nydelige tegninger. Selv husker jeg best Evi Bøgenes' bøker om Tove hvor handlingen er fra krigen. Ja, det var "Farvel, Rune". 0 Siter
favn Skrevet 25. mars 2003 Skrevet 25. mars 2003 Krig og fred. Tolstoij over x hundre sider som barn?? Hm. 0 Siter
conan Skrevet 25. mars 2003 Skrevet 25. mars 2003 Tolstoij over x hundre sider som barn?? Hm. Jeg er fortsatt ikke voksen.. ;-) 0 Siter
Atene Skrevet 25. mars 2003 Skrevet 25. mars 2003 Tolstoij over x hundre sider som barn?? Hm. Jeg leste faktisk Oppstandelse da jeg var 11. Husker noe av den, men den gjorde ikke noe uutslettelig inntrykk. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 25. mars 2003 Skrevet 25. mars 2003 Fase 1; før skolealder: Huset som fikk ben. Fase 2; barneskolen: Jules verne bøkene. Husker ikke tittel nå, men en bok om skipbrudne som bygger se et relativt sivilisert bosted på en øy - og som på slutten av boken møter en aldrende/døende kaptein Nemo ble lest mange ganger. Fase 3; ungdomsskolen: Ringenes Herre. 0 Siter
laban Skrevet 25. mars 2003 Skrevet 25. mars 2003 De to historiene fra Mitt Skattkammer husker jeg også! Det samme gjelder Kjersti-boka, men jeg tror forfatteren var norsk. En av mine favoritter var Den Hemmelighetsfulle Hagen. Ellers gikk alle Fem-bøkene rett inn. En annen bok, som jeg leste i 13-14 års alderen var Maxim Gorkis Barndom. (Muligens het den Min Barndom) DEN gjorde inntrykk med alle de detaljerte beskrivelsene av mennesker. Jeg kom på det til slutt, og du har rett. Det var Babbis Friis Baastad. Boka utkom allerede i 1962: http://www.grondahl.no/babbis/index.shtml#bibl 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.