Gå til innhold

Kobberspiral til besvær?


Gjest Anonym for anledningen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym for anledningen

Jeg fikk barn for snart ett år siden, og i sommer fikk jeg satt inn kobberspiral. Før jeg ble gravid (og i begynnelsen av svangerskapet) var jeg MYE plaget av urinveisinfeksjon (uvi). Og da mener jeg kronisk. Jeg gikk på penicillin 12-13 ganger i året (10 dagers kur, max 14 dager til neste). Hadde i tillegg mensen ca 2 ganger i året. Men da jeg mot alle odds ble gravid, fant de også forklaringen på mine plager. En spesialist i infeksjonsmedisin fant en annen type bakterier hos meg, som antakeligvis lå der og var en "primærinfeksjon". Den var plagsom, men ga ikke utslag på noen tester. Jeg hadde mye smerter, av og til så kraftig at jeg var sengeliggende. Så utviklet dette seg til uvi, og jeg fikk penicillin for dette. Men primærinfeksjonen var jo der, og uvi'en blomstret opp igjen.

Dette var forklaringen jeg fikk. Har rett og slett vært frisk og symptomfri siste del av svangerskapet, og det første halve året etter fødselen. MEN, nå de siste månedene har symptomene begynt å komme tilbake. Den eneste forskjellen er at nå har jeg heller ikke de "ukjente" bakteriene! Har vært hos lege og bedt dem sjekke dette spesielt. Negativt.

Etter at jeg fikk satt inn spiral, har jeg hatt småblødninger hele tiden. Det kommer litt hver dag. Rød-brunt. Ganske slitsomt... Og noen mens har jeg praktisk talt ikke. Det er en liten økning i blødnignsmengden av og til, men ikke noe som kan kalles mens.

Nå lurer jeg rett og slett på om plagene mine skyldes spiralen denne gangen? Det er en slags sviende/stikkende følelse i underlivet. Det blir faktisk litt bedre når jeg bruker melkesyrekapsler, men jeg kan jo ikke gjøre det flere ganger om dagen hver dag heller.

Dette begynner å ta livskvaliteten fra meg. Jeg famler litt i blinde ift. de legene jeg har vært hos, de står liksom helt fast og skjønner ingen ting. Er det noen som har vært borti noe lignende? Hva kan det være??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har to problemer, urinveissymptomer og menstruasjonsforstyrrelser. For å ta det med urinen først, så forstår jeg ikke helt din forklaring med primærinfeksjon og UVI. UVI betyr urinveisinfeksjon, og da er det mer enn 100.000 bakterier per ml urin. Jeg forstår ikke hva som menes med primærinfeksjon, er det bakterier, så er det UVI.

Hvis du har symptomer på urinveisinfeksjon uten at det kan påvises bakterier, så er det vanlig f.eks. å foreta cystoskopi hvor man ser inn i blæren etter forandringer. Ved tilstanden ’interstitiell cystitt’ er det en kronisk betennelse uten at man kan påvise bakterier. En slik undersøkelse foretas av en urolog.

Med hensyn til dine blødninger, så er det vel samme uregelmessighet som du hadde før du ble gravid, men muligens kan spiralen forklare de små mellomblødninger. Jeg synes du skal få utredet dette, f.eks. ved hormonprøve og evt ultralyd av eggstokkene, det gjøres av en gynekolog

Det var mine forslag.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...