Gå til innhold

Blødning etter samleie før menstruasjonen


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei

Jeg er en kvinne på snart 41 år som har i de siste to månedene opplevd at jeg en dag før menstruasjonen får en liten blødning en dag før menstruasjonen begynner. Det er en liten blødning som er brunaktig. Etter denne blødningen så går det noen timer ( ca en dag) så kommer menstruasjonen for fullt. Blør ikke i mellomtiden. Dette har vært regelmessig de to siste månedene .Har akkurat fått mensen igjen, men denne gangen uten denne lille blødningen først. Vet at når jeg fikk disse blødningene før menstruasjonen så hadde jeg hatt samleie en og to dager før blødningen kom, også gikk det det enda 1 dag før mensen kom. Nå jeg lurer på om det var samleie som gjorde at jeg blødde. Mannen min har ikke merket noe blod på penis etter disse samleiene.

Blør ellers ingenting mellom menstruasjonene, og mensen kommer regelmessig. Har heller ikke brukt noe prevensjon de 10 siste årene. Lurer litt på hvorfor jeg ha begynt med en slik blødning/utflod før menstruasjonen, etter at jeg har hatt samleie. Kan dette være normalt? Er redd for at det kan være noe alvorlig.

Hlsen en som er nervøs.

kvinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg er en kvinne på snart 41 år som har i de siste to månedene opplevd at jeg en dag før menstruasjonen får en liten blødning en dag før menstruasjonen begynner. Det er en liten blødning som er brunaktig. Etter denne blødningen så går det noen timer ( ca en dag) så kommer menstruasjonen for fullt. Blør ikke i mellomtiden. Dette har vært regelmessig de to siste månedene .Har akkurat fått mensen igjen, men denne gangen uten denne lille blødningen først. Vet at når jeg fikk disse blødningene før menstruasjonen så hadde jeg hatt samleie en og to dager før blødningen kom, også gikk det det enda 1 dag før mensen kom. Nå jeg lurer på om det var samleie som gjorde at jeg blødde. Mannen min har ikke merket noe blod på penis etter disse samleiene.

Blør ellers ingenting mellom menstruasjonene, og mensen kommer regelmessig. Har heller ikke brukt noe prevensjon de 10 siste årene. Lurer litt på hvorfor jeg ha begynt med en slik blødning/utflod før menstruasjonen, etter at jeg har hatt samleie. Kan dette være normalt? Er redd for at det kan være noe alvorlig.

Jeg ville gått til legen og bedt om henvisning til gynekolog. Slike blødninger du beskriver kan bety flere ting, feks lettblødende livmormunning, begynnende menopause eller det kan være et symptom i forbindelse med celledeling. Jeg vil anbefale deg å ta en celleprøve for å være sikker på at dette ikke er tilfelle.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

En slik blødning som kommer etter et mønster er ikke tegn på noe alvorlig. Den er tilsynelatende utløst av et samleie. Kan det være stoffer i sæden (det som betegnes prostaglandiner) som gir en sammentrekking av livmoren og derved skviser ut litt blod? Det kan også være at du har rikelig med kjertler på livmorhalsen (det som betegnes ektopi) som lett blør ved samleie. Uansett, få en sjekk av livmorhalsen og en celleprøve, hvis det ikke er gjort på en stund.

Men som sagt, jeg kan ikke se at det skal være grund til engstelse.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...