vida Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Jeg leste etpar (lange) historier fra "Mitt skattkammer" (leseverk i noe sånt som 8 bind med bidrag fra svært mange forfattere fra hele verden) uendelig mange ganger. Den ene var "I kamp med blekksprut", en skildring av en som holder på å bli drept av en kjempeblekksprut inne i en underjordisk grotte, men som klarer å drepe den med kniven sin. Ganske fjernt fra min egen 60-tallsbarndom i en blokk i Oslos utkant. Den andre var fra eksperimentene til Louis Pasteur for å finne et middel mot rabies. Det var ikke mye hundegalskap i mitt nærmiljø, men den "skumle" forskningen han måtte utføre på rabiessmittede mennesker, var spennende og litt uhyggelig lesning. Jeg var nok egentlig for liten til å forstå alt i begge disse fortellingene, det gjorde dem sikkert enda mer spennende. Av "Historien om..." likte jeg best bøkene om komponistene. Jeg husker også veldig godt "Kjersti", av en svensk (?) forfatterinne som jeg ikke husker navnet på. Den handler faktisk om mobbing, lenge før den betegnelsen var innført. Den boka lånte jeg mange ganger på biblioteket. "Med Lille-Klaus i kofferten" av Gunnel Linde lo jeg meg halvt i hjel av hver gang jeg leste den. En helt usannsynlig historie om to barn som bl.a. frakter en ponny med toget fra København til Stockholm uten at tanten i samme kupé oppdager det. Og så skulle jeg gjerne hatt opptak av den aller første hørespill-versjonen av "Mio, min Mio". Den må ha vært fra 1968 eller noe sånt, og var utrolig skummel, mye nifsere enn den senere utgaven. NRK har slettet den, dessverre. Nåja, det var en avsporing. Å, Kjersti husker jeg også godt. Jeg brukte en hel sommer på å grue meg til å begynne på skolen på grunn av den boka. Særlig husker jeg episoden der de slemme fyller Kjerstis ransel med vann... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98230-hvilken-av-b%C3%B8kene-du-leste-som-barn-gjorde-mest-inntrykk/page/3/#findComment-555675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistera Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Galåsen skrev "kjør meg tilslottsparken" m.m. Sverre Asmervik skrev "men tankene mine får du aldri".... Stemmer det ja, men man kan jo ikke huske alt heller!!! Mne "kjør meg til slotsparken er også bra" Dessuten er "den siste revejakta" av Ambjørnsen bra.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98230-hvilken-av-b%C3%B8kene-du-leste-som-barn-gjorde-mest-inntrykk/page/3/#findComment-555681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.