Gå til innhold

Hvor ofte må jeg gå til gynekolog?


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Jeg lurer på hvor ofte jeg egentlig bør gjennomføre underlivsundersøkelser? Jeg er en godt voksen dame, og har ikke hatt noen alvorlige problemer knyttet til underlivet. Jeg skal innrømme at jeg ikke er noe særlig glad i å bli undersøkt "der nede", men jeg går til kontroll hvert år fordi legen min sier at det er viktig. Holder det at jeg går til fastlegen min, eller bør jeg egentlig gå til gynekolog for disse undersøkelsene? Og hva med datteren min, som er i begynnelsen av 20-åra, bør hun gå like ofte som meg? Takk for dine innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går til fastlegen for celleprøve hvert 3. år slik det anbefales. Anbefalingen gjelder vel helst seksuelt aktive kvinner over 25 år? Din datter kan jo høre med sin lege hva h*n anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til fastlegen for celleprøve hvert 3. år slik det anbefales. Anbefalingen gjelder vel helst seksuelt aktive kvinner over 25 år? Din datter kan jo høre med sin lege hva h*n anbefaler.

Er det virkelig hvert tredje år som er anbefalt?

Selv går jeg hvert år. Har legevenninner som går to ganger i året.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg tar GU hvert 3. år med celleprøve hos fastlegen. Legen min sier at det holder, så lenge en ikke har noe spesielle problemer. De årene jeg var gravid og fikk barn var det jo mye hyppigere GU'er, men nå på mine "gamle dager" (er 43) holder det med hvert 3. år ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er klare regler for rutineundersøkelser, dvs hos kvinner som ikke har symptomer. Kvinner under 25 år som er seksuelt aktive bør få tatt en chlamydiaundersøkelse når de skifter partner. Det kan også gjøres bare med en urinundersøkelse så de slipper gynekologisk undersøkelse.

Kvinner mellom 25 og 70 år bør hvert 3.år få tatt en \'celleprøve\' fra livmorhalsen for å sjekke for forstadier til livmorhalskreft. Denne undersøkelse kan foretas hos fastlegen. Det vil -ved forglemmelse- bli sendt \'purre brev\' fra Statens Helseundersøkelser, men du må selv bestille og betale for timen.

Ved symptomer (de klassiske symptomer: smerter, unormal blødning og utflod og andre symptomer som vannlatingsproblem, prevensjonsbehov, tegn på hormonforstyrrelser etc.) kan det bli aktuelt med undersøkelse.

Dessverre har man ikke spesielle metoder for å oppdage evt eggstokkreft. Ultralyd-undersøkelse vil ikke kunne fange opp forstadier.

Så følg anbefalingene og søk lege ved symptomer.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig hvert tredje år som er anbefalt?

Selv går jeg hvert år. Har legevenninner som går to ganger i året.

Jeg hadde celleforandringer en gang og da hadde jeg vel to ekstra runder med prøver etter 6 og 12 mnd, men alt så fint ut da så etter det har jeg gått hvert 3. år igjen. Men følger jo med og om det skulle være noe så stikker jeg heller en ekstra tur til legen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...