Gå til innhold

Overgangsalderen


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg blir 56 år i mars 2014. Jeg har brukt creazette i mange år og min fastlege sa at jeg kunne slutte med de nå. Jeg har ikke hatt menstruasjonsblødninger mens jeg har brukt de. Jeg har vært plaget med nattesvette i perioder som begynte rundt ca 50 års alder, men jeg har hatt lite plager med hetetokter på dagtid. For ca to mnd siden så sluttet jeg med creazette, og etter det har jeg hatt litt svake murene menstruasjonssmerter i underlivet i perioder, litt brystspenn og mye plager med hetetokter på dagtid . Jeg lurer på om dette har sammenheng med at jeg har sluttet med cerazette og at de kan hatt en forebyggende effekt på overgangsplager? Eller kan det være en reaksjon som vil gå over igjen ? Jeg trodde ikke at plagene med overgangsalderen skulle tilta nå i min alder? Hadde vært fint å fått en vurdering fra deg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan dessverre ikke deg svar på om cerazette kan hjelpe på klimakterielle plager for det har aldri vært undersøkt, men det er ikke utelukket at det kan ha effekt. Hvis du har svake murrende smerter i underlivet, bør du få en gynekologisk undersøkelse, for det er verken relatert til opphør med cerazette eller overgangsalder. Brystspenning er heller ikke typisk for overgangsalder, men kanskje du fortsatt har litt østrogenproduksjon som kan påvirke brystene? Hormonene kan svinge mye i overgangsalderen og cerazette kan ha hatt en dempende effekt på symptomene.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...