Gå til innhold

overgangsalder


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er 47 år. For ett år siden hadde jeg en ukes tid med skikkelige hetebølger på natten + noe på dagtid, og følte meg nesten syk (kvalm, frost), og litt uregelmessig menstruasjon et par sykluser etterpå. Siden har mensen vært regelmessig 27-30 dager), men den er litt mere sparsom enn tidligere. Jeg har alltid hatt tendens til å svette noe et par netter før mensen, nå kan dette begynne en uker før, spesielt om natten, men ikke hver syklus. Og jeg har litt hjertebank innimellom. Og noen sykluser har jeg mere smerter (pms). Har vært hos gynekolog, har fått påvist cycster 2 ggr, men de har forsvunnet igjen ved kontroll. Jeg fikk for ca 1 år siden, etter den korte perioden med hetetokter, østrogenplaster Estradot 25 mikrogram, men siden ting kom ganske greit i orden igjen, har jeg ikke brukt dette. Nå lurer jeg på: Går det an å bruke dette f.eks kun 7-10 dager før mensen (når jeg er mest varm, pms-smerte-plager)? eller må jeg bruke det konstant hele tiden? Og bør jeg i det hele tatt begynne å bruke det når jeg ikke er mere plaget, og mensen fortsatt er regelmessig? Mensen er som sagt regelmessig, selv om eggløsningen kommer veldig kjapt etter mensen, i motsetning til tidligere hvor den var mere midt imellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

I årene før det stopper helt opp, svinger hormonene ofte og kan komme helt i bunn for så igjen å bli normale. Det kan utløse hetetokter og søvnløshet. Estradot er minste plaster, og minste østrogendose, på markedet. Du kan gjerne bruke det bare i noen dager hver syklus. Jeg synes at det lyder som en god ide, så lenge du har normal syklus, men blir menstruasjonen borte over lengre tid, bør du bruke tillegg av gestagen (som provera eller hormonspiral) for at livmorslimhinnen ikke stimuleres uheldig. Det du har observert at eggløsningen kommer tidlig, er også tegn på overgangsalder.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...