Gå til innhold

Overgangsalder?


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei

Min syklus har variert fra 26-28 dager, men de siste mnd har det variert fra 25-29 og nå 20. Denne mnd fikk jeg litt brun utflod på dag 13 og 14. Ikke mye bare litt på papiret. Så jeg tenkte det hadde med eggløsning og gjøre, men så kom plutselig menstruasjonen på dag 20. Kan dette være starten på overgangsalderen? jeg er snart 44 år, og har har merket noe nattesvette før menstruasjonen den siste tiden. Tok celleprøve i høst alt ok. Er dette en begynnende overgang eller bør jeg få det sjekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke uvanlig med unormale blødninger i ca 5 år før det stopper opp. Jeg ville ha tenkt som du at det var en eggløsningsblødning, men det stemmer ikke med blødning på dag 20. Da kan det kanskje være bortfall av eggløsning og bortfalle av hormonet progesteron som dannes etter eggløsning og som regulerer syklus. Det er ikke noe du trenger søke lege for. Øker blødningene i styrke eller blir enda mer unormale, så kan det være greit med en sjekk og evt behandling for å regulere (evt. behandling med gestagen, et hormon som har samme effekt som det naturlige progesteron).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...