Gå til innhold

Cyster på eggstokken


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei!

Jeg har 3 cyster på eggstokken, som plager meg. Men på grunn av voldsomme sammen voksinger, så kan jeg ikke opereres med kikkehull via magen. De prøvde å åpne meg med et stort snitt i magen. Men bare lukket meg igjen, da pga av sammenvoksningene (har tidligere hatt infeksjoner og tarmslyng som har for årsaket dette).

Jeg har spurt om det ikke er mulig å fjerne eggstokken/cystene via vagina isteden. For jeg har googlet og fått en oppfatning av, att dette gjøres bl.a på Ahus. Men legen var avvisende og direkte ufin, da jeg spurte om dette (Sentralsykehuset Østfold). Så jeg ble ikke noe klokere. Men ønsker å få de fjernet pga nedsatt sexliv, blødninger og smerter.

Så er en fjerning via vagina en mulighet og hvor er det best på dette i Norge (i hvert fall ikke Sentralsykehuset Østfold)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre kan man ikke foreta operasjon med å fjerne eggstokkene fra skjeden. Det er livmoren som kan fjernes den veien, men det er under forutsetning av at det ikke er sammenvoksinger i bukhulen. Vanligvis vil eggstokkcyster ikke gi smerter, men hvis det er mye sammenvoksinger kan små cyster gi smerter fordi de ligger klemt mellom for eksempel tarmer og sammenvoksinger. Noen ganger kan det hjelpe med et medikament (GnRH-analog) som stopper aktivitet i eggstokkene ved å fremkalle en kunstig overgangsalder. Nevnte medikament vil også stoppe blødningene. Du opplyser ikke din alder og hvor store cystene er. Det er fritt sykehusvalg, så det er mulig å bli vurdert ved et annet sykehus, for eksempel A-hus.

Jeg håper at du kan få hjelp. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...