Gå til innhold

Unormal utflod


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg er ei jente på 22 som plutselig har fått unormalt mye utflod. Det har vel vedvart i ca. 2 måneder nå. Det lukter ikke noe spesielt, men det er tynnflytende og det kommer mye! Det er nesten slik at jeg er redd for at det skal renne gjennom buksa, jeg bruker derfor truseinnlegg daglig. (Beklager ekle detaljer)

Jeg har ikke hatt noen mestruasjonsblødninger i denne perioden, men har alltid hatt uregelmessige mestruasjonsblødninger.

Noen ide om hva dette kan skyldes? Jeg har ikke spesielt lyst til å oppsøke lege for noe som kun kan være forbigående.

Vennlig hilsen jente 22

Anonymous poster hash: 3bc03...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Utflod er ganske vanlig, det kommer som sekresjon fra livmorhalsen og kan variere i løpet av syklus i relasjon til hormonproduksjonen. Omkring eggløsning er det  rikelig, trådtrekkene (kan dras som en lang tråd uten å sprekke) og klart. Ved eggløsning og før menstruasjon kan det være lett blodig uten at det betyr noe unormalt. Normal utflod lukter gjerne surt på grunn av melkesyrebakterier som normalt finnes i skjeden og som beskytter mott inntrengning av andre bakterie som coli eller streptokokker (som bare finnes i små mengder i skjeden).

 

  • Ved tilstanden bakteriell vaginose er utfloden grålig og rikelig med fiskelukt.
  • Ved sopp er utfloden hvit og gjerne klumpet som cottage cheese og ledsaget av kløe eller svie.
  • Parasitten trichomonas gir gull-grøn, skummende utflod
  • Utflod som konstant er blodig kan være tegn på blødning fra livmorhalsen. Det er ikke uvanlig ved bruk av p-pille og kan ses ved en kronisk livmorhalsinfeksjon (som ved chlamydia)
  • Bruk av spiral kan gi utflod som kan være blodig
  • Godartede og ondartede forandringer på livmorhalsen kan gi blodig utflod.
  • En glemt tampong i skjeden kan gi utflod med sterk råtten lukt.

 

Det du beskriver stemmer ikke med noe av det jeg har beskrevet. Jeg synes du skal få utelukket chlamydia. Det kan gjøres ved en urinprøve, og det beste er å få en lege til å se på det. Det er ikke noe flaut i å gå til lege for det. Utflod er et meget vanlig problem, men som regel er rikelig utflod en normalvariasjon uten at noe unormalt ligger bak.

 

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...