Gå til innhold

Store menstruasjonsblødninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg er ei jente på 19 som sliter med store menstuasjonsblødinger. Det er også ganske smertefullt og vanlig smertestillende som man får kjøpt i dagligvarebutikken har ikke hatt stor effekt. 

Når det står på som verst (de første dagene) blør jeg så mye at jeg er konstant redd for at det skal blø igjenom og det har hendt et par ganger selv om jeg bruker både tampong og bind samtidig. På nettene setter jeg ofte vekkerklokka på noen ganger i løpet av natten for å skifte før det blør igjenom. Jeg føler at jeg ikke kan gå ut lenger de først 2-3-4 dagene pga. dette problemet. 

 

Nå er det slik at jeg fikk menstruasjonen for kun 1 år siden, og den er ikke helt regelmessig fortsatt. Kan dette gå over? Menstruasjonen er jo litt ufoutsigbar i starten slik jeg har forstått det. Jeg skammer meg ganske mye over å ha det slik, så har liten lyst til å oppsøke legen med dette. 

 

Vennlig hilsen 

 

jente 19



Anonymous poster hash: 6e0dc...607
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er absolutt ikke noe å skamme seg over! Kanskje p-piller er en løsning for deg, de minsker jo blødningene kraftig som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke noe å skamme seg over! Kanskje p-piller er en løsning for deg, de minsker jo blødningene kraftig som regel.

 

Takk for svar og tips! Skal så absolutt prøve ut p-piller. 

Anonymous poster hash: 6e0dc...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Med hensyn til behandling, så vil kombinasjon av Ibux og paracet ofte hjelpe på smerter.

 

P-piller kan redusere både blødning og smerter. Med p-pille kan du uten fare helt hoppe over menstruasjonen. Legen kan også gi deg Cyklokaprontabletter (3x3 tabletter) for reduksjon av blødninger. Legen bør foreta en gynekologisk undersøkelse av deg. Du bør få sjekket blodprosenten.

 

En hormonspiral reduserer blødningen.

 

Hvis du også har lett for å blø fra andre steder, for eksempel hvis du skjærer deg, så kan det være aktuelt å vurdere blodets koagulasjonsevne (levringstendens)

 

Kjenner du til ’menskoppen’? Det er en fleksibel liten plast-kopp som kan settes inn i skjeden for oppsamling av blod. Jeg har ikke personlig erfaring, men det kan være lurt å prøve. Se etter den på nettet.

 

Så er det ikke noe å skamme seg over, det med rikelige blødninger. Det er et veldig vanlig problem som din lege ofte hører om og som anført er det flere muligheter for å få hjelp.

 

Vennlig hilsen Mette Haase Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til behandling, så vil kombinasjon av Ibux og paracet ofte hjelpe på smerter.

 

P-piller kan redusere både blødning og smerter. Med p-pille kan du uten fare helt hoppe over menstruasjonen. Legen kan også gi deg Cyklokaprontabletter (3x3 tabletter) for reduksjon av blødninger. Legen bør foreta en gynekologisk undersøkelse av deg. Du bør få sjekket blodprosenten.

 

En hormonspiral reduserer blødningen.

 

Hvis du også har lett for å blø fra andre steder, for eksempel hvis du skjærer deg, så kan det være aktuelt å vurdere blodets koagulasjonsevne (levringstendens)

 

Kjenner du til ’menskoppen’? Det er en fleksibel liten plast-kopp som kan settes inn i skjeden for oppsamling av blod. Jeg har ikke personlig erfaring, men det kan være lurt å prøve. Se etter den på nettet.

 

Så er det ikke noe å skamme seg over, det med rikelige blødninger. Det er et veldig vanlig problem som din lege ofte hører om og som anført er det flere muligheter for å få hjelp.

 

Vennlig hilsen Mette Haase Moen

 

 

Tusen takk for mange gode råd! Kan jeg hoppe over menstruasjonen flere ganger etter hverandre dersom jeg starter på p-piller? 

 

Menskoppen kjenner jeg ikke til, men har lest litt om den på nettet og tenker den absolutt er verdt et forsøk :-) 

 

Anonymous poster hash: 6e0dc...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du kan hoppe over ALLE menstruasjoner hvis du bruker monofase p-piller (alle typer minus Synfase og Qlaira). Hvis du likevel får en blødning, så kan du stoppe i tre dager og fortsette. Du bevarer effekten som prevensjon med stopp i opp til syv dager per måned.  Det er absolutt ikke grunn til ellers å ha pauser, du kan fortsette med dette regime så lenge du ønsker. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...